Onbeperkte vakantie en een toploon, welkom bij Netflix!

Onbeperkte vakantie en een toploon, welkom bij Netflix!
Volg Bloovi ook op Twitter!

maandag 18 augustus 2014

Netflix dat begon als een dienst die videocassettes via de post verhuurde met slechts een handvol medewerkers. Vandaag heeft het meer dan 2000 werknemers die er dolgraag werken. Waarom werken al deze mensen zo graag voor Netflix? 3 redenen:

Het innovatieve HR beleid dat getrokken werd door 'chief talent officer' Patty McCord en volledig ondersteund werd door de oprichters  Marc Randolph en Reed Hastings (CEO) bevat 3 belangrijke pijlers: geef je medewerkers een toploon, laat ze vakantie nemen als ze er nood aan hebben en geef je medewerkers verantwoordelijkheid op alle niveau’s.

Toploon

Een toploon ontvangen is waardering voor je werk krijgen. Daarom betaalt Netflix zijn werknemers dan ook riant. Elke werknemer krijgt een op zijn functie en ervaring afgestemd topsalaris, meer dan wat hij of zij ergens anders zou kunnen verdienen. Om dit toploon te bepalen stelt de HR dienst zich 3 vragen

• Wat kan die persoon ergens anders verdienen?
• Hoeveel zou het ons kosten om hem of haar te vervangen?
• Wat zouden we betalen om hem of haar hier te houden, als ze ergens anders een beter loon zouden krijgen?

Geen vakantiedagen

Officieel hebben de medewerkers geen vakantiedagen. Reed Hastings zocht een officieel systeem om de vakantiedagen te regelen. Tijdens deze ietwat moeilijk zoektocht vroeg Hastings zich af of het geven van vakantiedagen aan je werknemers wel een verplichting is. Hierover was er niets terug te vinden in de wetten van Californië. Dus vonden ze dit bij Netflix overbodig om hier tijd en moeite in te stoppen. Het systeem zit nu in elkaar als volgt: je vraagt informeel aan je overste of je op die dagen vakantie mag nemen. Wanneer dit past in de planning is dat dan ook geen enkel probleem. Zonder een beperking in het aantal dagen dat je mag opnemen.

"De auditeurs die ons bedrijf toen doorlichtten, werden helemaal gek van dat informele systeem", zegt voormalig 'chief talent officer' Patty McCord

Verantwoordelijkheid

Netflix rekent op het gezond verstand van zijn werknemers en behandelt zijn mensen daar ook naar. Er zijn geen 10-tallen papieren die moeten ingevuld worden bij aanvragen van een restaurantbezoek of reis onkosten. Nee er is maar 1 policy: handel altijd in het belang van Netflix. McCord. "Als je duidelijk maakt dat mensen zich verantwoordelijk moeten gedragen en hen ook die verantwoordelijkheid geeft, zullen de meesten zich daaraan houden."

"Mensen behandelen als volwassenen is de kern van ons HR-beleid", zegt McCord.

Sheryl Sandberg noemt het één van de belangrijkste documenten van Silicon Valley. Het is al meer dan 5 miljoen keer bekeken op het web. Maar toen Reed Hastings en Patty McCord (samen met enkele collega's) een presentatie uitwerkten om uit te leggen hoe ze de cultuur zagen bij Netflix, waar Hastings CEO is en Patty McCord de chief talent officer was, hadden ze geen idee dat dit viraal zou gaan. Ze realiseerden zich dat een aantal van de talent management ideeën die ze hadden voorgesteld, zoals het concept dat de werknemers vakantie moeten kunnen nemen wanneer ze het willen, eerst werd gezien als een beetje gek (althans totdat andere bedrijven de resultaten zagen) . Maar ze hadden er geen idee van dat een onopgesmukte reeks van 127 dia’s zonder muziek en zonder animatie zo invloedrijk zou worden.

 

 

Tags: , .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel