Onderzoek: 93% van Belgische banken heeft geen mobiele site

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Onderzoek: 93% van Belgische banken heeft geen mobiele site

Volgens een onderzoek van Mobilosoft hebben de meeste Belgische banken geen site die geschikt is om vanop de smartphone (iPhone, Android, ...) geraadpleegd te worden. Slechts één instelling laat u toe om het dichtst bij u zijnde agentschap via geolocalisering te vinden.

Mobilosoft - onderzoek

Het bedrijf Mobilosoft, specialist in mobiele sites voor B2C bedrijven, heeft de aanwezigheid van de Belgische banken op het mobiele internet bekeken. Een eerste vaststelling: waar sommige ketens een mobiele site hebben voor e-banking, heeft 93% van de bankinstellingen geen site die compatibel is met de smartphone (iPhone, Android, ...) wanneer men hun gewone adres als bijvoorbeeld Belfius.be of KBC.be vanop zo'n toestel wil bezoeken. Erger nog: 72% van de banksites is gewoon onleesbaar op een iPhone of iPad omdat Flash technologie gebruikt wordt. En tot slot, enkel met de mobiele site van ING (mobile.ing.be) kan men het dichtst bij zijnde agentschap vinden via geolocalisering.

De situatie is echt niet beter bij de zeven actoren die in elektronische beursoperaties gespecialiseerd zijn. "Binck Bank is de enige die een mobiele site heeft", beklemtoont Georges-Alexandre Hanin, oprichter van Mobilosoft. "Over de ergonomie van de site is echter niet goed nagedacht: moeilijk aan te klikken links, tekst te klein, knop voor contactname weggestopt onderaan de pagina, enz.".

Resultaten

Verder moet ook opgemerkt worden dat de Belgische banksites over het algemeen te traag laden op een smartphone. Men moet gemiddeld 7 seconden wachten vooraleer de site volledig getoond wordt, en dit terwijl de gebruiker meestal slechts drie seconden wacht vooraleer hij een poging tot verbinding opgeeft.

"Omwille van deze lacunes in het mobiele internet kunnen de Belgische banken niet beantwoorden aan de verwachtingen van de nieuwe generatie ultra-connected klanten, bij wie de smartphone volledig in hun levenswijze geïntegreerd is", legt Georges-Alexandre Hanin uit. "Studies hebben echter aangetoond dat 79% van de gebruikers met zijn smartphone vooral informatie zoekt over zijn omgeving wanneer hij buitenshuis is, terwijl 65% van de gebruikers zijn mobiele telefoon ook gebruikt om informatie op te zoeken over producten en diensten. De banken moeten dus dringend investeren in het mobiele internet, willen zij deze klanten niet van zich vervreemden, want hun aantal zal de volgende jaren alleen maar stijgen, nu de smartphone een dagdagelijkse tool wordt".

-- --
Heb je zelf nieuws over je bedrijf?
Mail naar redactie@bloovi.be en we nemen het op in ons Sectornieuws.