Onderzoek: Bedrijfsleiders kijken positief naar toekomst en beschouwen disruptie als kans

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Ondernemen
Onderzoek: Bedrijfsleiders kijken positief naar toekomst en beschouwen disruptie als kans

Bron foto: Shutterstock

Uit de Global CEO Outlook 2017, een jaarlijkse bevraging van KPMG bij meer dan duizend CEO’s wereldwijd, blijkt dat het merendeel van de bedrijfsleiders vertrouwen heeft in het aantrekken van de wereldeconomie. Meer dan zes op tien CEO’s zien disruptie als een kans en geen bedreiging voor hun onderneming. Opvallend in de Outlook 2017 is de toegenomen invloed van het geopolitieke klimaat op de keuzes en beslissingen die CEO’s moeten nemen.

Minder optimistisch dan vorig jaar

Uit de jaarlijkse bevraging van KPMG blijkt dat 65% van de CEO’s vertrouwen heeft in het aantrekken van de wereldeconomie in de volgende drie jaar. Toch is dit optimisme minder uitgesproken dan vorig jaar, toen 80% van de respondenten positief keek naar de toekomst.

Enkele andere markante vaststellingen:

  • Meer dan zes op tien CEO’s (65%) bekijken disruptie in de eerste plaats als een opportuniteit en niet als een bedreiging. Drie op vier CEO’s (74%) zeggen dat hun onderneming hierop moet inspelen binnen hun sector.
  • Meer dan acht op tien CEO’s (83%) staan vol vertrouwen tegenover de groeivooruitzichten van hun onderneming in de komende drie jaren.
  • Bijna zeven op tien CEO’s (68%) zeggen dat ze hun vaardigheden en persoonlijke kwaliteiten ontwikkelen.

De risico’s die CEO’s aanwijzen zijn dit jaar ook gewijzigd:

  • Eén van de grootste bekommernissen is schade aan de reputatie of het merk van het bedrijf. Terwijl dit in 2016 niet eens in de top 10 van risico’s stond, staat dat in 2017 op plaats drie.
  • Cybersecurity stond in 2016 op de eerste plaats als risico, dit jaar op plaats vijf. Dit duidt er vooral op dat bedrijven hun inspanningen inzake cybersecurity hebben opgedreven: 42% van de CEO’s zegt dat hun bedrijf adequaat kan reageren (vorig jaar slechts 25%).

Geopolitieke uitdagingen blijken ook een impact te hebben op de keuzes en beslissingen die CEO’s moeten maken:

  • 43% van de CEO’s geeft aan dat recente evoluties rond globalisering en protectionisme een impact hebben op de internationale verankering van ondernemingen.
  • Meer dan de helft (52%) zegt dat het politieke landschap een grotere invloed heeft op hun ondernemingen dan in de voorbije jaren.
  • Bijna één op drie (31%) gaat ervan uit dat protectionistische maatregelen in hun land zullen toenemen.

Koen Maerevoet, CEO van KPMG Belgium, voegt er graag nog het volgende aan toe: “Hoewel de onzekerheden op wereldvlak zijn toegenomen kijkt nog altijd een overgrote meerderheid van de bedrijfsleiders vol vertrouwen naar de toekomst. De uitdagingen die gepaard gaan met disruptie zijn een opportuniteit voor ondernemingen om hun business model aan te passen en nieuwe producten en diensten te ontwikkelen. Er leeft duidelijk bezorgdheid over het geopolitieke klimaat, en in het bijzonder over de toenemende protectionistische maatregelen die de voorbije maanden zijn aangekondigd. Het is cruciaal dat beleidsmakers tegemoet komen aan deze bekommernissen.”