Online boodschappendienst Collect&Go: van start-up naar scale-up nog voor die termen bestonden

Mischa Verheijden
Door Mischa Verheijden E-commerce
Online boodschappendienst Collect&Go: van start-up naar scale-up nog voor die termen bestonden

De grootste online boodschappendienst van België Collect&Go begon zestien jaar geleden met één persoon in de Colruyt van Halle. Vandaag is de boodschappendienst een scale-up met honderden werknemers en 175 afhaalpunten over heel het land. We spraken Collect&Go Business Unit Manager Geert Boel over focus op de klant boven systemen en wendbaarheid: “Wendbaarheid zit vooral in het aanpassingsvermogen van mensen”.

Gestart in het midden van de internetbubble

Online boodschappen doen, dat was revolutionair in 2000, Collect&Go, de online boodschappendienst van Colruyt en Bio-Planet, is een start-up avant la lettre. De term start-up moest nog bedacht worden.

Geert herinnert het zich nog goed: “Het was volop in de internetbubble en alle grote retailers zouden failliet gaan. We zagen rond ons wat online handel ontstaan en op dat moment zijn we ook gaan experimenteren.

Dat hebben we wel anders aangepakt, dan veel andere bedrijven, door niet gelijk ettelijke miljoenen in grote systemen, distributiecentra en websites te investeren. We hadden helemaal geen fancy website. Belangrijker vonden we de boodschappen te doen alsof de klant ze zelf deed. Dat betekent dat, als je een tomaat met een blutsje ziet je die niet neemt. Als een klant groene bananen vraagt, dan zorg je dat het groene bananen zijn.

Zo zijn we met één persoon begonnen en dat had een beetje succes. Dan zijn we naar twee medewerkers gegaan en hebben we een eenvoudige site gebouwd. Al doende lerend hebben we dat verder uitgebouwd naar steeds meer afhaalpunten en steeds complexere systemen.

De scale-upfase

Geert: “Zo zijn we gegroeid naar de 175 afhaalpunten van vandaag. Origineel zaten we in de heel grote Colruyt-organisatie, maar die heeft andere noden en prioriteiten, dan de online food e-commerce. De winkels zijn gericht op operationele efficiëntie.

Online food business heeft andere noden: we weten niet goed waar we binnen 10 jaar zullen staan, omdat de markt constant en snel verandert. Collect&Go moet daarom wendbaar zijn om snel op opportuniteiten in te kunnen spelen.

Anderhalf jaar geleden is Collect&Go daarom een aparte businessunit geworden.

Geert: “Ten eerste, omdat we een team met focus op e-commerce wilden hebben. Ten tweede omdat er de ambitie is om wendbaar te zijn en vlug in te spelen op de noden van de markt.” 

Het aanpassingsvermogen van mensen

Geert: “Die wendbaarheid gaat over processen en systemen. Als we voor de winkel een kassasysteem bouwen, gaan we ervan uit dat dat 20 jaar meegaat. In online business ga je je website en alles wat daarachter hangt constant moeten vernieuwen om in te spelen op veranderende noden van de klant. Maar wendbaarheid zit vooral in het aanpassingsvermogen van de mensen zelf.

Onze insteek is: ‘Groot denken, kleine stappen zetten’. We zien dan of iets werkt: werkt het dan doen we verder, werkt het niet dan doen we iets anders. Dat vraagt een andere dynamiek, innovatiever en experimenteler, van de mensen die bij ons aan de processen en systemen werken.

Het gaat anders, dan in de rest van het bedrijf: daar bouwt IT wat er gevraagd wordt. Hier hebben we mensen nodig die zelf input geven en mee de business sturen: de ambitie is klanten het leven makkelijker maken. Dat is ook nodig om de grootste online boodschappendienst van België te blijven en top of mind te zijn als het gaat om online boodschappen doen.”

Van Business Process Analyst tot Logistics en Software Engineer: ben jij of ken jij iemand die de uitdaging aan wil gaan om de ambitie van Collect&Go waar te maken?

Bekijk dan hier het vacatureaanbod. Tip jij de kandidaat die het Collect&Go-team versterkt, dan doet Collect&Go een jaar lang gratis jouw boodschappen. Klik hier voor meer informatie.