Online tweedehands markt in België volwassen geworden

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Online tweedehands markt in België volwassen geworden

Dagdagelijkse artikelen meest populair op zoekertjessite

De online handel in tweedehands spullen is de laatste jaren sterk van aard veranderd. Dat blijkt uit cijfers en onderzoek van 2dehands.be. Tot 3 jaar geleden waren vooral technische zaken het meest populair, zoals telefoons, computers en computeronderdelen. Nu zijn vooral dagdagelijkse zaken veel gezocht en aangeboden op 2dehands.be: speelgoed, kleding, meubels, bouwmaterialen en tuinartikelen behoren tot de grootste rubrieken.

Was een tweedehands aankoop eerder in bepaalde gevallen nog taboe, nu kijkt bijna iedereen weleens op een zoekertjessite. Voor veel Belgen is dat zelfs een dagelijkse bezigheid. Uit deze gegevens blijkt dat de online markt voor tweedehands artikelen in België volwassen is geworden.

Dat tweedehands mainstream is geworden, is ook af te leiden uit de samenstelling van de bezoekers van 2dehands.be. 1 op de 2 Belgen komt iedere maand wel eens op de site, en uit onderzoek blijkt dat het publiek evenredig is verdeeld over de hele bevolking. Alleen de groep 65+ is nog ondervertegenwoordigd, maar ook daar is een sterke groei waar te nemen.

Kostenbesparing en aandacht voor hergebruik

2dehands.be heeft de redenen van de populariteit van tweedehands kopen en verkopen in kaart gebracht. Kostenbesparing en een extra centje bijverdienen blijven de voornaamste redenen voor de Belgen om actief te zijn op de zoekertjessite. Maar de aandacht voor het belang van hergebruik zit duidelijk in de lift. Mensen worden zich steeds meer bewust van de afvalberg die door ons consumptiepatroon wordt veroorzaakt. Ten derde speelt mee dat een tweedehands item vaak net dat unieke en individuele tintje kan geven dat steeds belangrijker wordt in deze tijden van massaproductie.

“Veel mensen hebben een automatisme ontwikkeld om even op 2dehands.be te kijken, voordat ze tot aankoop van het en of ander overgaan,” aldus Michiel van Deursen, oprichter en directeur van 2dehands.be. “Om te kijken wat het waard is, of dat er wellicht iemand het verkoopt voor een gedeelte van de nieuwprijs."

Trots op tweedehands vondst

Werd er vroeger liever niet aan vrienden en familie verteld dat iets tweedehands was, nu is daar geen sprake meer van. Men is zelfs trots op de vondsten die men op 2dehands.be heeft gedaan, zo merkt de site, onder meer op sociale netwerken als Facebook, Twitter en Instagram. "Mensen fotograferen hun aanwinst en plaatsen deze met de vermelding 'weer een koopje gedaan op 2dehands' op hun profiel.  Er zijn zelfs mensen die ons elke koop en verkoop persoonlijk laten weten", aldus Van Deursen.