Met een enorme gebruikersmassa van 13 tot 25 jaar en groeiende interesse bij een ouder publiek is Snapchat één van de populairste apps van dit moment. De app waarmee je oorspronkelijk enkel zelfvernietigende zelfportretten of selfies kon versturen is al lang niet meer wat het ooit was.

Gedurende het afgelopen jaar wist Snapchat telkens nieuwe functies toe te voegen zonder de kernfunctie van de applicatie te verwaarlozen. Deze nieuwe features, zoals filters, videobellen en automatisch verdwijnende tekstberichten werden telkens met enthousiasme onthaald door jonge gebruikers.

Ook door het toenemende aantal gebruikers is de manier waarop mensen de applicatie gebruiken veranderd. Zo zijn nieuwe functies zoals ‘My Story’ ondertussen populairder geworden dan het verzenden van het verzenden van gewone ‘Snaps’.  Afgelopen juni maakte het bedrijf bekend dat Stories dagelijks meer dan één miljard keer bekeken worden. Een aanzienlijk hoger getal dan de 700 miljoen gewone Snaps die dagelijks verzonden worden.

Doorbraak van mobiele video

De afgelopen jaren hebben verschillende start-ups geprobeerd door te breken in de markt van mobiele video. Vine was één van de eerste platformen die daar op zeker niveau in slaagde door gebruikers op een speelse manier stop-motion fragmenten van maximum zes seconden te laten opnemen. Een functionaliteit die later door Instagram werd overgenomen. Hoewel grappige ‘Vines’ massaal gedeeld worden op Facebook hebben gebruikers moeite om zelf originele en creatieve video’s te posten.
Snapchat zou wel eens de eerste start-up kunnen zijn die erin slaagt mobiele video bij een groot publiek te laten doorbreken. Iedereen kan korte beeld- of fotofragmenten versturen naar specifieke contacten of gedurende 24 uur zichtbaar maken op zijn Story. De ruwe en pure kwaliteit van de Snaps zorgt ervoor dat ze intiem en persoonlijk overkomen. Door de tijdelijke zichtbaarheid hoeft het beeldmateriaal niet opgepoetst te zijn zoals op andere netwerken wel het geval is.

Electric Daisy Carnival & de WK finale

Maar het is pas door experimenten zoals tijdens het Electric Daisy Carnival (EDC) en de finale van de wereldbeker voetbal in Rio dat het ware potentieel van Snapchat als mobiel video platform echt duidelijk wordt. Aanwezigen op één van deze evenementen konden hun fragment toevoegen aan een Story beheerd door medewerkers van het bedrijf. Het resultaat was een serie aan toffe sfeerbeelden die door iedereen bekeken kon worden. De spontaniteit van de fragmenten zorgde voor een hoge betrokkenheid, ook bij niet-aanwezigen.

snapchat

(Het Snapchat experiment waarbij gebruikers live verslag uitbrachten tijdens de finale van de wereldbeker)

Snapchat als verhaal vertellend medium

Verschillende creatieve internet celebrities hebben ondertussen het potentieel van Snapchat Stories ontdekt. Door een opeenvolging van verschillende Snaps, al dan niet bewerkt met tekeningen, weten ze amusante verhalen te delen met hun talrijke volgers.

Eén ervan is Casey Neistat, een producer en filmregisseur vooral gekend van zijn Youtube kanaal. Op vraag van zijn fans wou hij al enige tijd beginnen vloggen (video bloggen), alleen had hij nog geen manier gevonden die voor hem praktisch was. Het editen en uploaden van een vlog zou teveel tijd in beslag nemen. Sinds kort gidst hij zijn volgers via Snapchat dagelijks door zijn leven. Dit gaat van een rondleiding tijdens een lokale marathon tot fragmenten over projecten waar hij mee bezig is. Het resultaat is een intiem, kwetsbaar en vermakelijk geheel.

Ook Jérôme Jarre, een populaire Vine-ster, is volledig op het nieuwe medium gesprongen. Om de twee dagen voegt hij een opeenvolging aan komische fragmenten toe aan zijn Story. Gedurende enkele honderden seconden vertelt hij korte, ludieke verhalen. De fragmenten vormen één lang geheel dat het best te vergelijken is met sommige feel-good filmpjes op Youtube.

Jérôme Jarre gelooft sterk in het potentieel van Snapchat. Waar Vine gefaald heeft denkt hij dat Snapchat het Youtube van mobiele video kan worden. Hij vergelijkt Snapchat en Vine met Youtube. Vine is enkel comedy terwijl Youtube alles is, gaande van muziek tot tuturials. Snapchat is meer dan enkel comedy. Het heeft een enorm actieve gebruikersmassa die zelf gigantisch veel content verspreiden. Iets wat Vine, met zijn vele passieve gebruikers, niet heeft.

Stromae snapchat

(Een Snapchat Story door Jérôme Jarre met Stromae)

Verschillende Belgen zetten ondertussen hun eerste stappen op Snapchat. Geïnspireerd door Casey Neistat is ook Hannes Coudenys, bekend van Splinternet, Like My Ride en Ugly Belgian Houses, beginnen vloggen via Snapchat. Ook Kay Snels gebruikt Snapchat om haar project Teach Me Whatever te promoten.

Enkele duizenden dollars per snap

Talentenbureaus die verschillende internet celebrities vertegenwoordigen, zoals Niche en GrapeStory, zijn in toenemende mate geïnteresseerd in Snapchat. Hun doel is online talenten in contact brengen met bedrijven om specifieke producten of merken te promoten. Nu al verdienen sommige ‘Snapchatters’ enkele duizenden dollars per snap.

Medeoprichter van GrapeStory, Jérôme Jarre verwacht dat de prijzen voor branded content op Snapchat dit jaar zullen exploderen. Hij maakt de vergelijking met Vine waar populaire interneticonen vaak 5.000$ tot 25.000$ per post krijgen. Zelf ontving Jérôme bijvoorbeeld al 30.000$ om een tv-première, geheel in zijn eigen stijl, op Snapchat te promoten.

Creativiteit van gebruikers

Uit een onderzoek van Sumpto blijkt dat jongeren Snapchat hoofdzakelijk gebruiken om creatieve berichten te verzenden. Doordat de boodschap slechts beperkte tijd zichtbaar is, voor een veeleer beperkt publiek is het delen van beeldfragmenten enorm laagdrempelig.

Jongeren gebruiken het medium ook steeds meer voor het delen van belevenissen. Waar Instagram enkel een opgepoetste momentopname is, biedt Snapchat de mogelijkheid het volledige verhaal te vertellen. Zo wordt hun persoonlijke ervaring tijdens festivals integraal gedeeld of voegen ze hun kookkunsten stap per stap toe.

Door de introductie van de Story-functie, en de mogelijkheid om een serie aan opeenvolgende Snaps toe te voegen heeft Snapchat het doodsimpel gemaakt voor gebruikers om fragmenten uit hun leven te delen. Iedereen kan als het ware beginnen vloggen, net zoals Wordpress het bloggen democratiseerde. Gebruikers hoeven niet meer wakker te liggen over het monteren, bewerken en uploaden van hun eigen beeldmateriaal. Eén app doet alles.

(Creativiteit is belangrijk aspect van Snapchat | Foto: Sumpto)

Een kijk achter de schermen bij bedrijven

De toenemende activiteit op Snapchat ontgaat ook ondernemingen niet. Aangetrokken door de hoge betrokkenheid die eigen is aan het medium zetten ze geleidelijk aan hun eerste stappen op het platform.

Een voorbeeld is The Verge, een populaire technologieblog die afgelopen week actief is geworden op Snapchat. De website geeft via Snapchat een kijk achter de schermen, gaande van het testen van drones tot collegiale grappen. Ook de New Orleans Saints, een American Football club uit de NFL gebruikt Snapchat op een gelijkaardige manier om te interageren met fans.
Voor ondernemingen heeft Snapchat dan ook enorm veel potentieel. Het is krachtige branding tool die toelaat een intieme band op te bouwen tussen een organisatie en fans. De applicatie verkleint als het ware de afstand tussen beide. Ook bedrijven moeten dus meer dan ooit in staat moeten zijn een boeiend verhaal te vertellen om de aandacht van de kijkers te behouden.

Concurrentie voor Facebook en Twitter

Maar liefst 70 procent van de studenten in de Verenigde Staten posten dagelijks op het medium, dit in fel contrast met de 10 en 11 procent van Instagram en Facebook. Andere sociale netwerken voelen zich dan ook in toenemende mate bedreigt door de populariteit van Snapchat. Elke seconde die gebruikers op Snapchat spenderen is tijd die gebruikers niet op hun netwerk doorbrengen.

Snapchat twitter facebook instagram

(Uit onderzoek in de VS blijkt dat studenten dagelijks meer op Snapchat delen dan op gelijk welk ander sociaal netwerk | Foto: Sumpto)

Facebook ziet Snapchat als een serieuze bedreiging voor hun (advertentie) business. Na het falen van Snapchat-kloon Poke en de mislukte poging de applicatie op te kopen voor drie miljard dollar, lanceerde het bedrijf van Mark Zuckerberg recentelijk niet één maar twee alternatieven voor Snapchat, namelijk Slingshot en Bolt. Het succes van deze imitaties valt nog af te wachten.

Maar ook bij Twitter beginnen ze zich zorgen te maken. Snapchat positioneert zich steeds meer als een real time communicatie platform, net zoals Twitter. Experimenten zoals tijdens de finale van de wereldbeker en EDC tonen aan dat Snapchat perfect kan dienen voor live verslaggeving tijdens events. Indien Snapchat er in slaagt deze experimenten te integreren op een vergelijkbare manier als hashtags op Twitter, heeft deze laatste een serieuze concurrent bij. Een beeld of een kort videofragment is voor velen een krachtigere manier om iets te beschrijven dan 140 karakters. Ook de activiteit en de engagement van gebruikers op Snapchat is veel hoger dan op Twitter. Ter vergelijking: dagelijks worden er 700 miljoen Snaps verzonden tegenover 500 miljoen Tweets.

Entertainment platform voor persoonlijke en spontane video’s

Waar een jaar geleden iedereen Evan Spiegel, de oprichter van Snapchat, nog gek verklaarde door de miljarden van Facebook en Google af te wijzen lijkt het er steeds meer op dat het bedrijf op weg is het volgende Facebook te worden. Ondertussen wordt de valuatie van de applicatie op meer dan 10 miljard dollar geschat, mede door een samenwerking met de Chinese online-retailer Alibaba. De groei van Snapchat lijkt dan ook niet te stoppen.

Door toenemend gebruik bij bedrijven, celebrities en gewone gebruikers begint Snapchat steeds meer te evolueren naar een entertainment platform. Het medium zou wel eens de belangrijkste vorm van entertainment op mobiele toestellen kunnen worden. Vooral de manier waarop gebruikers zoals Casey Neistat en Jérôme Jarre het medium gebruiken illustreert perfect de mogelijkheden van Snapchat als verhaal vertellend medium. Eveneens komt de mix aan content van vrienden, celebrities en bedrijven enorm persoonlijk over. Snapchat gaat zo niet alleen de concurrentie aan met andere messaging of foto apps maar ook met gevestigde platformen als Youtube.

Wat denk jij dat de volgende stap zal zijn van Snapchat?