Europa staat op een kruispunt. Binnenkort staan enkele beslissingen op het spel die de toekomst van de digitale ontwikkeling, ondernemerschap en de economie zullen bepalen. Jammer genoeg worden innoverende bedrijven nog té vaak de kop ingedrukt in ons land en in Europa. Dat is zorgwekkend.

Innoverende ideeën worden te vaak afgeblokt door de politiek. Dikwijls door angst. Maar niet de juiste angst. Ik maak mij grote zorgen over de incompetentie binnen ons politieke landschap die niet inziet tot welke mogelijkheden deze digitale ontwikkelingen kunnen leiden.

Wat is het probleem met Uber?

Uber is een taxidienst en is actief in méér dan 240 steden en regio's in 51 landen. Booken & betalen doe je vanuit de app en is vaak goedkoper dan een reguliere taxi.

Ondanks de grote vraag naar Uber van de klant, zijn de bezwaren meestal dezelfde: oneerlijke concurrentie, chauffeurs die niet over de juiste vergunningen beschikken om passagiers te vervoeren. Ook essentiële wetten en regels, zoals correcte fiscale bijdragen en de naleving van sociale wetgeving worden vaak aangehaald als redenen om Uber te blokkeren. Opvallend: Uber krijgt het meeste tegenwind in Europese landen.

Wat zegt Uber zelf over de hetze?

“Ik zie het probleem niet”, zegt Filip Nuytemans, managing director van Uber België. “Alle betalingen verlopen via kredietkaart en zijn daardoor 100% traceerbaar. Wij bieden juist een oplossing aan voor zwartwerk. Zowel onze chauffeurs als de overheid hebben voldoende gegevens in handen om alles administratief correct te behandelen.”

“We begrijpen het probleem niet. Wij bieden juist een oplossing voor zwart werk. Alle betalingen zijn immers 100 % traceerbaar”

“Bovenop een verplichte autoverzekering voor elke chauffeur heeft Uber een verzekering burgerlijke aansprakelijkheid voor alle activiteiten die worden aangeboden. Bovendien hanteren wij ook een strenge controle op onze chauffeurs. Wie ooit betrapt werd op dronken rijden, kan bij ons niet aan de slag. Elke klant krijgt bij de bestelling van een taxirit trouwens de naam, foto en de nummerplaat van de chauffeur doorgestuurd via de mobile app. Er is net méér controle. Hierdoor zijn eventuele klachten ook makkelijker te behandelen.”

Angst, politieke kortzichtigheid en incompetentie ….aan de ene kant

In ons land wordt erg conservatief gekeken naar disruptieve ontwikkelingen. Kijk maar hoe Brussels Mobiliteitsminister Pascal Smet (sp.a) vorige week een kruistocht aankondigde tegen Uber. Volgens Smet blijft Uber de Brusselse taxiregels -ondanks een verbod- schenden en diende hij daarom een strafklacht in om de app te verbieden.

“Smet heeft zelfs een aanvraag ingediend bij Google en Apple om Uber te blokkeren uit hun app-winkels?! Daarnaast stuurde hij ook een aanvraag om de Uber-website te laten blokkeren. Kan jij geloven dat zoiets kan in België en Europa?”

Smet heeft zelfs een aanvraag ingediend bij Google en Apple om Uber te blokkeren uit hun app-winkels?! Daarnaast stuurde hij ook een aanvraag om de Uber-website te laten blokkeren. Kan jij geloven dat zoiets kan in België en Europa? Een minister die zomaar beslist om een bedrijf te blokkeren? Onaanvaardbaar!

Als Smet dan toch Überhaupt wil optreden tegen diensten die volgens hem niet in onze maatschappij horen, dan mag hij wat mij betreft goksites, pedofiliesites en louche webshops aanpakken. Ik besef dat het niet zijn verantwoordelijkheid is is als minister van Mobiliteit, ik probeer maar een punt te maken.

Dat hij een innoverend bedrijf zoals Uber die net de digitale economie en vernieuwing op de kaart zet probeert tegen te gaan, gaat er bij mij niet in.

“Niet alleen zorgt dit voor werkgelegenheid maar maakt zo’n app het leven van vele mensen makkelijker, beter én goedkoper. De strafklacht van Pascal Smet drukken met volle kracht de innovatierem in.”

Trouwens, we hebben in Europa een duidelijke inhaalbeweging te maken op vlak van ondernemen en investeren in webtechnologie. Niet alleen zorgt dit voor werkgelegenheid maar maakt zo’n app het leven van vele mensen makkelijker, beter én goedkoper. Onze economie wordt ook nog eens gestimuleerd. De strafklacht van Pascal Smet drukken met volle kracht de innovatierem in.

Er is duidelijk angst

Maar niet de juiste angst. Dat de gevestigde waarden van taxidiensten angst hebben om hun business verloren te zien gaan, kan ik perfect inkomen. En dat ze optreden tegen Uber zodat ze hun administratieve en juridische tekortkomingen op orde te krijgen, is ook niet meer dan normaal. Ze mogen zeker hun business beschermen. Tegelijkertijd wil ik hen adviseren om zelf de krachten te bundelen en innovatief uit de hoek te komen. Net zoals elk andere business moet anticiperen op dreigende concurrentie.

“Dat de gevestigde waarden van taxidiensten angst hebben om hun business verloren te zien gaan, kan ik perfect inkomen. Tegelijkertijd wil ik hen adviseren om de krachten te bundelen en zelf innovatief uit de hoek te komen”

Maar er is volgens mij ook politieke angst. De achterban (o.a. vakbonden) die bevriende politieke partijen onder druk zetten. Ook daar niks mis mee, zolang ze het op een constructieve manier aanpakken.

Nood aan Politieke Moed & Juiste Inzichten

De aanpak van Alexander De Croo, Vicepremier en minister van Digitale Agenda en Telecom, kan me meer charmeren. Hij vertelde in De Morgen zijn mening over de hele Uber-kwestie:

“De Uber-saga is een groeipijn van het oprukken van de digitale economie. Die groeit vandaag met een snelheid die tot zeven keer hoger ligt dan in andere sectoren,” vertelde Alexander De Croo

Niet alles is negatief. Zo las ik met veel plezier de woorden van de Europese Commissie die meedeelde dat het BBP een groeipotentieel heeft van 5 procent. Tegen 2020 komen er dankzij de digitale economie in Europa 3,8 miljoen nieuwe jobs bij. Voor elke twee jobs die verloren gaan, creëert de digitale economie er vijf nieuwe. Als we sterker uit de economische crisis van de voorbije jaren willen komen, hebben we die jobs nodig. De digitale revolutie doet méér dan zuurstof geven aan groei.

“Tegen 2020 komen er dankzij de digitale economie in Europa 3,8 miljoen nieuwe jobs bij. Voor elke twee jobs die verloren gaan, creëert de digitale economie er vijf nieuwe”

Technologiebedrijven en internet ondernemers zijn in ijltempo het DNA van onze economie aan het herschrijven. Diensten als Uber en Airbnb zijn bij de meest in het oog springende voorbeelden, maar achter de brede rug van deze jonge techbedrijven ontwikkelt zich een hele samenwerkingseconomie met peer-to-peernetwerken, crowdsourcing en groepsaankopen.

Of kijk hoe de vlieghaven in Schiphol het aanpakt. Zij hebben meer dan 150 Tesla’s aangekocht die als taxi fungeren. Wat mij betreft een heel sterke en groene manier hoe een taximarkt zich kan profileren. Ik zou alvast kiezen voor zo’n groene taxi.

Niet de laatste digitale innovatie zijn die alles op zijn kop zet

Uber is niet de eerste en zal ook niet de laatste dienst zijn die klassieke markten verstoort. Er is een hele opmars aan de gang van dergelijk “exponentiële organisaties en bedrijven” die de harten en het verstand van een groot publiek aan het winnen is met hun vernieuwende oplossingen.

Bij dergelijke bedrijven ligt slimme webtechnologie, makkelijke toegankelijkheid -via o.a. de smartphone- en het aanreiken van een oplossing waar een groot publiek voor gewonnen is aan de basis van hun succes.

“In plaats van stokken in de wielen te steken moeten we exponentiële organisaties net aanmoedigen”

En dat is een aanpak die we nog te weinig omarmen en aanmoedigen hier in België en Europa. Die aanmoediging is nochtans nodig om Europa sterker op de kaart te zetten zodat het voldoende kan blijven concurreren met de VS, Azië en andere delen uit de wereld die volop aan het transformeren zijn in de digitale richting.

Zelf zal ik niet wakker liggen of Uber al dan niet verboden wordt. Mijn behoefte tot taxigebruik ligt heel laag. Waar ik wel wakker van lig is dat innoverende bedrijven en technologieën die nieuwe markten aanboren en het probleem van zeer veel mensen oplossen en dikwijls ons leven makkelijker maken, zomaar in de kiem gesmoord worden.

Het doet me daarom plezier dat er een opmars is aan investeringen in Belgische en Europese start-ups die hun innovatie in webtechnologie en ondernemerschap als core value hebben. Vaak worden deze start-ups gesteund vanuit de ondernemerszijde. Maar we hebben ook politieke ondersteuning nodig om dergelijke bedrijven alle kansen te geven. En als een bedrijf in de opbouw van zijn succes aan bepaalde regels moet voldoen, dan moet er gepraat worden… niet geblokkeerd worden.

“Als een bedrijf in de opbouw van zijn succes aan bepaalde regels moet voldoen, dan moet er gepraat worden… niet geblokkeerd worden”

Ik verwacht ook van de politieke leiders dat ze mee zijn met de evoluties en transformaties die op ons afkomen. Zodat ze de juiste inschattingen en beslissingen kunnen maken als er een nieuwe Uber of ander bedrijf op ons afkomt.

Het Web van Tomorrow

Ik ben trots dat we met Bloovi helpen deze nieuwe digitale evoluties te presenteren op de Belgische markt. We doen dit elke dag via onze site. En we doen dat ook door een nieuwe conferentie op de Belgische kaart te zetten. WebTomorrow wordt een conferentie die zowel de uitdagingen als de opportuniteiten van deze digitale innovatie en transformatie ruimschoots uitlicht.

Ik ben trots dat we internationale sprekers naar Gent brengen die als doel heeft om zowel start-ups en grote bedrijven, ondernemers en managers en iedereen die bezig is met de verdere uitbouw en groei binnen het bedrijf... nieuwe digitale inzichten mee te geven zodat hun business verder kunnen uitbouwen en laten groeien in deze digitale era.

Het programma en de 15 sprekers kan je op deze site ontdekken www.webtomorrow.gent.