Opinie: Waarom reclame achter een pauzeknop een dom idee is:

Opinie: Waarom reclame achter een pauzeknop een dom idee is:
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 18 augustus 2015

Niets beter om een dinsdagochtend mee te starten, dan een artikel als dit. 'Vier en Telenet stoppen reclame achter pauzeknop'.

Een jaar of drie geleden kwam Telenet ook al eens op de proppen met "een innovatief idee om het reclameblok weer duurzaam te maken". Weten jullie nog? Het ging toen over een digibox mét en zonder reclame. Ik schreef er toen deze blogpost over. En niet tegenstaande dat dat enige tijd geleden is, en het digitale landschap toch behoorlijk snel evolueert, moet ik met spijt tot dezelfde conclusie komen. Er werd weer niet nagedacht.

Laat mij eerst starten met een positieve noot. Ik ben blij dat men eindelijk eigenschappen van technologie gebruikt voor nieuwe reclamevormen. Al kon mijn 7-jarige dochter ook wel op dit idee gekomen zijn.

Ik ga dezelfde vraag stellen als enkele jaren geleden in mijn blogpost. Hoe is het mogelijk dat niémand zich focust op profiling en targetting? Wat een goudmijn aan informatie die genegeerd wordt. Ik citeer mezelf.

Investeer in profilering. Onderzoek naar wat ik kijk, wanneer ik dat doe, vanwaar ik dat doe. Analyseer welke reclame ik doorspoel en welke niet, wanneer ik wegzap. Knal er mijn profielinformatie bij. En BAM. Schatten aan informatie.

Vervang uw blok van 65 duust minuten reclame door een blok van 1 minuut. Een belachelijk dure 1 minuut dan wel. Niet de moeite om door te spoelen, en gerichte reclame die me zal vasthouden. Ik ben ervan overtuigd dat de kijker dit niet storend gaat vinden en de adverteerder bereid is hiervoor grof geld te betalen. Je kan die minuut zelfs easy toevoegen aan opgenomen programma’s.

Ieder zijn gepersonaliseerd stukje reclame. Kijkt ne keer daar.

En iedereen wint! Ik word geen tonnen reclame in mijn strot geramd die me voor geen millimeter boeit, de mediabedrijven worden er beter van, de kabelgozers ook want mannekes, wat gaan we met z’n allen terug wat liever televisie kijken zoals het was, en de adverteerders (die tenslotte het hele zootje betalen) want ze gaan doelgerichter kunnen targetten.

Hetzelfde geldt voor het nieuws van vandaag. Ik zie het nut niet in van reclame tijdens de pauze. Ik weet niet wat jullie, maar als ik op de pauzeknop druk is dat meestal om fysiek weg te stappen van dat ding.

Verwacht men opnieuw dat adverteerders hiervoor grof geld gaan betalen? Voor reclameboodschappen waar iedereen letterlijk van wegstapt?

Sjonge sjonge.

Deze blogpost verscheen eerder op SUPERMACHINE / foto: shutterstock.com.

Tags: , .



Over Elke De Vilder


Elke De Vilder

Elke De Vilder is Managing Director bij SUPERMACHINE en begon haar carrière als customer retention / business development madam in de banksector. Na 4 jaar intensieve training in sales en people management besloot ze terug te gaan naar het vak waar ze van droomde. Advertising.

Ze begon als freelance designer maar verloor al snel haar hart aan strategie & management.

Elke werkte als digitaal strateeg voor o.a; Stad Gent, UHasselt, Mobile Vikings, Stad Leuven, VRT, CD&V, Creativeskills, Johnson & Johnson, Provamel, Agoria, Vlaamse Overheid,…

Volg mij


Bekijk volledig profiel