Jurgen Ingels is een man met een ongezouten mening, en blikt terug op flink wat jaren ondernemerservaring. Samen met kompaan Michel Akkermans bouwde hij Clear2Pay uit tot een succesverhaal van 450 mensen. In 2014 werd het bedrijf overgenomen door FIS. Als minderheidsaandeelhouder investeert Ingels zijn winst in nieuwe ICT-bedrijven. Wat hij startende ondernemingen precies kan adviseren? Je leest het hieronder, kort en krachtig.

Ellenlange boeken en ondernemersverhalen lezen kan handig zijn voor start-ups met groeidromen. Met deze 5 tips geraak je volgens de ondernemer al een flink eind op weg. Op WebTomorrow 2016 maakt Jurgen Ingels deel uit van een interviewsessie in de namiddag samen met Karin Van Hoecke, Chief Consistency bij KBC. Dit interview wordt gemodereerd door Bert Van Wassenhove. Bekijk hier alvast het programma.

1. Focus, focus, focus

Het gros van de start-ups is vindingrijk en wil opportuniteiten grijpen wanneer ze zich voordoen. Volgens Ingels schuilt daar wel een belangrijk gevaar achter: “Start-ups willen verschillende dingen doen omdat ze aanvoelen dat dat noodzakelijk is voor hun bedrijf. Maar daardoor verliezen ze naar alle waarschijnlijkheid focus. En de plannen die je had gemaakt omtrent je oorspronkelijk idee verdwijnen naar de achtergrond. Daarom: bewaar je focus, en zorg dat je niet van je spoor afwijkt.”

2. Hou je sales in eigen handen

Natuurlijk wil je zoveel mogelijk sales binnenhalen. Alleen is het naar Ingels’ mening cruciaal dat je daarbij wel de touwtjes in eigen handen houdt. “Zeker in het begin werk je maar beter niet met andere bedrijven om meer te verkopen,” adviseert hij. “Ik kan elke start-up aanraden om het verkoopaspect zo lang mogelijk helemaal zelf te beheren.”

3. Ga vroeg genoeg naar de markt

Ingels gelooft dat je vroegtijdig de markt moet betreden. “Als start-up hoef je heus niet te wachten tot je een geperfectioneerd product hebt,” vertelt hij. “Het is beter om een soort prototype te hebben, en nadien verder te bouwen op de behoeften en feedback van de klanten.”

4. Zorg dat je de finance onder controle houdt

Je kunt pas deftig groeien met je start-up als het financiële plaatje onder controle is. “Eigenlijk moet je constant bezig zijn met je uitgaven, en er alles voor doen dat dat juist zit,” vindt Ingels. “Keep it simple and keep it clean, meer moet je niet doen.”


ingels
 

5. Blijf trouw aan je passie

“Passie, passie en nog eens passie,” hamert Ingels. “Door dat aspect alleen al heb je een grote voorsprong op de rest. Blijf niet bij de pakken zitten, en richt al je pijlen op de succesvolle uitwerking van je product. Of hoe ik het zou zeggen: ‘stop met lullen, en focus je op het bijvullen!’

Ga jij akkoord met Ingels' visie?