Met stokjes leren eten is een nieuwe vaardigheid aanleren; dat vraagt tijd, een investering en kan frustrerend zijn. Dit is ook zo met outsourcing, of het nu met een bedrijf in Vlaanderen is, in een buurland, in Azie, Latijns Amerika of in Oost-Europa.

Heb je een nieuwe collega, dan is het even aftoetsen hoe best samen te werken, te communiceren, mekaars sterktes en zwaktes leren kennen. Wil je software laten maken door een Vlaams bedrijf, moet je duidelijk weten wat je wenst en dit duidelijk kunnen communiceren. Het bedrijf moet de juiste vragen stellen om tot een functionele beschrijving te komen die duidelijk is voor jou (klant) en het bedrijf.

We zijn begonnen over eetstokjes, dus ik stel voor eerst de outsourcing menukaart te overlopen, een tas thee heb je zelf in huis neem ik aan.

Met offshore (…) of nearshore (…) outsourcing spreek ik over op het overbrengen van werk naar een ander land. Een ander land, al dan niet in een andere wereld regio met in meer of mindere mate een andere cultuur en taal.

Wat wordt er zoal geserveerd;

  • Software en website ontwikkeling
  • Server en netwerkbeheer op afstand
  • Call centers (inbound, outbound, servicedesk)
  • Ondersteuning voor sociale media campagnes en affiliate marketing
  • Vrijstaand maken van afbeeldingen, ander grafisch en animatiewerk
  • Digitale spelletjes (games) ontwikkeling
  • CAD CAM werk
  • Data entry (maken van gestructureerde databases van papier naar digitaal of (semi) manueel van verschillende digitale bestanden. Linken van verschillende databases, vb, medische data, dataverrijking
  • Vanzelfsprekend ook productie en ontwikkeling van hardware, kledij, juwelen etc.

Waarom denk je aan outsourcing?


  • Kostreductie (te hoge loonkosten in Vlaanderen)
  • Omdat je bepaalde specialisten moeilijk kan vinden. Sommige oude programmeertalen worden nog meer gebruikt in offshore landen dan in het westen.
  • Omdat je producten wil aanpassen voor 'emerging countries' (localizatie) waarbij ondermeer vertaalwerk en aanpassingen nodig zijn en je daar lokaal snel op wil kunnen inspelen.
Stel je wil naar de Vietnamese markt (snel groeiende internet/mobile markt), je gaat software die perfect draait en verkoopt in het westen daar vermarkten. Vertalen, localizatie naar de Vietnamese markt = meer dan het vertalen van de taalbestanden. Er vanuit gaan dat gebruiksvriendelijkheid (usability) zoals die in het westen wordt gebruikt ook goed is voor je doelgroep in Vietnam (afhankelijk van leeftijd, internet addaptatie) is een risico. Verschil in achtergrond, scholing, internet addaptatie en andere software, concurrenten in je niche markt, kan je product doen slagen of helemaal niet.

Is het zinvol voor Vlaamse ondernemingen om een eigen outsourcing bedrijf op te zetten?

Dit hangt sterk af van je doelstellingen op korte en lange termijn, vereiste kennis (scholing) en vaardigheden van personeel (in de outsourcing bestemming en je Vlaams bedrijf), taal, communicatie, logistieke en geografische barrieres.

Naar welk land, stad outsourcen?

De plaats die je kiest moet je huidige en toekomstige vereisten invullen, een belangrijke keuze.

  • Beschikbaarheid van personeel met vereiste kennis en ervaring
  • Prijs versus kwaliteit
  • Communicatie barriere (taal, cultuur en tijdszone)
  • Politieke stabiliteit
  • Natuurramp gevoelige zone?
  • Infrastructuur (electriciteit, internet, water, transport, logistiek)
  • Afstand (reisitijd, kosten voor hotel, restaurant vlakbij)
  • Arbeidswetgeving en in het algemeen 'Rule of Law'
  • Kosten en regelgeving voor het opzetten van je eigen bedrijf (100 % eigendom mogelijk of?)
  • Expat vriendelijk. Kan je expats vinden die interesse hebben om daar te werken, wonen, kosten, veiligheid? Ik ken een bedrijf die een vestiging hadden in een bepaalde stad. Eigenlijk wilde niemand van het management er graag naartoe, het werd altijd maar uitgesteld, nochtans had deze vestiging veel ondersteuning nodig. 

“Als management zich niet goed voelt in een land, stad is het niet evident een succesvolle vestiging te creeren of te behouden”.

Specifieke locatie van je bedrijf



Afhankelijk van welk personeel, concurrentie voor het profieltype je zoekt, samengaand met bedrijfsimago en transportmogelijkheden. Is er ook vervoer aanwezig als je met shiften werkt of is eigen bedrijfsvervoer vereist? Is er voldoende capaciteit aan eetgelegenheden voor je personeel of moet je een bedrijfsrestaurant starten? 



Geschikte profielen aantrekken is de juiste basis creëren. In sommige landen speelt ook veiligheid. Als er geen goed en veilig vervoer is maakt dit rekruteren moeilijk en het personeelsverloop zal hoger zijn. In de Filipijnen organiseerden we bedrijfsvervoer voor 330 FTE.

Zo'n 80 % van de medewerkers waren meisjes tussen 18 en 25 en gezien we in shiften werkten was vervoer een probleem. Ik voelde me ook verantwoordelijk voor hun veiligheid wat zowel economisch als menselijk de juiste zet bleek. 

“Het is net zoals in het westen; als er meer concurrentie is voor het type personeel dat je zoekt, mag je niet onderdoen”

Top 100 outsourcing bestemmingen


Via deze link krijg je een overzicht en ranking.

De Filipijnen zijn een belangrijke stijger omwille van vier redenen; 


1. Goede kennis van het Engels

2. Filipino's leunen dicht aan bij de Westerse cultuur

3. De business process outsourcing industrie wordt professioneel ondersteund en gepromoot door federaties als BPAP  die jaarlijks een International Outsourcing Summit waar al verschillende jaren de Filipijnse President een slot speech hield. 
Het BPAP maakt een meerjarenplan op (Roadmap 2011-2016), inclusief ondersteuning voor computerlessen in scholen, Engelse les voor jonge mensen waarvan het Engels 30 % verbeterd moet worden zodat ook zij in een callcenter kunnen werken, dit wordt ondersteund, gesubsidieerd door de regering.
- op vlak van lange termijn ontwikkeling voor een economische niche zijn de Filipijnen een mooi voorbeeld
.

4. Ondersteuning van de Filipijnse regering die duidelijk ziet welk positief effect de outsourcing industrie heeft voor het land en de mensen; inmense jobcreatie en buitenlandse investeringen. Toen ik er was in 2011 bedankte de President tot driemaal toe honderden outsourcing managers in de zaal voor hun werk en ondersteuning aan het welzijn van de Filipijnen.

Outsourcen naar een ver land lijkt misschien een avontuur. Dat is het ook, maar welk bedrijf is dat niet. Mits de juiste voorbereiding en doordachte aanpak zijn ongelooflijke zaken mogelijk!