Pakketje verzonden, klaar? Zo laat je je klanten terugkeren.

Roeland Ruelens
Door Roeland Ruelens E-commerce
Pakketje verzonden, klaar? Zo laat je je klanten terugkeren.

Bron foto: Shutterstock

Als je een winkel hebt, ben je tevreden als de klant je winkel verlaat met een goed gevulde zak. Als webshop ben je tevreden als een pakje overgedragen is aan de leverancier. Maar, mag je daar wel tevreden mee zijn? Ben je nog bezig met die klant nadat hij z’n aankoop deed en wat kan je daar mee winnen?

Terugkerende klanten: veel goedkoper

Zowel in de offline als de online wereld is een nieuwe klant binnenhalen niet vanzelfsprekend. Op de één of andere manier heb je die moeten laten kennismaken met je winkel en overtuigen om ook iets te kopen. Offline was dat misschien door een advertentie in de krant, online kan dat door Adwords, Facebook en ga zo maar door. Dat is natuurlijk veel minder het geval bij terugkerende klanten, zij kennen je winkel al. De kost om hen naar je winkel of webshop te trekken ligt een stuk lager. Het is dus verstandig om voldoende aandacht aan deze terugkerende klanten te besteden.

De meest relevante doelgroep: Je klanten

Hopelijk heb je jouw doelgroep goed in kaart gebracht en weet je goed wie je wil bereiken met acties. Helaas, volledig juist is die nooit. Een deel van je advertentiebudget gaat dus verloren naar niet relevante personen. Of je verspreidde je boodschap op minder geschikte momenten. Je eerdere klanten daarentegen zijn exact jouw doelgroep! Zij kochten namelijk al eerder iets bij je dus zij zijn geïnteresseerd in je product. Dat verklaart opnieuw waarom terugkerende klanten zoveel goedkoper zijn. Maar hoe bereik je nu het best die eerdere klanten en hoe maak je ze loyaal aan je winkel?

Vrouw op tablet

Bron foto: Shutterstock

E-mail marketing is niet dood! 

Deze vorm van marketing is nog lang niet afgeschreven! Het is nog altijd één van de effectiefste online marketingvormen. Als je dat toepast, heb je best een aparte doelgroep waarin je eerdere klanten zitten. Zo kan je ze op cruciale momenten aan je winkel doen denken en met bepaalde acties opnieuw doen kopen. E-mail is erg goedkoop in vergelijking met andere marketingvormen, bovendien is e-mail ook enorm effectief. In onze eigen webshop, Speelgoed Kiki, zien we dat e-mail op de tweede plaats staat als het om conversiepercentage gaat. Gevolgd door Adwords en organische resultaten. De kosten daarentegen zijn minimaal tot zelfs gratis.

Zet in op social media

Via sociale media kan je je huidige klanten aan je binden. Niet door hen te bestoken met promoties, wel door top-of-mind te blijven met leuke content. Maar hoe bereik je nu die klanten via sociale media als ze je niet volgen? Via remarketing. Het is mogelijk die personen te targeten die je website bezochten. Je kan hier ook verder in gaan: target de personen die iets kochten. Een persoonlijke boodschap zoals: 'Tevreden over je bestelling? Volg ons.' werkt wonderen! 

Coolblue doos

De kracht van bedrukte dozen

Veel webshops steken te weinig aandacht in de ervaring die hun klant heeft bij het ontvangen van hun pakje. Voor de meeste online shoppers voelt het als een cadeautje krijgen. Het is dan ook geen slecht idee dat zo in te kleden. Een bedrukte doos kan hier al veel bij helpen: het leukste moment van online shoppen, is je pakje ontvangen. Je wil toch dat je merk dan zeker in de aandacht komt? Maar bedrukte dozen kunnen zo veel meer zijn dan enkel je logo. Al eens een doos van Coolblue bekeken? Er staan grapjes op, een kaartje om je buren te bedanken als zij je pakje in ontvangst genomen hebben en je wordt ook meteen uitgedaagd voor de “foto challenge”. Dat is een wedstrijd waarbij je van een CoolBlue doos iets origineels moet knutselen. Boozyshop, een make-up webshop, stopt dan weer een handgeschreven kaartje in de doos. Mogelijkheden genoeg dus! 

Welke technieken pas jij al toe?