Bron foto: Tech.eu

In België staan de ondernemersneuzen nog niet in dezelfde richting. We kijken voortdurend naar Silicon Valley, en tikken ons Belgenland op de vingers vanwege haar bekrompen mentaliteit. Maar in plaats van te preken over de problemen in ons Belgisch ondernemerslandschap, zouden we beter eens nadenken over concrete oplossingen om de juiste stappen te zetten. Ik sprak met Patrick Kestens, algemeen directeur van de Hasseltse Corda Incubator. Een ondernemer met energie én duidelijke plannen om van the next generation entrepreneurs succesverhalen te maken.

Patrick Kestens ademt ondernemerschap, maar dan wel met een flinke dosis trots. Een dosis trots die hij bovendien heeft doorgegeven aan zijn zoon Davy Kestens, die momenteel furore maakt in Silicon Valley. In dit gesprek heeft de oudste Kestens het nauwelijks over zijn zoon, maar zijn sterke visie over start-ups en ondernemen is - zoals je hieronder kunt lezen - noemenswaardig genoeg. 

Belgische ondernemerscultuur vraagt om verbetering én concrete oplossingen

Patrick Kestens is een man die de huidige stand van zaken zeker niet zal verbloemen. Hij draagt de mening dat het gros van de Belgische ondernemers in de beginfase uit hun comfortzone moeten treden. “En vooral: het idee ook daadwerkelijk tot ontwikkeling brengen in hun eigen bedrijf,” vult Kestens aan. “De Belgische start-upcultuur ademt als het ware goede ideeën en technologische kennis. Maar die ideeën het best positioneren in de markt? Dáár hebben de meeste ondernemers te weinig kaas van gegeten.”

"Ik ga niet preken over hoe de dingen moeten zijn, ik wil mee verandering creëren"

Kestens Patrick

Kestens gelooft dus dat er dus nog veel ruimte is voor verbetering. “In ons ondernemersklimaat is het als start-up bijvoorbeeld erg moeilijk om kapitaal in te winnen, wat voor mij typerend is aan de Belgische cultuur,” geeft hij aan. “Als het startkapitaal niet van de 3 f’s - je weet wel: Family, Friends and Fools - komt, dan komen de plannen soms in het gedrang. Maar ik ben niet iemand die gewoon gaat zeggen hoe de dingen zouden moeten zijn, ik wil zelf mee die verandering in gang zetten.”

Je kunt enkel groeien als je hoog durft te mikken

Passie en ondernemerschap zijn twee handen op een buik, of dat is toch wat Kestens mij vertelt. “Ik mis soms nog voldoende doorzettingsmentaliteit bij de jonge Belgische ondernemers,” geeft Kestens aan. “Niet alle startende ondernemers beseffen dat het effectief nodig is om opofferingen te doen voor hun zaak, en om er voor de volle 200 procent voor te gaan. Een goed idee hebben is dus een zaak, maar effectief een probleem oplossen waarvoor de markt wil betalen, dat is een andere kwestie.

Toch zijn de vooruitzichten positief: ondernemers beseffen steeds meer dat geld verdienen niet de juiste motivatie is, maar hebben almaar vaker het lef en de ambitie om groot te worden. Think big, think global.” Kestens is er duidelijk van overtuigd dat je enkel kunt groeien door hoog te mikken. “Het grootste probleem is zeker niet dat Belgische ondernemers te hoog mikken, en falen, maar dat ze te laag mikken en slagen,” legt hij uit.

"Het grootste probleem is zeker niet dat Belgische ondernemers te hoog mikken, en falen, maar dat ze te laag mikken en slagen"

Hoog mikken lijkt makkelijker gezegd, maar je moet natuurlijk wel ook kunnen scoren met je ondernemersidee. Hoe je je slaagkansen precies verhoogt? “Een woord: dynamiek,” antwoordt Kestens. “Dan heb ik het over een continue goesting om ervoor te gaan. Want in amper een dag kan je de hoogste ups maar ook de laagste downs ervaren. En wil je jezelf doorheen zulke periodes slaan, moet je er vol passie aan blijven werken. Hoe zal iemand anders ooit voor je aanbod willen betalen, laat staan investeren als je niet in jezelf gelooft?

Met ‘dynamiek’ doelt de Limburger ook op de uitwerking van je businessplan. “Zo’n plan is geen constante hé,” stelt hij. “Maar het begint wel bij een gedetailleerde uitwerking zodat je je idee kan toetsen aan je marktpotentieel. Maar dat businessplan is wel degelijk een momentopname en dient continu te worden aangepast aan de dynamische markt.”

Het is aan ons om de shift te maken: “Ondernemerschap begint al in de kleuterklas”

Aan tastbare actieplannen en initiatieven geen gebrek hier, in onze start-upcultuur. “Allemaal goed en wel, maar waarom stellen we ondernemerschap niet vroegtijdig voor aan de jeugd als optie?,” suggereert Kestens. “Ik geloof dat de toekomst van ons land afhangt van de aanwezigheid van zelfstandige, getalenteerde en bovenal ambitieuze jongeren. Want zij bepalen of we over twintig jaar nog welvaart hebben.”

Kestens vindt dat je als jonge starter je niet te snel moet laten ontmoedigen. Ook niet wanneer ervaren rotten en investeerders prediken dat de Belgische mindset het groeipotentieel doet krimpen. “Vergeet niet dat wij, de baby boomers, daar mede verantwoordelijk voor zijn hé,” duidt hij. “Wij hebben de jonge starters van vandaag groot gebracht in luxe en comfort. Eigenlijk hebben we hen onvoldoende aangeleerd om hard te knokken en voortdurend vooruitgang te boeken.”

“Kinderen zijn van nature ondernemend: ze stapelen blokken op elkaar, en als de toren omvalt, dan beginnen ze opnieuw”

Kestens Corda

Dat klinkt als een kans die we enkel kunnen benutten, toch? Kestens bevestigt: “Absoluut, ondernemerschap begint al in de kleuterklas hé. De nieuwsgierigheid om dingen te ontdekken, en de zoektocht naar te kunnen leren uit fouten en ga zo maar door. Kinderen zijn van nature ondernemend: ze maken een toren van blokken, maar als die omvalt, dan beginnen ze opnieuw. Maar dan sturen we hen naar de lagere school, en geven we hen een goede score als ze de juiste antwoorden geven volgens theoretische boeken. Zo niet, dan laten we hen niet toe tot onze maatschappij. Tja, op die wijze gaan we natuurlijk geen ondernemers creëren. Als het van mij afhangt, sturen we jongeren met een probleem op pad, en laten we hen zelf een oplossing zoeken. En mogelijk vinden ze geen antwoord op een bepaalde vraagstelling of probleem, maar komen ze terug met een innovatief idee of een betere oplossing.”

Die straffe visie heeft Kestens geen windeieren gelegd. Met de Corda INCubator, een strategisch project van LRM en Stad Hasselt om Limburgs ondernemerschap te promoten, heeft hij plannen om samen met iMinds, Start it@kbc, hogeshool PXL en de UHasselt het juiste klimaat op gang brengen. Waarbij jonge ondernemers met een sterk idee kunnen uitgroeien naar de ondernemingen van morgen. Tijd om met je ondernemersplannen op de kar te springen, dus!