Personal branding - 10 essentiële DO's

Personal branding - 10 essentiële DO's
Volg Bloovi ook op Twitter!

dinsdag 10 januari 2012

Er is tegenwoordig veel te doen rond personal branding, het nut ervan en hoe je het aanpakt. Wij laten je in dit artikel zien waarom het wél nuttig is en wat de absolute basics zijn bij personal branding.

"Iedereen doet aan personal branding, willen of niet"

Er bestaat wat controverse rond het begrip "personal branding". Dat zagen we onder andere door de post en comments op Contentgirls. Zonder verder in te gaan op de blogpost zelf, willen we toch even aantonen dat iedereen zich laat "vangen" aan personal branding, zelfs zij die het afzweren. Neem nu de oprichter van Contentgirls.nl, Xaviera Ringeling. Zij beweert bij hoog en laag dat personal branding slecht is, maar zet wel haar eigen, volledige naam bij de main twitter account van Contentgirls. Met meer dan 9.000 followers is dit een uitstekende gelegenheid om je eigen naam bekender te maken. Wij hebben natuurlijk niets tegen Contentgirls.nl (integendeel, interessante content, girls), maar dit staat nogal in contrast met de inhoud van Xaviera's post met titel "weg met personal branding". Dus, wil je personal branding liever ontkennen en alles buiten je eigen invloed laten gebeuren? Of neem je het liever zelf in handen zodat je het verloop & beloop ervan kan sturen?

Waar voor- en tegenstanders het wel over eens zijn, is het feit dat de term "personal branding" ongelukkig gekozen is. Het heeft een negatieve bijklank gekregen, vooral door de invloed vanuit de VS. Er hangt een sfeer van "fake" rond, waardoor velen denken dat personal branding inhoudt dat je enkel je successen deelt en comments geeft op artikels, enkel om jezelf te promoten.

Dit gezegd zijnde, wij zijn van mening dat iedereen aan personal branding doet, of je dat nu wil of niet. Van het moment dat je een Facebook-account aanmaakt, of Twittert en al zeker wanneer je een eigen blog hebt, doe je aan personal branding. Daarbij komt nog dat je ook offline aan personal branding doet wanneer je een presentatie geeft, discussies voert etc. Het verschil is dat de ene er bewust mee bezig zijn, waar anderen gewoon 'aanwezig zijn' en alles op hun beloop laten.

"Ik heb daar geen tijd voor"

Personal branding is niet iets waar je uren mee moet bezig zijn. Er zijn een 10-tal basics die je kan toepassen om aan je imago te werken, zonder er te veel tijd in te investeren. Het gaat hier om échte basics. Bij personal branding zijn er echter geen vaste regels of wetten. Elke persoon is uniek en ontwikkelt naar verloop van tijd ook zijn eigen strategie. Zie deze 10 tips als richtlijnen, 10 essentiële DO's.

OK, here we go...

1. Be yourself

Dé basisregel bij personal branding. Je kan werken aan je imago, een plan uittekenen en heel actief en consequent werken, maar wanneer je niet jezelf blijft, val je sowieso door de mand. Het voelt op deze manier ook veel comfortabeler aan voor jezelf.

2. Je personaliteit is je USP

We illustreren dit met een voorbeeldje: wie Cain Ransbottyn kent, denkt onmiddellijk aan "arrogantie". Blijkbaar heeft Cain een arrogant kantje en in plaats van dit weg te steken, speelt hij dit uit als zijn unieke eigenschap. Hij neemt het zelf wat ludiek op, maar als je erbij nadenkt was dit om verschillende redenen een goeie zet. Vooral door de eerste woorden in Cain's Twitter bio, valt hij direct op: "Arrogant and selfish prick". Als je zoiets ziet staan, ga je automatisch de rest van zijn bio lezen en hem eventueel volgen. Daarnaast zorgt het er ook voor dat je zijn naam snel onthoudt, want hoeveel mensen ken jij met zo'n beschrijving over zichzelf?

Het komt erop neer dat iemand als Cain meer respect afdwingt door zichzelf te zijn. Moet je nu altijd je negatieve kantjes bewust gaan uitspelen? Neen, maar ze wegmoffelen en verbloemen met mooie woorden, lukt maar voor een tijdje en wordt op den duur ook vermoeiend.

3. "Iedereen is mijn vriend" - 't zal wel...

Er zijn er veel die bij online profileren de fout maken van enkel een 'informatie-hub' te spelen. Het enige wat ze doen is inchecken met Foursquare en artikels (re)tweeten. Ongeacht wie je bent, ongetwijfeld heb je een mening over bepaalde onderwerpen. Merk je een uitspraak op, waarbij er spontaan een reactie in je op komt, wees dan vooral niet bang om deze te delen. Natuurlijk zal niet iedereen akkoord gaan met wat je zegt, maar dat is OK. 't Zou snel een saaie boel worden, mocht iedereen het met iedereen eens zijn... Mensen gaan je respecteren voor het delen van een eigen mening, of ze nu akkoord zijn of niet. Zij die daardoor net géén respect hebben voor je, zijn dan meestal toch 'missmatchers' die je niet persé in je netwerk wil hebben.

Angst voor kritiek of discussies kan je personal branding gijzelen en ervoor zorgen dat je verdwijnt in de kudde. Creëer waarde, deel je mening, ga de discussie aan en laat zien aan je netwerk dat je tot meer in staat bent dan artikels delen.

4. 24/7

Een 9 to 5 mentaliteit werkt niet bij personal branding, zeker niet bij het online gedeelte. Dit is zo voor zowel personen als bedrijfsprofielen. De meesten aanvaarden het niet meer dat ze de vrijdagavond om 18h iemand of een bedrijf aanspreken op Twitter, om pas de maandagmorgen om vijf na negen hun antwoord te krijgen. Moet je de ganse dag en nacht aan je scherm plakken? Neen, maar laat zien dat je er bent. Zo kan je tools als Tweetdeck en Hootsuite gebruiken om bepaalde posts en status updates te automatiseren. Daarnaast kan je je smartphone in het oog houden voor mentions of berichten.

Not done: automatische Twitter-DM's. Echt niet doen... Je kan het gevoel hebben dat je zo de indruk geeft aan bijvoorbeeld nieuwe followers dat ze belangrijk zijn voor je en dat je dankbaar bent voor het volgen, maar iedereen herkent zo'n automatisch bericht en dat komt veel te onpersoonlijk over. Beter niet bedanken voor het volgen, maar gewoon actief communiceren.

5. Wees nederig en plak jezelf geen titel op

Als een magazine of een community jou bijvoorbeeld een guru noemt, mag je die titel gerust overnemen (als je dat wel wil natuurlijk...), maar geef jezelf nooit op eigen initiatief zo'n titel. Let ook op met woorden als "expert", "specialist", ... Dit is iets wat je vooral veel ziet in combinatie met 'social media'. Als ik zelf een twitter bio zie, met daarin "social media expert" en ik merk dat die persoon in kwestie maar een 100-tal volgers heeft, verliest hij/zij alle geloofwaardigheid.

Daarnaast is het ook best om enige nederigheid te tonen. Er is niets mis met veel zelfvertrouwen en te laten zien wat je kent en kan, maar sta op zijn minst open voor feedback & kritiek. Dat verhoogt in je netwerk ten eerste de zin om te communiceren, aangezien je laat zien dat je luistert. Maar je komt sowieso veel sympathieker over + je weet nooit wat je nog kan bijleren...

6. Val op

Dit overlapt ietwat met "personaliteit" en "creëer waarde", maar is toch het apart vermelden waard. Door alles te doen wat anderen doen, ga je veel moeite hebben om tot een groter publiek door te breken. Af en toe een straffe uitspraak, een overdreven mening of zelfs een dom grapje, kan ervoor zorgen dat mensen je naam beter onthouden en dat jij als persoon meer in het oog springt. Dit geldt zowel offline als online.

7. Wees toegankelijk en aanspreekbaar

"Wie is die persoon nu eigenlijk?" "Wat doet ie?" ... Mysterie kan leuk zijn en een goeie manier om wat buzz te creëren, maar men raakt dit snel beu. Iemand zoals @netlash kan perfect tussen toegankelijkheid en 'mysterie' balanceren. Als je hem een tijdje volgt, merk je al snel dat het om iemand gaat met een groot netwerk en veel influential gesprekspartners, maar toch doet hij nu en dan ook de moeite om te communiceren met "kleinere visjes" in de social vijver.

Rule n°5 van president Raegan was: "Don't take yourself so f*cking serious". Waarmee hij dus wil zeggen dat het op zich wel goed is om een zeker ego en "rockstar-imago" te hebben, maar de kleine vis van vandaag kan (zeker in onze sector) al vrij snel uitgroeien tot een dominerende haai.

8. Verkoop jezelf door jezelf niet te verkopen

Hier maak je wel best het onderscheid tussen een bedrijf en een persoonlijk imago uitbouwen. Een bedrijf mag en moet kanalen natuurlijk gebruiken om te verkopen, maar moet hier wel sterk opletten dat ze de correcte mix van "gratis" waarde/content en subtiele sales pitches gebruiken. (Hierop zoomen we wel nog in bij een volgend artikel).

Bij personal branding ligt het net iets anders. Hierbij is de meest efficiënte manier om jezelf te verkopen: jezelf niet verkopen. Je bewijst je kennen en kunnen, dus je waarde, veel meer door neutraal te zijn en te communiceren over de domeinen waarin je actief bent. Automatisch gaat je netwerk beginnen luisteren naar wat je te zeggen hebt (als het iets nuttig is, natuurlijk..) en op den duur weten ze ook maar al te goed wie je bent en wat je precies doet. Je bouwt zo aan je geloofwaardigheid zonder je netwerk het gevoel te geven dat je hen iets wil opdringen. Wees aanwezig, doe zoals je "in 't echt" zou doen, de rest volgt wel...

9. Lachen & humor - zowel offline als online

Een mooie glimlach en een gezonde dosis humor brengt je al ver op een netwerk event. Maar zowel offline als online waak je er best over dat je niet té grappig wil doen. Als je bij elke post/uitspraak een grapje wil maken, gaan mensen wel graag met je babbelen, maar ze gaan je minder snel au sérieux nemen.

10. Ga ook offline netwerken

Gelukkig begint dit weer meer en meer aan populariteit te winnen door initiatieven zoals Twunches. Klassieke netwerk events zijn out, die zijn veel te saai en daardoor worden ze ook minder en minder georganiseerd (vooral ook bij het jongere publiek). Velen hebben ook het idee dat netwerk events een excuus zijn om met een paar kennissen in den drank te vliegen en achteraf je prullenbak te vullen met niets-zeggende business cards. Maar actief netwerken met een bepaald doel in je achterhoofd creëert nog altijd een sterkere, persoonlijke band met de persoon in kwestie, dan enkel online netwerken.

Tip bij offline netwerken: Voor je binnenstapt, overloop nog eens wie er zal zijn (meestal weet je via Twitter wel min of meer wie er zal zijn), bepaal wie je zéker wil spreken en stel een doel op. Wat wil je nu bereiken op dit event? Wanneer zal je bij het thuiskomen kunnen zeggen "voila si, goe gedaan"?

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi

Tags: , , , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel