Met de lancering van het Augmented Reality spel Pokémon Go heeft het Japanse gameconcern Nintendo zich terug op de kaart gezet. En hoe! Op één week tijd telt het spel al meer gebruikers dan Tinder (al 6 jaar op de markt) en moet straks ook Twitter (al 10 jaar op de markt) eraan geloven. Het effect? Het aandeel van Nintendo schoot op één dag met 23 procent omhoog. 

Pokémon Go? 

Pokémon Go is een nieuwe app van Nintendo die je GPS-coördinaten gebruikt en Pokémons in de échte wereld zichtbaar maakt via Augmented Reality. Jouw taak? Ze te pakken krijgen en verschillende Pokémons verzamelen en andere spelers uitdagen voor een virtueel Pokémon gevecht in de échte wereld. 

Groter dan Tinder

In de VS telt Pokémon Go al meer geruikers dan Tinder. En dat amper in één week tijd. Op 8 juli was het game al geïnstalleerd op 5,16 % van alle Android-telefoons in de VS, Tinder op slechts 2%. Bovendien ziet het ernaar uit dat het spel ook het aantal Amerikaanse Twitter-gebruikers zal voorbijsteken. 

Tinder kwam uit in 2012. Twitter werd gelanceerd in 2006. Pokémon Go? Dat werd vorige week gelanceerd. Het succes zorgde al onmiddellijk voor problemen bij Nintendo. Zo wordt de internationale roll-out van het spel gelanceerd wegens verschillende bugs en crashes.

Opvallend: het gemiddeld aantal tijd dat gebruikers doorbrengen in de app is veel groter dan andere populaire apps zoals WhatsApp, Instagram en Snapchat. Een nieuwe hype lijkt geboren. En Nintendo? Zij plukken de vruchten. Op één dag steeg het aandeel maar liefst 23%.