Proximus heeft een nieuwe goudmijn gevonden: jouw locatiegegevens. Waar je bent, wanneer je daar bent en hoe lang je er blijft, Proximus weet het al langer en binnenkort andere bedrijven dus ook. Organisaties kunnen zo’n rapport online opvragen. Daarvoor moeten ze wel minstens 700 euro op tafel leggen.

De gegevens die worden verkocht, gaan over jouw verplaatsingen. Of beter gezegd: de verplaatsingen van je mobieltje. Proximus brengt nu al elk uur die locatie in kaart. Die informatie is goud waard voor marketeers en organisatoren van grote evenementen. Zo kan je te weten komen uit welke regio jouw bezoekers komen, hoe ze zich bewegen op jouw evenement, hoe lang ze daar blijven, welke verkeersstromen je kan herkennen en ga zo maar door. 

Geen persoonlijke gegevens

De nieuwe dienst van Proximus heet MyAnalytics en richt zich vooral op kmo’s die die zelf geen marktonderzoek verrichten. De gegevens zijn gelukkig niet tot één persoon herleidbaar. Elke gegevensbundel gaat over minstens 30 personen per keer.

Onvermijdelijk rijst de vraag of Proximus dit wel zomaar mag doen. Ja, dat kan zonder problemen. De data zijn immers nooit van één enkele persoon afkomstig. Jouw privacy wordt dus niet geschonden. Maar of alle gebruikers daar even blij mee zijn?