Cross channel is de toekomst. Het is geen “of-of” verhaal maar veel eerder een “en-en” verhaal. Ook beleving speelt een steeds grotere rol, zowel in de virtuele als de echte wereld. Denk maar aan de retail sector. Op het RetailDetail Congres in april maar ook in diverse artikels is de boodschap duidelijk: retailers die zowel een brick alsook een click store hebben, zijn in het voordeel en zullen het onderscheid maken in de toekomst. Maar ook in communicatie zien we steeds meer inspanningen om print en digital met elkaar te integreren.

De QR in QR code staat voor Quit it or be Relevant

De QR code wordt reeds geruime tijd ingezet, maar de meningen zijn verdeeld. Menig marketeer kan het niet laten de QR code te blijven inzetten, maar de successtories zijn schaars. De case van Tesco (zie filmpje hieronder) waarbij QR codes werden ingezet in de metro voor shoppers met weinig tijd blijft echter een topper.

 

De kennis van QR codes blijft gering en ook dit draagt bij aan het feit dat deze niet ingeburgerd raken.

Er zijn helaas weinig recente cijfers i.v.m. het gebruik van QR codes in België terug te vinden, maar wel enkele internationale publicaties:



Meer info kan je vinden in in het artikel "US Ahead of Western Europe in QR Code Usage". Ook het recente “Mobile Barcode Trend Report“ van Scanlife (QR scanning app) bevat een aantal interessante cijfers:

Onderstaande visual geeft inzicht in de meest gescande content en sectoren waarin QR codeshet populairst zijn:

Bron: http://www.mobilemarketing.nl/2013/04/scanlife-geeft-inzicht-in-qr-code.html
Het volledig rapport kan je hier downloaden.

QR codes worden te veel ingezet 

Naar mijn mening worden QR codes te veel ingezet wanneer die niet relevant zijn. Een 1ste negatieve ervaring met een QR code volstaat om er de brui aan te geven als gebruiker. Denk maar aan een doorlink naar een niet voor mobile geoptimaliseerde webpagina waarvan het eeuwen duurt om die te laden of nog erger: een onbestaande webpagina. Er bestaat zelfs een website over het meest absurde gebruik van QR codes: www.wtfqrcodes.com

QR codes hebben wel degelijk potentieel

Maar ik geloof in de opportuniteiten! Denk maar aan window shopping in de meest letterlijke zin van het woord. Een etalage met producten vergezeld van een QR code die direct doorlinkt naar de relevante webshop pagina (bij voorkeur responsive) met mobile betaalmogelijkheid. Zo kan de fashionista op zaterdag IRL een preselectie maken tijdens een shopnamiddag met haar hartsvriendin.

Daarna op zondag samen met haar partner de weerhouden selectie beoordelen in de etalage en vervolgens aankopen met smartphone via het eenvoudig scannen van de QR code. 24/7 beschikbaarheid van het gamma in de winkel. Als dat geen aangename “experience” is voor zowel fashionista, partner als winkelier! De 1ste test cases zijn reeds bekend, tot op heden nog geen doorbraak te bespeuren, maar wat niet is kan nog komen.

Hoe zet je QR codes effectief in?

Andere mogelijkheden om QR codes op een relevante manier in te zetten en zo de vertaalslag te maken naar het online gebeuren:

  • QR code voorzien bij elke schoen in het winkelrek, zo online checken of die nog voorradig is in een andere maat.
  • Een restaurant die een QR code plaatst bij diverse gerechten op de menukaart. De webpagina bevat info over de gebruikte ingrediënten (origine, verwerking, waar je het als consument kunt vinden, …)
  • Projectie van QR codes tijdens optredens op festivals. Via doorlink naar iTunes kan de fervente muziekliefhebber de gespeelde song of het album van de artist op het podium meteen downloaden en de ganse nacht afspelen op de camping…
  • Op een beursstand QR code integreren met doorlink naar mobile wedstrijd (eventueel in ruil voor gegevens) of meer relevante productinfo, demo filmpje, ...

Vergeet vooral het effect van jouw QR code niet te meten door er een unieke url aan te koppelen.