Quintin Schevernels: “Talent is dé key differentiator voor start-ups & corporates”

Quintin Schevernels: “Talent is dé key differentiator voor start-ups & corporates”
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 4 februari 2016

De start-upcultuur leeft in ons land. Soms lijkt het wel alsof die startende bedrijven de grote spelers voorbij zullen steken. Alleen hebben corporates en start-ups één ding met elkaar gemeen: talent is voor beide bedrijfstypes cruciaal. Bloovi sprak met Quintin Schevernels, voormalig CEO van Layar maar vooral: Nederlandse start-upgoeroe.

Schevernels wordt vaak gevraagd op events en conferenties, zo ook op WebTomorrow. De man schreef in zijn boek Suits & Hoodies over de 7 bouwstenen tot succes in corporate bedrijven en start-ups. Wij waren benieuwd en besloten hem het vuur aan de schenen te leggen.

Hi Quintin, je definieert 7 essentials in jouw boek. Zijn deze allemaal even belangrijk of springt er 1 uit de kansen van een start-up vergroot op succes?

Quintin: “Uit een succesrecept kan je niet zomaar 1 ingrediënt halen, dan raakt je recept uit balans. Die 7 essentials komen pas écht goed tot hun recht als er een goed evenwicht is. Toch is er volgens mij wel één parameter die het belang van iedere individuele essential bepaald; fasering. Iedere start-up doorloopt verschillende stappen. In de beginfase is zo een jong bedrijf voornamelijk op zoek naar een product of concept. Daarbij staat het vinden van een product market fit centraal. In de scale-up fase is het extreem belangrijk om te investeren in het juiste talent. En zorgen dat je tegelijk waakt over de bedrijfscultuur van je start-up. Het gewicht van een essential hangt dus af van de fase waarin de start-up zich bevindt.”

Elon Musk keek de eerste 1000 werknemers van Tesla zelf in de ogen. Omdat hij het zo belangrijk vindt om de juiste mensen aan te trekken en de cultuur hoog in het vaandel draagt.

Een schoolvoorbeeld van een bedrijf dat zich focust op talent? Voor mij is dat de aanpak van Elon Musk. Die heeft zelf de eerste 1000 werknemers van Tesla in de ogen gekeken. Omdat hij talent en bedrijfscultuur net zo belangrijk vindt.”

Lees dit razend interessante interview verder op WebTomorrow.Gent.

Tags: .



Over Pieter De Moor


Pieter De Moor

Pieter verzorgt de online marketing van de Bloovi website en van de evenementen.

Volg mij


Bekijk volledig profiel