Rapport: Online verkoop 97% groeipotentieel binnen Belgische retail

Rapport: Online verkoop 97% groeipotentieel binnen Belgische retail
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 3 juli 2014

Slechts 3% van de Belgische retail gebeurt online, voor Europa is dit al 5%. Dit betekent dat de retailsector online een groeipotentieel van respectievelijk 97% en 95% heeft. Neem er nog bij dat 7 op de 10 Belgen amper of zelfs nooit online kopen, waar dit in de vier buurlanden slechts 4 op 10 is. Dan kan je vaststellen dat e-commerce in België niet enkel sterk kan groeien, maar ook een inhaalbeweging moet maken. Dit en veel meer opmerkelijke inzichten staan te lezen in het E-commerce rapport van digital agency Wijs.

4 landen domineren de Europese e-commerce

Het Verenigd Koninkrijk, Frankrijk, Duitsland en Nederland domineren de ganse Europese E-commerce met 72% van de totale online omzet. In 2012 werd voor 312 miljard euro aan goederen en diensten aangekocht online. Een derde van die aankopen gebeurde binnen de reissector. De retailsector kan voor slechts 5% de eer opstrijken.

Het lage percentage voor de retailsector betekent niet dat mensen geen interesse hebben om hun aankopen online te doen. Zo valt het op dat toch vier op tien mensen online op zoek gaan naar informatie over producten die ze willen aankopen. Daarvan koopt echter slechts een klein deel ook online aan. De rest loopt na het opzoeken naar een fysieke winkel.

Talenkennis en wetgeving in ons nadeel

Er zijn een aantal factoren die in dit verhaal een rol spelen, al vallen er twee extra op. De talenkennis van de Belg, iets waar we doorgaans trots op zijn, speelt in ons nadeel. Belgen kopen veel sneller aan bij buitenlandse webshops dan de burgers in de ons omringende landen. Dat komt omdat we op Franse, Engelse en dikwijls zelfs op Duitse websites begrijpen wat er staat. Omgekeerd is dat minder het geval.

Daarnaast zijn er wetten en regels in België die de groei van e-commerce parten speelt. De loonkost in België is ongeveer 20% hoger dan in de buurlanden. Onze BTW ligt hoger en ook het leveren van pakketten gaat trager en komt duurder uit. Tenslotte is België een pak strenger, wat betreft productveiligheid en is er minder opvolging vanuit de overheid wanneer er klachten komen over online veiligheid, waardoor het vertrouwen in webshops stagneert.

Belgische retail is klaar voor digitaal

Het groeipotentieel en de achterstand op onze buurlanden toont aan dat er veel ruimte is om e-commerce uit te breiden binnen retail. Zo kunnen we van onze talenkennis opnieuw een positief element maken door webshops in de retail-sector in verschillende talen aan te bieden en daarmee vanuit België Europa te bedienen in plaats van omgekeerd.

Het E-commerce Rapport van Wijs kan je hier downloaden. 

Tags: , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel