De digitalisering laat ook de saleskant van een bedrijf niet onberoerd. Sales professionals staan anno 2016 voor heel wat uitdagingen om efficiënt te werken en een succesvolle sales te zijn. Hoe je dat nu aanpakt? Met deze 3 stappen geraak je al een flink eind op weg!

1. Maak informatie overal toegankelijk

Verkopers vertoeven een groot deel van hun tijd op de baan. En vaak verloopt de communicatie met andere sales moeizaam. Hoe dat komt? Heel eenvoudig: klantgegevens en belangrijke data zitten verspreid over het bedrijf, en zijn bovendien niet toegankelijk via mobiele toestellen.

Met wat geluk gebruikt je bedrijf al een CRM, maar daarmee is de kous nog lang niet af. Want die gecentraliseerde klantinformatie is niet altijd overal beschikbaar. Daarom: gebruik een slimme applicatie als materialenbibliotheek en tegelijk als presentatietool, die ook toegankelijk is op smartphone en tablet. Zo wordt het zoeken naar bijlagen en papieren documenten onderweg verleden tijd.

smartsales tablet

In enkele swipes vindt je sales de materialen die hij nodig heeft voor een ijzersterke pitch en verkoopverhaal! Als kers op de taart kan je ervoor zorgen dat nieuwe aankopen en deals rechtstreeks vanop de tablet in je ERP-oplossing worden ingevoerd. Een groot deel van de administratieve klus is daardoor al geklaard!

2. Bekijk marketing en sales niet meer als aparte silo’s

Slimme samenwerkingen worden almaar belangrijker. Niet alleen in sales, maar ook in marketing. Sterker nog: de twee zijn geen aparte silo’s meer, maar leven weldegelijk op eenzelfde planeet. In een ideale wereld is iedere marketeer een sales, en vice versa. Tenslotte streven beide teams gemeenschappelijke doelen na: het creëren en voeden van kwalitatieve en bovenal duurzame klantrelaties.

sales and marketing

Bron: aboriginaldevelopment.com

Boodschap van algemeen nut aan sales en marketing: communiceer met elkaar en stem de taken en verwachtingen op elkaar af. Zorg dat je een flexibel en centraal systeem hebt, waar zowel verkopers als marketingprofessionals aan kunnen. Met een oplossing die 24/7 en overal beschikbaar is, hebben beide partijen steeds toegang tot accurate en up-to-date informatie.

Ja, als alle relevante gegevens tezamen worden geïntegreerd in het sales- en marketingproces, en beide teams werken nauw samen, dan kan er iets zeer moois bloeien.

3. Maak van technologie de enabler van iedere succesvolle sales

Moet het nog gezegd dat er vandaag de dag een waaier aan technologische mogelijkheden en perspectieven beschikbaar zijn? Alleen wordt technologie steeds meer beschouwd als strategie, en dus niet louter als instrument. Toch is en blijft een sales manager een mens van vlees en bloed, die kan worden ondersteund door de juiste tools om een deal binnen te halen.

Blijf technologie dus beschouwen als enabler voor efficiënte werkmethodes, en laat je inspireren door de synergie van technologische oplossingen met de sales.

Benieuwd naar hoe je in dit digitaal tijdperk meer sales kunt behalen? Ontdek het fijne ervan in de gratis whitepaper ‘De evolutie van de salesafdeling:  7 bekende pijnpunten in salesafdelingen, en hoe technologie ze kan wegnemen’.

smartsales