In de internetsector wordt heel vaak kennis gedeeld in de vorm van opleidingen en presentaties. Maar in gelijk welke context kan je presentaties intereactiever maken door social media te integreren. Hieronder een aantal tips om dit efficiënt in te zetten.

Social media en presenteren: wanneer?

Je kan zeggen dat je social media in relatie met presenteren op 3 momenten kan inzetten:

  • Voordien: Meestal om het evenement bekend te maken en mensen uit te nodigen. Of om jezelf als spreker te profileren en de bekendmaking dus in te zetten als referentie.
  • Tijdens: De communicatie over het onderwerp, je presentatie, het event, ... Meestal door de aanwezigen, vaak ook door mensen die er niet konden bij zijn en de discussies toch willen volgen. (Ook wel 'backchannel' genoemd, zie verder)
  • Achteraf: Om je presentatie online te publiceren, te communiceren over het publiek en het event, om reacties te verzamelen, om je personal branding te optimaliseren en nog eens in de verf te zetten dat je bent gaan spreken.

Wat je verder in het artikel kan verwachten zijn tips en tools om die momenten zo optimaal mogelijk te benutten.

Tools en hun functie

Hier gaan we snel over, aangezien de meeste Bloovi-lezers 'digitale mensen' zijn.

Als belangrijke tools heb je uiteraard de 'klassieke' sociale netwerken zoals Facebook, Linkedin en Twitter. Deze zijn ideaal om over je presentatie te communiceren - aankondigen, vooraf vragen stellen om aan te vullen, achteraf verslag uitbrengen aan je netwerk, ...

Ook Pinterest is een sociaal netwerk dat je kan inzetten bij presentaties. Stel dat je een opvallende chart of foto gebruikt, dan kan je deze pinnen op je account en doorlinken naar je blog, site of online presentatie.

En dan heb je nog je tools die volledig gericht zijn op het delen van presentaties. Je kan dit ergens ook sociale netwerken noemen, omdat het veel sociale elementen bevat, maar ideaal is om deze in combinatie met eerder vernoemde netwerken te gebruiken. Je hebt hier Prezi (de presentatie ziet er wat uit als een mindmap), SlideShare (meest gebruikt) en Google Docs Presentation.

Prezi

Bij Prezi werk je als het ware met één groot bord waar je een structuur in begrippen aanbrengt. De tool gaat dan van het ene element naar het andere door erop in te zoomen. Heel dynamisch om mee te werken, maar je moet op Prezi zelf de presentatie ontwikkelen en van daaruit delen.

SlideShare

SlideShare is momenteel de meest gebruikte omdat je presentaties kan uploaden als PDF, Powerpoint, Keynote, ... en die van daaruit delen.

Google Docs Presentation

Gelijkaardig aan SlideShare, maar veel minder user friendly en iets complexer. Ook social is er minder geïntegreerd (geen Twitter- of Facebook-buttons bijvoorbeeld)

Doe meer dan aankondigen alleen

Ga verder dan enkel je presentaties aankondigen. Zo kan je op Facebook en Linkedin "events" aanmaken, waar mensen kunnen aanduiden of ze al dan niet aanwezig zijn. Doe dit natuurlijk enkel bij eigen events of sessies, of wanneer je toestemming hebt van de organisator.

Je kan ook op een alternatieve manier aankondigen, door niet louter reclame te maken, mensen zien niet zo graag pure reclame verwerkt in je social media berichten. Daarom kan je bijvoorbeeld berichten posten zoals "Volgende week spreek ik op ... over ..., zijn er attendees met concrete vragen? link naar event". Een andere optie is om een artikel te schrijven over het onderwerp waarover je spreekt en er onderaan naar te verwijzen. Deze kan je op je eigen blog zetten of op gespecialiseerde contentsites. Zo kunnen sprekers over internet-gerelateerde onderwerpen relevante artikels doorspelen naar Bloovi.

Hashtag

Kort uitgelegd: Een woord of begrip op Twitter, vooraf gegaan met een #. Dit wordt aanklikbaar en vervolgens zie je alle tweets met diezelfde combinatie in. Dit wordt gebruikt om samen te tweeten over één topic, dikwijls TV-programma's, events, speciale gebeurtenissen, ...

Maak voor én tijdens je presentatie voldoende duidelijk wat de hashtag is van het event, zo creëer je communicatie over dat event, over je topic of over jou als spreker.

Kan een blog ook hier nuttig zijn?

Er bestaan ondertussen al heel wat tools en diensten die het mogelijk maken om heel goedkoop en makkelijk te bloggen, denk bijvoorbeeld aan Wordpress. Indien je jezelf echt als spreker wil profileren, kan het dan interessant zijn om regelmatig te bloggen over de topics waarin jij je specialiseert. Door zo regelmatig onder de aandacht te komen en idealiter ook conversaties uit te lokken op de blog zelf, is het makkelijker voor je doelgroep om jou te associëren met die bepaalde onderwerpen. Met als gevolg dat ze je sneller zullen inschakelen als spreker. Dit is heel specifiek gericht op "spreken", maar dat bloggen kan je natuurlijk voor veel meer gebruiken dan enkel jezelf als spreker profileren.

Maak tijdens de presentatie van de 'backchannel' gebruik

Een backchannel is een conversatie op een social media kanaal tijdens je presentatie en over je presentatie en jou als spreker. Meestal gebeurt dit op Twitter via de eerder vernoemde hashtag. Hierdoor kunnen aanwezigen met jou communiceren, met elkaar en met mensen die er niet konden bij zijn.

3 zaken kan jij als spreker leren uit die backchannel

  • Je uitspraken/quotes met de meeste impact, want die worden het vaakst overgenomen op Twitter.
  • Wat je publiek van jou vindt als spreker en waarover ze het wel of niet met je eens zijn.
  • Kan je jezelf erop organiseren om tijdens je sessie af en toe te gluren (wanneer er een Twitter-wall aanwezig is, bijvoorbeeld), dan kan je zien waar er nog vragen zijn en die eventueel direct opnemen in je presentatie.

Je doet er goed aan de hashtag duidelijk te vermelden en aan te sporen om te communiceren. Niet enkel kom jij zo meer in de aandacht bij aan- en afwezigen, maar het biedt die afwezigen ook de kans om mee te volgen, waardoor je in principe spreekt voor een grotere groep en dus meer mensen van jouw boodschap kan overtuigen. De hasthag kan dan na de presentatie ook gebruikt worden om te zeggen waar ze de slides kunnen terugvinden of om simpelweg feedback te vragen.

Maak je presentatie Tweet-klaar

Houd er dus rekening mee dat er door die hashtag (hopelijk) op Twitter gebabbeld wordt over je presentatie en dat die berichten niet langer kunnen zijn dan 140 karakters. 't Is best om regelmatig quotes te verwerken (uitspreken of weergeven op de slides) van 120 of minder karakters. 120 omdat je nog ruimte moet laten voor een opmerking van de persoon die het deelt. Wanneer je aan zo'n quote komt, kan je ook een paar seconden pauze laten om het te laten doordringen, door die heel korte stilte gaan sommigen ook sneller naar hun smartphone grijpen om je uitspraak te tweeten.

Voor zover dit van toepassing is binnen het onderwerp waar je het over hebt, kan je ook regelmatig verwijzen naar een tool, website, app, ... die ondersteuning of aanvulling biedt. Ook dit is iets wat vrij snel opgepikt wordt door de actieve Twitter-luisteraar.

Zet je presentatie tenslotte online

Hier maak je een keuze: ofwel zet je voordien je presentatie online bij wijze van aantonen van je kennis, ofwel doe je het enkel achteraf om 'nog niets te verklappen'. Meestal zijn het de jonge, startende sprekers die dit vooraf al doen. Deels om hun geloofwaardigheid wat op te krikken door hun niveau van kennis te demonstreren en zo misschien enkele mensen te overtuigen om te komen luisteren.

Vaak is achteraf uploaden ook een mooie gelegenheid om nog eens contact op te nemen met de aanwezigen. Post het op de eventpagina op Linkedin en Facebook, deel het met je netwerk, gebruik er de hashtag in, verwerk het in een verslag op je blog met eventueel printscreens van reacties op Twitter, ... Heb je de contact gegevens van de aanwezigen, dan kan je zelf een heel kort mailtje sturen met de verwijzing naar je presentatie. Hier kan je dan ook vragen die eerder niet beantwoord werden, van dat antwoord voorzien. Hierdoor demonstreer je opnieuw je betrokkenheid en je bereidheid om werkelijk te helpen, wat je als spreker enkel populairder maakt.

Veel succes en misschien zien we je binnenkort op een podium ;-)

Wil je zelf nog een aantal tips rond "social media en presenteren" toevoegen via de comments?

-- --

Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi