Sofie Verhalle: De dag dat alles social is, houdt social op te bestaan

Sofie Verhalle: De dag dat alles social is, houdt social op te bestaan
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 17 januari 2013

Hoe zal het internet er binnen enkele jaren uitzien? Wat zijn de veranderingen waarmee we moeten rekening houden? Phare Conference op 26 februari probeert een antwoord te vinden op deze vragen.

Op Phare Conference zijn er in totaal 8 sprekers. Elk van hen hebben een bijzonder waardevol verhaal. We gingen op bezoek bij Sofie Verhalle en hadden een boeiend gesprek. Op die manier kregen we al een tipje van de sluier te zien over de presentatie die Sofie zal brengen.

Wie is Sofie Verhalle?

Ik ben gefascineerd door het internet, lama's en alles wat mensen motiveert en vooruitbeweegt in het leven. Ik ben CEO van social media bedrijf Talking Heads te Gent. Ik focus privé en in mijn werk op communicatie, verandering en relaties, en met name op de waarde van de langetermijnimpact van die communicatie.

Dit staat los van het concrete  medium wat mensen gebruiken om hun relatie te starten en op te bouwen. Ongeacht het medium die deze mensen gebruiken om hun relatie te starten en op te bouwen.

Sofie, waarover ga je spreken op Phare Conference?

De titel van mijn speech is: "Reclaiming the social in social media".  Concreet wil ik graag een aantal vragen stellen die steeds meer mensen bezighoudt.

Vragen als "Treedt er een social media vermoeidheid op of kunnen we er maar niet genoeg van krijgen? Is social media zoals we het op vandaag kennen al stervende of evolueert het naar iets beter?  Is de impact van social media puur cosmetisch of heeft het reeds ons communicatie-DNA veranderd?" Het zijn allemaal vragen die ik steeds vaker krijg. En terecht! Of ik ze kan beantwoorden, laat ik voorlopig nog in het midden.

Komen speeches rond social media niet al wat te veelvuldig voor in conferenties

Sociale media duikt inderdaad vaak op als topic op conferenties, seminaries en digitale events. Logisch, het is een evolutie die impact heeft op een brede laag van de bevolking en geëmbed zit in ons leven: of de invalshoek professioneel, privé, jong, oud, B2B, B2C, corporate, marketing, overheden is… zowat overal komen we in aanraking met sociale media.  

Je merkt nu trouwens dat er binnen dat ene thema veel subthema's opduiken: social collaboration, social CRM, social media in overheidscommunicatie, smart cities,… het wordt een volwassen en gelaagder medium.

Waarom blijft sociale communicatie zo belangrijk als we spreken over "de toekomst van het internet"? Zeker binnen een B2B omgeving.

Sociale media is net de toekomst. Het zit geëmbed in alles wat we doen, in de volledige wereld om ons heen en die trend zet zit alleen maar verder.

Waarom?

Omdat sociale media in essentie net dat is: sociaal. De dag dat alles social is, houdt social op te bestaan. Of je het nu leuk vindt of niet, er is geen weg terug.

Social media wordt onterecht gereduceerd tot louter marketing, communicatie, recruitment, business, IT, sales… De evoluties binnen deze deelgebieden zijn niet onbelangrijk, maar ze zijn vooral een transitioneel noodzaak naar de langetermijnessentie: een blijvende impact op onszelf, onze wereld en onze relaties, dus een maatschappelijke impact. Die evolutie naar dat einddoel gaat niet zonder slag of stoot. 

Sociale media is dan ook een disruptor: het schudt businessmodellen door elkaar, het maakt lokale revoluties globaal, maakt van iedereen potentiële zender en ontvanger, en dat soms met grotere impact dan traditionele kanalen. Het is tegelijkertijd ook een connector: we leggen sneller meer en diepere relaties, met elkaar, de ons omringende fysieke en virtuele wereld.  

Tenslotte is social media ook een katalysator voor de convergerende digitale en fysieke wereld. Het versnelt bestaande trends, informatieverspreiding en verdieping. Je ziet dat de digitale evolutie er een is van toenadering tussen de virtuele en de fysieke wereld. Sociale media heeft al die link. Die snelheid insinueert mogelijke oppervlakkigheid wat op zich niet slecht is: het betekent dat boodschappen inhoudelijk relevanter moeten worden voor de ontvanger in kwestie om opgemerkt te worden en impact te kunnen maken.

Over Phare Conference

  • 26 februari 2013
  • Handelsbeurs Gent
  • 08.30u tot 18.30u
  • Bekijk alle sprekers, het programma en details rond inschrijvingen op, www.phareconference.be

Met dank aan alle sprekers, sponsors en mediapartners

We zijn net gestart met onze communicatie. Sponsors, mediapartners en pers kunnen terecht bij Olivier Van Baeveghem, olivier@bloovi.be.

Sponsors

 

 

Tags: , , , , , .



Over Bloovi Redactie


Bloovi Redactie

News, Knowledge, Inspiration & More

Volg mij


Bekijk volledig profiel