Marketing relevant houden in het tijdperk van de huidige consument, dat klinkt complex én vaag. Dus laten we het voor jou wat concreter maken: hoe ga je nu van start met je digitale transformatie? Als het van ons afhangt, zijn er 12 zaken die je dringend moet herbekijken: 

1. E-commerce

Reageert jouw e-commerce strategie ogenblikkelijk op de veranderende behoeften van consumenten? Heb je al een succesvolle e-commerce oplossing in elkaar gestoken? 

2. Context marketing

Content staat voorop, maar context is jouw allersterkste troef. Marketing binnen context betekent dat je jouw content aan je doelgroep aanpast, afhankelijk van de fase waarin je klant zich binnen het aankooptraject bevindt. 

3. Content management

Je content management systeem is de ruggengraat van het vermogen van je marketingteam om geweldige klantervaringen te leveren. Kortom: het beginpunt van digitale transformatie.

4. Contextuele intelligentie

Je doelgroep binden met waardevolle informatie is de sleutel naar een verhoogde conversie. Daarvoor moet je ze natuurlijk wel eerst begrijpen. Weet jij al hoe je marketeers data gebruiken om automatisch contextueel relevante klantervaringen te creëren?

5. E-mail marketing

De devaluatie van e-mail marketing is enorm overdreven door zowel marketeers en analisten. E-mail is nog steeds het kanaal met de hoogste ROI. Het enige wat veranderd is, is de manier waarop consumenten omgaan met e-mail.

6. Content op schaal managen

Klanten verwachten niet alleen, maar eisen zelfs relevante directe ervaringen. Maar zelfs al droom je hiervan – merken moeten eerst digitale content voor elk kanaal en ieder platform beschikbaar maken. Hoe ontwikkelen we dan ook een gedegen content management strategie? Dat blijft voor velen een groot vraagteken. 

7. Mobiele ervaring

We besteden al zoveel tijd op mobiele apparaten dat mobiel zoeken inmiddels het zoeken op de pc heeft ingehaald. Smartwatches maken informatie nu al beschikbaar met een simpele handbeweging. Het belang van mobiele communicatie kan niet genoeg benadrukt worden.

8. Optimalisatie 

Leer, test en optimaliseer. Informeer, overtuig en herhaal. Elke marketeer moet zijn campagnes continu verbeteren om optimale resultaten te behalen.

9. Personalisatie 

Het is geen geheim dat een succesvol ontwikkelde, gepersonaliseerde klantervaring een rijke oogst belooft: meer loyaliteit en een hoger rendement dankzij blijvend tevreden klanten.

10. Sociale media

Toen sociale media nog in de kinderschoenen stonden, deden merken mee omdat dit 'cool' was. Tegenwoordig hebben sociale media op enorm veel verschillende manieren invloed op bedrijven. De mogelijkheden zijn letterlijk onbegrensd.

11. De kunst van het haalbare

We zijn het er allemaal over eens dat de klantervaring het grootste onderscheid maakt voor merken. We hebben het er allemaal over. We beweren allemaal dat we het begrijpen. Maar waarom zijn er dan zo weinig die het goed aanpakken?

12. Kennis van techniek en infrastructuur

Implementatie van complexe systemen? Migratie naar de cloud? De voordelen en struikelblokken kennen? Onderschat nooit het belang hiervan! 

Uit bovenstaand lijstje is een ding duidelijk: kennis is macht. Gelukkig is er de Sitecore Summer School, een reeks webinars van doorgewinterde experten uit de digitale wereld. Je mag je verwachten aan tonnen inspiratie, concrete inzichten en aanwijzingen en véél kennis: de zomer is er hét moment voor! Schrijf je nu in.