Onlangs lanceerde Apple zijn eigen streaming dienst: Apple Music. Blijkbaar is er in twaalf jaar een heel pak veranderd, aangezien Steve Jobs in 2003 nog een heel andere kijk had op deze vorm van muziek beluisteren. Hij vertelde - zijn uitgesproken mening - toen bij de lancering van zijn iTunes in 2003.

iTunes daalt in populariteit

De laatste drie jaar zag Apple de populariteit van iTunes dalen. Mede door Spotify, Pandora en sinds kort ook Tidal. Hierdoor zag Apple zich genoodzaakt een tegenoffensief te lanceren.

Net omdat iTunes niet meer zo felbegeerd is als vroeger, vonden ze het bij Apple tijd om nog maar eens te innoveren. Door Apple Music laat het bedrijf zien, dat het steeds up-to-date is met de nieuwste evoluties en dat het hier gretig op inspeelt.

Anno 2015 doet Apple het omgekeerde

2003, Steve Jobs vertelt ons waarom abonnementen bij muziekstreamingdiensten niet werken:

"Je favoriet nummer zal je 1000 keer afspelen. Als een abonnement 10 dollar in de maand kost, dan betekent dit dat ik in 10 jaar tijd, meer dan 1000 dollar zal betaald hebben om mijn favoriet liedje af te spelen."

Hij ging er dus van uit dat consumenten niet zaten te wachten op abonnementformules. Maar in 2015 doet Apple net het omgekeerde. Voor een kleine 10 dollar/maand, stelt Apple zijn gehele bibliotheek ter beschikking, alsook lijsten die muziekkenners hebben samengesteld.

Spotify zegt tevreden te zijn met een plaats in de top 3

Sinds 2003 is de wereld enorm veranderd door de grotere aanwezigheid van internet en de steeds groeiende deeleconomie. De lancering van Apple Music toont dat Apple nog steeds mee is met z'n tijd. De CEO van rivaal Spotify, Daniel Ek, ziet het gevaar aankomen, en vermeldt in een interview tevreden te zijn met een plekje in de top 3 van streamingdiensten. "Maar momenteel hebben we het voordeel dat we de nummer één zijn in muziek."

Nu rest ons enkel de vraag: zal Apple Music slagen in het inhalen van Spotify?