Straffe cijfers over hoe Belgen hun smartphone gebruiken tijdens het shoppen

Straffe cijfers over hoe Belgen hun smartphone gebruiken tijdens het shoppen
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 2 september 2015

Online shoppers staan er om bekend dat zij op elk moment de mogelijkheid hebben om prijzen te vergelijken met andere online winkels, zelfs tot op het moment van de aankoop – maar nu brengen consumenten dit gedrag ook naar de winkelvloer. 

Hoewel het aandeel van de smartphone in e-commerce of m-commerce nog redelijk beperkt is (10% van de Belgische bevolking gebruikte zijn smartphone om een aankoop te doen in het eerste kwartaal van 2015 ), zorgt de smartphone wel voor een evolutie in het winkellandschap.

#1 Advies vragen

Zowel mannen als vrouwen vragen via hun smartphone wel eens advies aan vrienden, kennissen of familie tijdens het winkelen (31%). Net zoals bij vele mobiele trends is dit gedrag vooral ingeburgerd bij jongere generaties: meer dan de helft van alle 15- tot 29-jarigen geeft aan dit regelmatig te doen.

Hierdoor is mond-aan-mond reclame aanwezig op het moment dat de aankoopbeslissing genomen wordt in de winkel. Traditionele winkels en het winkelpersoneel worden zo op continue basis geconfronteerd met nieuwe en externe invloeden tijdens het winkelen.

#2 Foto’s nemen

De tweede meest voorkomende activiteit is het nemen van foto’s tijdens het winkelen: 1 op 4 Belgen geeft aan foto’s te nemen van producten die ze overwegen te kopen en in mindere mate van aanbiedingen of productinformatie.

Ook hier zien we weinig verschil tussen mannen en vrouwen, en lopen de jongere generaties voorop. De trend zet zich wel pas echt door bij de huidige generatie tieners (15-19j): 53% ten opzichte van 40% voor de 20- tot 29-jarigen.

#3 Prijzen vergelijken

Het internet maakt het de consument van vandaag gemakkelijker om prijzen van verschillende aanbieders te vergelijken. Dankzij de opkomst van de smartphone is dit nu ook mogelijk tijdens het winkelen in fysieke winkels. Wereldwijd is dit de grootste mobiele trend (40%), in België – waar 21% van de consumenten dit wel eens doet – staat dit pas op de derde plaats.

Hoewel de jongere generaties ook dit gedrag het vaakst vertonen, zijn de verschillen toch minder uitgesproken. Respectievelijk 35% (15-19j), 28% (20-29j) en 27% (30-39j) van de consumenten vergelijkt prijzen via hun smartphone terwijl ze aan het winkelen zijn.

Benieuwd naar nog meer opvallende cijfers rond smartphone gebruik in België en de wereld? Ik spreek op Mobile Day 2015 over "The impact of TV, digital and mobile campaigns on consumer sales".


Tags: , .



Over Bert Hendrickx


Bert Hendrickx

Bert is een digital native en marktonderzoeker. Deze twee passies combineert hij bij GfK Belgium, waar hij verantwoordelijk is voor ‘Digital Market Intelligence’ en zo de impact van de digitale evolutie op het gedrag van de consument onderzoekt.

Volg mij


Bekijk volledig profiel