Technologie maakt mensen niet asociaal

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Technologie maakt mensen niet asociaal

Uit een Europees onderzoek van Samsung blijkt dat we hechter zijn dan ooit tevoren zijn met familie en vrienden. Ondanks de vele technologische en huishoudelijke toestellen die we dagelijks 7,7h gebruiken, buiten het professionele gebruik om.

Families zijn hechter dan ooit dankzij technologie

Smarphone gebruik maakt mensen asociaalHet is een wel gekend straatbeeld: iedereen loopt blind voor zich uit terwijl we verzonken zijn in onze mobiele apparaten. De vraag maakt ‘technologie ons asociaal’ duikt dan ook snel op. Het onderzoek toont aan dat dit niet noodzakelijk het geval is.

 

Bijna twee derde (64%) van de respondenten geeft aan dat technologie (zoals mobiele telefoons, sociale netwerksites, e-mail, etc.) hen eerder dichter bij hun familie bracht dan dat het hen ervan scheidde.

Echter, de kanalen die we gebruiken om te communiceren, zijn significant veranderd:
Waar pakweg 20 jaar geleden een handgeschreven brief, postkaart of conversaties in levende lijve de meest gebruikte communicatievormen waren, zijn vandaag bellen, sms’en, chatten en sociale netwerksites naast conversaties in levende lijve terug te vinden in de top 5!

De meerderheid van de Belgische bevolking communiceert met zijn directe omgeving via telefoon (81%) en sms (74%), gevolgd door conversaties in levende lijve (70%), e-mail (46%) en sociale netwerksites (23%). Video-gesprekken (6%) en mobiel chatten (9%) winnen, zelfs bij de oudere Belgische bevolking, duidelijk aan populariteit, ten koste van postkaarten (2%) en handgeschreven brieven (1%).

Koen Dekoning, Corporate Communication Manager Samsung: “Mensen willen het meest verbonden blijven met diegene die voor hen belangrijk zijn. Technologie helpt ons tegemoet te komen aan de eisen van het moderne leven, zoals het leven op verre afstand of lange werkdagen."

Tabletgebruik

Bijna twee derde van de respondenten (62%) geeft aan dat ze al eens een spel gespeeld hebben of een ontspannende app hebben gedownload; een derde (35%) kijkt regelmatig televisie via het internet en 28% leest boeken, kranten en magazines op een tablet.

17% van de vrouwelijke respondenten speelt dagelijks games op mobiele toestellen en 26% zet aan tot het spelen van games in het huishouden. Wanneer de vrouwelijke respondenten spelletjes spelen op hun mobiele toestel doet 11% van hen dit gedurende meer dan een uur, 21% spendeert hier gemiddeld tussen 30 en 60 minuten aan per dag, 29% 15 tot 30 minuten.

Gebruik van mobiele telefoons

Belgen gebruiken hun mobiele telefoon, naast bellen, het meest voor het verzenden van sms’en (86%), het nemen van foto’s (34%), surfen op het internet (24%), het sturen van e-mails (23%) en het bezoeken van sociale netwerksites (21%). Belgische mannen gebruiken hun mobiele telefoons daarnaast ook voor apps (20,5%) en e-banking (10,8%) terwijl vrouwen deze meer gebruiken voor sociale netwerksites (24,6%), zoekmachines (8,7%) en om te filmen (4,1%).

Koen Dekoning: “Ons leven is grondig veranderd: het is sneller, drukker en gefragmenteerd maar de nood om te praten met mensen om wie we geven is meer dan ooit aanwezig. Technologie heeft een grote invloed op ons dagelijks leven, maar we gebruiken het om die waarden die we altijd al belangrijk vonden hoog in het vaandel te blijven dragen."

Andere opmerkelijke feiten:

  • Op jaarbasis spenderen Europeanen gemiddeld 573€ aan computers en laptops; 512€ aan televisie; 390€ aan kookapparatuur; 385€ aan schoonmaaktoestellen en 224€ aan mobiele telefonie.
  • Een nieuwe tablet wordt meestal als geschenk gekocht; een nieuwe televisie en GSM omdat we betere prestaties wensen of omdat de vorige niet goed meer werkte. We kopen een nieuw mobiel toestel ook omdat het iets minder zou wegen.
  • Technologie heeft ook een impact op relaties; zo kunnen sociale netwerksites helpen om meer contact te hebben met de directe omgeving, maar langs de andere kant geeft 7% van de respondenten aan relaties te beëindigen via sms, 17% via een telefoongesprek en 3% via mail.