Blijf jij wachten als een website niet snel genoeg laadt? Natuurlijk niet. Wedden dat jouw websitebezoekers ook weg zijn als je een trage website hebt? En omdat zij het belangrijk vinden, vindt Google dat ook: laadsnelheid is een rankingsfactor. Een langzame website kost je dus omzet en heeft invloed op je positie in Google. Vanuit onze expertise als hostingexpert vertellen we hieronder hoe belangrijk snelheid is voor jouw website. Veel leesplezier!

Meer dan gewoon snelheid 

Die invloed heeft niet met de snelheid alleen te maken, ook indirecte SEO-factoren hangen samen met de laadsnelheid. Hoe langzamer de laadtijd, hoe hoger het bouncepercentage bijvoorbeeld: het percentage mensen dat direct na aankomst op je website terug vertrekt. Daardoor daalt het ‘gemiddeld aantal bezochte pagina’s per bezoek’  en de ‘gemiddelde bezoekduur’, de tijd die bezoekers gemiddeld op je website doorbrengen. Allemaal opgeteld, heeft dat wel effect op je positie in Google.

Nu zijn dat de al meer gekende factoren, maar je merkt gewoon dat Google alles in functie van veiligheid en snelheid aan het optimaliseren is. Enkel op die manier kan ze de gebruikersbeleving centraal stellen. Zo zijn 'https' (veiligheid) en 'responsive design' (mobiel gebruiksgemak) twee rankingfactoren geworden. En die tendens zet zich met 'HTTP/2' en 'AMP' alleen maar verder.

Hoe snel is dan snel?

Een snelle website laadt webpagina’s binnen twee seconden. Is drie seconden dan langzaam? Ja, zeker als je weet dat elke seconde langer om je website te laden je conversies kost.

“Customer experience draait helemaal om snelheid”, stelt Gerry McGovern in een recent artikel en refereert daarbij aan een onderzoek bij de Financial Times naar het effect van snelheid op de betrokkenheid van lezers. Ze vonden dat 1 seconde vertraging  op het laden van een pagina leidde tot een 4.9% terugval in het aantal gelezen artikels. Drie seconden trager leidde tot een terugval van 7.2%.

Terwijl loyale lezers wat meer geduld hadden, reageerden mensen die de site minder frequent gebruiken nogal extreem op een zelfs maar korte vertraging. De onderzoekers stelden vast dat hoe langzamer de website van The Financial Times, hoe lager het vernieuwingspercentage van abonnementen. Ook zagen ze een negatief effect op advertentie-inkomsten.

Hun conclusie: als het op snelheid aankomt, kan een seconde het verschil betekenen tussen honderdduizenden, zo niet miljoenen, aan omzetwinst of -verlies.

Wat maakt je website traag?

Er zijn veel factoren die de laadsnelheid van een website kunnen vertragen. In grote lijnen kan je ze onderverdelen in 1) ‘Server & netwerk infrastructuur’ en 2) ‘Front-end & code’.

1) Server & netwerk infrastructuur

  • Wachttijd: hoe verder de locatie van de webserver, hoe langzamer de reactietijd.
  • Server hardware: op een oude server duurt de laadtijd langer dan op een server met nieuwe hardware.
  • Overbezet netwerk: heeft impact op de verwerktijd van verzoeken om de pagina te laden en dus komen je bezoekers in een wachtrij.
  • Serverbelasting: het aantal verzoeken dat een webserver kan verwerken op een bepaald moment.

2) Front-end & code (on-page /development van de website)

  • Marketing tools: gebruik maken van veel plugins, externe tools (Analytics, Twitter streams, Facebook, popup forms, A/B testing tools …)
  • Gebruik van database en configuratie daarvan.
  • Slordige en onduidelijk geschreven code.

Weten hoe snel jouw website laadt?

Als je de laadsnelheid van je website wilt testen, gebruik dan een tool waarbij je de serverlocatie van de locatie waar je de test uitvoert, kunt meegeven. Denk aan Pingdom, <http://tools.pingdom.com/fpt/>
Webpage test, <http://www.webpagetest.org/> en GTmetrix. <https://gtmetrix.com>. Let op, die tools hebben elk hun eigen invulling en geven niet altijd een realistisch beeld.

Je kunt ook je hostingpartner vragen om een check-up te doen en je te ondersteunen om de laadsnelheid van je website of webshop te optimaliseren.

Wat kun je zelf doen om je website sneller te doen laden?

  1. Zorg dat je server/(shared) hosting dicht bij de doelgroep van je website staat en dat de hoster van je website de laatste nieuwe hardware gebruikt.
  2. Gebruik caching & CDN.
  3. Zorg dat je pagina’s, afbeeldingen, code & database geoptimaliseerd zijn (vraag je websitehoster om een check te doen).
  4. Zorg dat je website geoptimaliseerd is voor mobiel verkeer (responsive).
  5. Gebruik AMP & HTTP/2: twee vrij nieuwe zaken die op termijn nog belangrijker worden en nu al voor een snelheidswinst zorgen.
  • AMP oftewel Accelerated Mobile Pages om je pagina's sneller te laten laden en je website/webshop in de fel gegeerde AMP-carrousel van Google te laten opnemen.
  • HTTP/2: Hierbij worden meerdere http-requests vanuit de browser gebundeld en naar de webserver gestuurd.

Meer tips & tricks over de performance van je website kan je vinden op onze blog.