Topinvesteerder uit Silicon Valley ziet door zelfrijdende auto nieuwe wereld opdoemen

Topinvesteerder uit Silicon Valley ziet door zelfrijdende auto nieuwe wereld opdoemen
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

maandag 3 oktober 2016

Bron foto: Disney

Chris Dixon is een partner van Andreessen Horowitz, één van de meest vermaarde durfkapitaalmaatschappijen ter wereld. Op Business Insider liet hij zijn licht schijnen op hoe de wereld er volgens hem over tien jaar – morgen dus – zal uitzien als er enkel nog zelfrijdende auto’s op onze wegen rijden.

Het perfecte momentum


Hoewel links en rechts nog wat stemmen te horen zijn die beweren dat het met “die zelfrijdende auto’s zo’n vaart niet zal lopen”, zeker als Tesla in het nieuws komt door een ongeval, is de zelfrijdende auto niet meer tegen te houden. Zelfs over twee jaar zullen er op veel plaatsen al veel zelfrijdende auto’s te zien zijn. Chris Dixon schrijft dat toe aan het feit dat er op het vlak van artificiële intelligentie een enorme sprong voorwaarts is gezet en aan de goedkoper geworden technologie om zelfrijdende wagens te produceren.

Bij de jaarlijkse wedstrijd “Image Net Challenge”, waar algoritmes via artificiële intelligentie voorwerpen moeten herkennen in beelden en video’s, zaten de algoritmes enkele jaren geleden nog in 30% van de gevallen verkeerd. Vorig jaar was de foutmarge echter al teruggevallen tot 5%. Algoritmes kunnen nu beter voorwerpen herkennen dan mensen.  Precies die mogelijkheid om de wereld en wat daarin gebeurt te herkennen, is ook een kritische succesfactor voor de zelfrijdende wagens. Nu dat op punt staat, is er volgens Dixon meer dan ooit sprake van het juiste momentum om de zelfrijdende auto echt te lanceren.

Volvo concept auto pilot

Bron foto: Volvo

Goedkoper dan ooit


Temeer omdat het bouwen van een zelfrijdende wagen ook almaar goedkoper wordt. “Heel wat bedrijven gebruiken daarvoor chips van het beursgenoteerde bedrijf NVIDIA die maar een paar honderd dollar kosten. Voor 200 dollar krijg je nu software die tien jaar geleden enkel aanwezig was in supercomputers. Bovendien is de artificiële intelligentie voor zelfrijdende wagens in open source beschikbaar, en dat versnelt aanzienlijk het proces om de technologie nog accurater te maken.” 

Binnen twee jaar al op snelwegen


Heel wat wagens heb ben dan ook al een  aantal features van zelfrijdende auto’s. Dat is bijvoorbeeld het geval voor de AutoPilot en de functionaliteit om van rijstrook te veranderen bij Tesla. “Auto’s kunnen al zelf parkeren”, zegt Dixon. “Er is dan ook geen reden waarom ze niet autonoom op de snelwegen zouden kunnen rijden. Ik verwacht dat dat over een jaar of twee al massaal zal gebeuren, want op de snelwegen duiken veel minder onverwachte hindernissen op, zoals voetgangers en fietsers. Een bedrijf als Uber zal hybride oplossingen aanbieden. Afhankelijk van de bestemming zal de gebruiker een beroep kunnen doen op een wagen met of zonder chauffeur. Maar het zal zeker geen twintig jaar meer duren eer we ook in de stadscentra volop van zelfrijdende auto’s gebruik zullen kunnen maken.

Google zelfrijdende auto

De consument is er misschien nog niet klaar voor, maar zelfrijdende auto’s van Google hebben ondertussen wel al twee miljoen kilometer op de teller staan. Veel van wat Google inmiddels heeft gebouwd zou vandaag al op de weg kunnen worden gebruikt, met minder ongevallen dan bij mensen. Ongevallen door onder meer verstrooidheid en rijdend onder invloed zouden kunnen vermeden worden.”

Heel veel veranderingen op til   


Hoe sneller de definitieve doorbraak van de zelfrijdende wagens er komt, hoe sneller ook de wetgeving zal veranderen. Volgens Dixon zal hierin ook een soort race ontstaan tussen de verschillende landen. “Ik denk dat het te vergelijken zal zijn met de strijd die de Verenigde Staten en de Sovjet-Unie in de jaren zestig tegen elkaar aanbonden om de eersten te zijn in de ruimte.” China is in ieder geval al bezig met meerjarenplannen om steden om te bouwen tot echte hubs voor zelfrijdende auto’s.  Ook de steden zelf kunnen daarin het voortouw nemen. De burgemeester van Beverly Hills liet zich bijvoorbeeld al ontvallen dat hij van zijn stad een epicentrum zonder chauffeurs wil maken. 

“Natuurlijk maken sommigen zich nog ongerust over de veiligheid”, zegt Dixon, “en dat is een terechte bezorgdheid, maar de meeste mensen zijn het er toch over eens dat de zelfrijdende wagen een gigantische doorbraak kan betekenen voor onze maatschappij.  Want als mensen zelf geen auto’s meer moeten kopen, dan kan de parkeerruimte die in veel steden goed is voor een kwart van het totale vastgoed, op de schop. Er ontstaan dus mogelijkheden om veel meer groen en wandelpaden aan te leggen. Bovendien verwacht ik dat er ook veel minder files zullen zijn als de zelfrijdende auto echt gaat doorbreken. Eigenlijk is het te vergelijken met de metro, maar dan boven de grond en met onafhankelijke wagens die achter elkaar rijden. Onze manier van leven en van met elkaar omgaan kan daardoor drastisch veranderen. Ook al omdat we de tijd die we in de wagen doorbrengen kunnen gebruiken om te werken, zodat we meer vrije tijd overhouden.”

Volvo concept auto pilot

Bron foto: Volvo

De geschiedenis herhaalt zich


Volgens Dixon bevinden we ons nu op hetzelfde kantelpunt als toen Henry Ford in het begin van de twintigste eeuw zijn Model T op de markt bracht. “Niemand kon toen autorijden. Het leek net zo utopisch als de zelfrijdende auto nu. Maar er kwam een doorbraak die ook vele andere tot gevolg heeft gehad: mensen raakten gewoon om te reizen, de retail veranderde grondig, enzovoort. Nu zullen we afstappen van het idee dat iedereen een wagen moet hebben. Ik verwacht wel dat zelf met de wagen rijden zal blijven bestaan. Op zonnige dagen met een cabrio over landelijke wegen cruisen zal zijn charme behouden, net zoals het luisteren naar vinylplaten ook zo z’n charmes heeft. Traditionele autobouwers zullen van die “hobbyisten” echter niet kunnen leven. “Als ze zich door Google, Uber en anderen de kaas van het brood niet willen laten nemen, zullen ze zelf ook moeten investeren, met name in softwarekennis, want meer en meer is een wagen niet langer een industrieel product, maar een softwareproduct.” Autobouwers zullen dus softwarespecialisten moeten worden.

“Er zal ook bij de mensen een andere mindset nodig zijn”, besluit Chris Dixon. “Nu gaat iedereen op zijn achterste poten staan bij een ongeval met een zelfrijdende auto, maar ondertussen blijven we zelf sms’en terwijl we rijden en kruipen we al eens achter het stuur met een glaasje te veel op. Maar dat zijn we natuurlijk gewoon. Er zal wel nog een aantal jaar weerstand bestaan tegen zelfrijdende wagens, zoals er ook een tijdje weerstand was tegen de wagen die door Henry Ford op de markt werd gebracht. Maar uiteindelijk, zal de zelfrijdende wagen doorbreken en ons leven op veel vlakken heel hard veranderen.” 

Volg jij de mening van Dixon? 

Tags: , , .



Over Geert Degrande


Geert Degrande

Journalist at Mediahuis madeinoostvlaanderen.be, actief als ghosttwriter van blogs en boeken. 

Volg mij


Bekijk volledig profiel