Foto: Wired.com

Twitter en Instagram zijn al langer tijd niet de beste vrienden. Met de recente ontwikkelingen in het achterhoofd waarbij Instagram steeds als de sterkere uit de strijd lijkt te komen komt Twitter met een nieuwe zet. Het vraagt zijn power users om rechtstreeks foto’s te posten op Twitter om zo meer in-line foto’s te kunnen weergeven.

Geen previews van Instagram-foto's

Het is namelijk zo dat foto’s die via Instagram worden getweet op de twitterfeed enkel een link weergeven die verwijst naar de foto in kwestie. Deze link leidt je dan weer weg van Twitter zelf. En dit is blijkbaar niet naar de zin van Twitter die al langere tijd lijkt te kampen met engagement van haar gebruikers. Als je een foto rechtstreeks naar Twitter post, krijg je wel een preview van de foto te zien in de tijdslijn. Hiermee wil Twitter haar gebruikers aanmoedigen om foto's niet langer te posten via Instagram, maar rechtstreeks op Twitter. 

Een tijdje terug schreef ik een stuk over Instapurge waar ik meende dat Instagram een moedige beslissing had gemaakt: op een moment dat Twitter in nauwe schoentjes zat qua gebruikersgroei kwam Instagram met een gebaar van overdaad, door zomaar even 10% van haar gebruikers af te snijden. Het bleken valse profielen te zijn, en ook met het verwijderen van ongeveer 30 miljoen ‘gebruikers’, was het aantal actieve gebruikers nog steeds groter dan het aantal gebruikers van Twitter.

Dwarsboomt Twitter het succes van Instagram?

De oproep van Twitter komt dan ook bijzonder vreemd over: Twitter lijkt zijn gebruikers vriendelijk te vragen iets minder van Instagram gebruik te maken. Want ook al zijn er geen cijfers beschikbaar over hoeveel Twittergebruikers Instagram gebruiken om foto’s op Twitter te plaatsen kan men er alleszins vanuit gaan dat dit dus niet min zal zijn. Ook het feit dat dit aan hun power users wordt gevraagd lijkt een diepere bezorgdheid te impliceren: als zij al hun heil zoeken bij Instagram, of althans zich tot andere multimediakanalen richten om hun verhaal te vertellen, wel vaker met foto’s tegenwoordig, kan dit niet veel goeds betekenen voor Twitter.

Er is natuurlijk altijd de estetische bezorgdheid die zegt dat een feed met links niet aantrekkelijk overkomt. Maar gezien de sterke groei van Instagram en de al langere tijd trage gebruikersgroei van Twitter komt deze oproep niet over als een bedrijf dat blaakt van zelfvertrouwen en kracht. En wil het nu juist zijn dat de algehele perceptie op Twitter al gedurende langere tijd negatief is, kan men deze actie hier best bij in het rijtje plaatsen.