Uber houdt een PR-kater over aan eindejaar

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Uber houdt een PR-kater over aan eindejaar

Uber vervoerde vorige week wereldwijd meer dan 2 miljoen mensen op oudejaar. Een nieuw record. Toch blijft Uber met een PR-kater zitten. Heel wat mensen reageerden furieus op Uber’s verhoogde prijzen tijdens piekmomenten. Op sommige momenten was de prijs zelfs 10 keer hoger dan normaal. “Een schande,” klonk het op Twitter. Hier wat er precies gebeurde:

Waarom gaat de prijs omhoog? 

Uber heeft een ingebouwd algoritme die automatisch zorgt dat er meer Uber-chauffeurs de baan op gaan tijdens drukke momenten. Zo verdienen chauffeurs meer als ze werken op avonden zoals oudejaar of kerstavond, maar moet je ook meer betalen als je via Uber een chauffeur aanvraagt. Hierdoor zorgt Uber ervoor dat mensen zich toch kunnen verplaatsen op drukke momenten - mits een duurdere prijs. 

Prijzen waren tot 10 keer duurder op oudejaar

Op oudejaar was het opnieuw het geval. Maar omdat er zo weinig chauffeurs waren op dat moment gingen de prijzen drastisch naar omhoog. Voor sommige gebruikers zelfs 10 keer hoger dan normaal: 

Het is niet de eerste keer dat Uber in opspraak komt met haar prijzenbeleid. Wat denk jij van deze prijzenstrategie? Moet er een grens op komen op het 'surge-algoritme'?