Hoe evolueert het mobiele websiteverkeer in België? Exact een jaar na de laatste analyse zijn we bij Wijs opnieuw in de data gedoken. Eind 2013 bevestigden we de trend van voorgaande jaren: mobiel websiteverkeer (via smartphone of tablet) stijgt, al was de versnelling niet meer zo hoog als in de beginjaren. Zou 2014 een stijging kennen en hoe groot zou die zijn?

Even terug naar 2011, 2012 en 2013

In 2013 merkten we een verdubbeling van het websiteverkeer via smartphone en tablets. We klokten toen eind oktober af op 16%. Vergeleken we die cijfers met 2011 dan noteerden we een groei met factor 6.

We merkten wel een vertraging en zelfs een lichte daling op in september en oktober van 2013. We hadden toen wel het vermoeden dat het mobiele verkeer terug ging stijgen rond de eindejaarsperiode.

Het onderzoek in 2014

Methodologie

We hanteerden nagenoeg dezelfde methodologie als tijdens voorgaande jaren. We selecteerden 101 (76 tijdens voorgaande jaren) websites op het .be domein binnen onze klanten. De websites worden gemeten via Google Analytics en hebben sinds 4 jaar consistente en correcte data. De websites komen uit diverse branches en omvang. Onze sample is goed voor een dikke 10 miljoen bezoeken per maand. In totaal hebben we voor de afgelopen 12 maanden 130 miljoen bezoeken geanalyseerd. Let op: internetgebruik via apps wordt niet meegerekend. Heeft een bedrijf zowel een website als een app, dan werd enkel de website opgenomen in dit onderzoek.

Het mobiel internetgebruik in 2014

De cijfers

De voorspelde heropleving eind 2013 is er effectief gekomen. In december flirtte het aandeel met de 20%. Voor 2014 zien we zelfs dat het niet meer onder die 20% gaat. Vanaf juli merken we dat vrijwel 1 op 4 websitebezoeken via een mobiel toestel gaat. YouTube verkondigde onlangs zelfs nog dat 1 op 2 video’s bekeken wordt op een tablet of smartphone.

Bekijken we de jaargemiddeldes dan zien we het volgende:

 

 

Geen verdubbeling meer in 2014, maar toch nog een stijging van 30% ten opzichte van vorig jaar. De markt van het mobiele internetverkeer is in België zeker nog niet volledig verzadigd met een smartphone- en tabletpenetratie van respectievelijk 40 en 31% (Bron: Google Consumer Barometer 2014).

Er is dus nog ruimte om te groeien, hetzij trager dan voorheen. We verwachten dat we volgend jaar rond deze tijd kunnen schrijven dat 1 op 3 websitebezoeken mobiel is.

De populairste mobiele devices

We vroegen ons vorig jaar ook af met welk mobiel toestel de Belg surft. De data vertelde ons toen dat 52% van het mobiele verkeer van iPad’s afkomstig was. Opmerkelijk is dat de iPad in 2014 terrein verliest en slechts 37% van het mobiel verkeer op zich neemt (maar wel 8,5% van het totaal verkeer). De iPhone wint lichtjes met een aandeel van 23,5% op mobiel (5,3% op totaal). Samsung haalt bijna 10% mobiel verkeer (2% op totaal) door de S-reeks. Nokia Lumia neemt net als de Samsung Galaxy Tab een 2% voor zijn rekening.

We zien in 2014 tevens een grotere versnippering in devices door de opkomst van me-too producten in het goedkopere segment.

In het algemeen kunnen we stellen dat smartphone voor 49,7% van het mobiel verkeer verantwoordelijk is (of 6,68% op totaal) en tablets voor 50,3% (of 6,76% op totaal). Het aandeel van smartphones in mobiel websiteverkeer neemt toe in 2014.

E-commerce op mobiel

Als we inzoomen op de e-commercewebsites uit onze sample dan zien we dat het aandeel van mobiel verkeer vergelijkbaar is met andere websites. Transacties zijn echter nog niet zo frequent op mobile devices. In omzet is de tablet verantwoordelijk voor amper 5% en smartphone voor 0,78% van het totaal.

Moet je als e-commercesite dan niet inzetten op mobiel? Uiteraard wel. Een mobiel toestel wordt heel vaak ingezet in een exploratieve fase. Research van Google wijst uit dat in 27% van de online aankopen, minstens 1 mobiel toestel gebruikt wordt tijdens het volledige beslissingsproces.

Shift & growth

Mobiel wakkert online verkoop aan op twee manieren: het geeft de consument redenen om uitgaven die offline zouden gebeuren te verplaatsen naar online (shift) en het stimuleert impulsaankopen. Tablets en smartphones zijn de toegang tot 24/7 shopping en maken je los van fysieke winkels of een desktop/laptop. Mobile makes you matter in the moment.

We verwachten, dat hoe gebruiksvriendelijker e-commerce websites worden en hoe beter de mobiele strategieën worden, hoe groter het aandeel mobile shopping zal worden.

Volg je consument

Wil je het aankoopproces over verschillende toestellen goed kunnen analyseren, dan is een implementatie van cross device tracking wel noodzakelijk.

Zit je in retail met ook fysieke winkelpunten, koppel dan ook je offline CRM systeem met Universal Analytics en krijg zo toegang tot een schat aan informatie. Vergeet niet dat een smartphone ook een belangrijke in-store assistent is of kan zijn.

Google en Mobiel

Meer en meer nieuws vanuit Google draait rond mobile. Je kan geen blogpost meer lezen of presentatie volgen zonder dat mobile erin betrokken wordt.

Half oktober lanceerden ze nieuwe Adwords advertenties voor mobiel. Op 29 oktober kwamen ze met een mobile usability tool binnen Google Webmaster Tools, wat een signaal is dat mobile UX een belangrijke ranking factor zal worden.

Google gelooft tevens sterk in mobile shopping met de US als koploper in e-commerce voor de retailsector en ze hebben er alle reden toe.

Conclusies

Door de stijgende penetratie van tablets en smartphones is het aandeel van mobiel websiteverkeer in 2014 met 30% gestegen ten opzichte van 2013, wat een tragere groei is dan voorgaande jaren, maar ondertussen 25% van het websiteverkeer uitmaakt.

We deden dit voor 60% op de iPad en iPhone, maar ook Samsung werd een duidelijkere speler met de S-reeks. Een versnippering door me-too producten is merkbaar.

E-commerce sites worden ook in 2014 sterk bezocht op mobiele devices maar maken net geen 6% uit van de totale omzet. Door betere mobiele strategieën kunnen smartphones en tablets meer revenue genereren naar analogie met de US.