Dat de winkel om de hoek twee weken sluit omdat ze met vakantie zijn of dat de zelfstandige loodgieter niet bereikbaar is omdat hij in Mallorca vinden we niet abnormaal. Maar wanneer zag in een webshop een plaatje met “op jaarlijks verlof”? Kan je als webwinkelier vakantie nemen? Wat doe je?

Vakantie nemen is belangrijk

Dat vakantie nemen belangrijk is is niet nieuw. Als zelfstandige is dit echter niet vanzelfsprekend: Vakantie is geen loon én een gesloten winkel vinden klanten niet leuk. Toch is vakantie nemen een verstandige keuze: je kan ontspannen, met frisse ideeën beginnen, je hebt weer een hoop inspiratie voor producten, je blog, campagnes…

Als je vakantie neemt, doe het dan goed. Neem je telefoon niet op als het klanten zijn en doe best je zakelijke mailbox niet open.

Vakantie nemen als webwinkelier, kan dat?

Je kan gerust op vakantie vertrekken, of je een webshop nu alleen of met een team beheert. Sta je er niet alleen voor? Dan zou je team toch zeker in staat moeten zijn om de webshop voor die periode draaiende te houden. Vele kleine webwinkeliers staan er echter alleen voor. Hoe los je dat op? Er zijn verschillende mogelijkheden:

  • Ofwel sluit je je webshop volledig. Mensen kunnen de shop niet meer bezoeken en je krijgt een melding als je het webadres intypt met “op vakantie”. Deze methode is echter niet bepaald gebruiksvriendelijk en sterk af te raden.
  • Een tweede optie wordt soms toegepast en werkt uitstekend. Meld op je homepage, in je winkelwagentje en stel een mail in waarin je zegt dat je wel kan bestellen maar dat pakketjes pas op “datum” geleverd zullen worden. Vermeld ook dat je niet bereikbaar bent. Je bestellingen zullen teruglopen, maar klanten kunnen nog steeds rondkijken én bestellen. Een deel van je klanten maakt er ook geen probleem van dat het pakje later geleverd wordt. Duidelijk communiceren is wel essentieel.
  • Een derde optie is uitbesteden. Misschien besteed je logistiek sowieso al uit, dan kan het pauzeren van de service volstaan als vakantie. Maar meestal doe je de logistiek nog zelf, ook dan kan je uitbesteden. Ken je iemand die graag een centje verdient? Leg hen simpelweg het systeem uit, de kans is groot dat zij je orders wel kunnen verwerken. Deze laatste oplossing vraagt uiteraard wel enige planning én vertrouwen. Maar eens dit lukt, kan je met gerust hart nog een keer extra op vakantie!

Ga niet met verlof zonder dit eerst op orde te hebben

Als je op verlof gaat moeten je bestaande klanten en nieuwe bezoekers van je webshop dit weten. Liefst goed op voorhand. Plaats het daarom op je facebookpagina, mail het, plaats het op voorhand op je webshop, ... 

Wanneer je dan op vakantie bent zorg je voor een automatische mail die verwittigt dat je op verlof bent maar belangrijker: Voor de klant betaalt moet hij weten dat je er niet bent.

Campagnes voeren terwijl je op verlof bent heeft weinig zin. Je kan je klanten immers niet de normale service bieden en je conversiepercentage zal dus ook lager liggen. Zet dus adwords-, facebook-, remarketingcampagnes… op pauze.

Ze zullen nauwelijks wat opleveren. Plan ook geen facebookposts/tweets in die tot doel hebben mensen naar je webshop te leiden. Je kan bv. wel tweets instellen waarmee je volgers waarschuwt of berichten inplannen die vooral “leuk” zijn maar niet aanzetten tot kopen.

Tot slot: Zorg dat je niets vergeet op vakantie (als je weggaat) en ontspan je eens goed!