Google zet de aanval in op Prijsvergelijking Websites

Google zet de aanval in op Prijsvergelijking Websites
Volg Bloovi ook op Twitter!

donderdag 4 juni 2015

Tijdens Google's recente livestream event zette de zoekgigant enkele van haar nieuwe producten in de etalage. Één van de zaken die opviel was de ‘aanval’  die Google uitvoert op prijsvergelijkingswebsites. Google start immers zelf met het tonen van prijsvergelijkingen in zoekresultaten.

Verdienmodel

Prijsvergelijkingswebsites verdienen vaak geld aan ofwel CPC (cost per click) waar ze geld krijgen voor het doorsturen van bezoekers naar de site van bijvoorbeeld travelmerchants en/of verzekeraars.

Een ander model wat wordt gebruikt is het CPA model (cost per acquistion) waarbij de vergelijkers vaak een fixed fee of een percentage krijgen van de door hen gedreven sale. In zo’n geval krijgen ze bijvoorbeeld €25,- per bezoeker die door hen wordt doorverwezen naar de travelsite en een vakantie boekt. 

Beide modellen worden gedreven door bezoekers van de vergelijkingssites die worden doorverwezen naar de uiteindelijke verkoper. Het nieuwe product van Google ‘Google Comparison Products’ maakt het voor gebruikers mogelijk om zonder Google te verlaten prijzen te vergelijken.

Google comparison products concreet

Compare van Google wordt door het bedrijf zelf omschreven als:

“providing a seamless and intuitive experience for comparing multiple financial products side by side”

Begin 2015 begon Google met deze integratie in Californië maar de resultaten worden steeds duidelijker. Met name op het gebied van financiële producten komt ‘compare’ vaker naar boven. Met name in de Engels sprekende landen is het al goed zichtbaar. Ook op het gebied van bijvoorbeeld vliegtickets komt de zoekmachine steeds vaker zelf naar boven.



In de gehele travelsector is Google steeds vaker aanwezig. Wat betekent dit op de lange termijn voor eBookers, Booking.com en partijen als Trivago? Hieronder is duidelijk dat ook in de hotelsector de resultaten onmiskenbaar zijn.

Is dit wel eerlijk?

Gaat Google actief aan de slag met engine’s die vluchten, hypotheken, hotels en verzekeringen vergelijken? Er staat in ieder geval een spannende tijd voor de deur voor deze vergelijkers. De vraag rijst wel; is dit eerlijk? Is dit geen concurrentievervalsing?

Google heeft zo’n groot aandeel op de zoekmachinemarkt en daarbij is het de enige partij die het algoritme kent en daar op in kan spelen. Er zijn veel verdenkingen dat Google haar machtsmonopolie misbruikt om eigen producten te promoten. De Europese Commissie heeft wat dat betreft ook al aangegeven een onderzoek te starten.

Kan Google gestopt worden op dit gebied?

De Europese Commissie is er mee aan de slag gegaan en beschuldigt Google van concurrentievervalsing. De Europese Commissie zei het volgende over de Google Case;

“Dominant companies have a responsibility not to abuse their powerful market position by restricting competition with others in markets where they are dominant or in neighbouring markets. Our preliminary view is that in its general search results, Google artificially favours its own company’s shopping service and that this constitutes an abuse.”

De EU lijkt er behoorlijk mee in haar maag te zitten dat Google haar marktoverwicht inzet voor de promotie van eigen producten. De andere kant van de medaille is wel dat ze de gebruiker tegemoet komen, maar als dat echt de insteek en het doel van de zoekmachine is, dan moeten ze dit eigenlijk belangeloos doen in mijn optiek en niet zelf de premies opstrijken.

Op dit moment loopt Google Compare namelijk via Google Ad Services, zodoende heeft het alle schijn van concurrentievervalsing.

Boete tot 6 miljard euro

Ondanks dat Google in Europa een marktaandeel van 90% is het toch bezig haar strategie aan te passen. Google krijgt veel kritiek van de EU en wordt vaak gedaagd naar aanleiding van mededingingswetten, belasting vervalsing enzovoort. In onderstaand filmpje meer over die ontwikkelingen.

De Europese Commissie zit Google dus op de hielen met de Europese mededingingswetten. De zaak is inmiddels aangespannen en wanneer de EC in het gelijk wordt gesteld kan de boete oplopen tot 10% van de jaaromzet… Bij Google gaat het dan om zo’n luttele 6 miljard euro boete.

De tijd zal leren hoe dit afloopt voor zowel Google als vergelijkswebsites. Op dit moment ziet het er niet erg rooskleurig uit voor de zoekmachine gigant ook gezien de eerdere fouten op het gebied van mededingingsrecht die ze maakten.

Meer informatie is onder meer te vinden op NRCQ, BusinessInsider, WSJ en op de site van de Europese Commissie zelf.

Tags: , , , , .



Over JW van Tilburg


JW van Tilburg

Jan Willem van Tilburg is Project Manager bij de Amsterdamse Start Up Imbull. Verdiept (althans probeert dit) zich in alle aspecten van Online Marketing en is verder licht sportverslaafd.

Volg mij


Bekijk volledig profiel