Verpakkingsbedrijf Rajapack kent sterke omzetstijging dankzij e-commerce

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie E-commerce
Verpakkingsbedrijf Rajapack kent sterke omzetstijging dankzij e-commerce

2013 was een recordjaar voor e-commerce in België. Het verpakkingsbedrijf Rajapack ziet de vraag naar e-commerce-verpakkingen voortdurend stijgen. “De omzet van e-commerce- klanten binnen Rajapack steeg de afgelopen drie jaar met gemiddeld 34%”, stelt algemeen directeur Wido Bourel. “De groei van de e-commerce- sector en zijn behoefte aan specifieke verpakkingen gaan dus hand in hand.”

De omzet van de Belgische e-commerce steeg in 2013 tot 1,8 miljard euro. In vergelijking met het voorgaande jaar (1,52 miljard euro) is dat een groei met 18,4%. Als we nog verder teruggaan in de tijd zijn de cijfers nog merkwaardiger. De e-commerce-markt in België gaat al sinds 2005 in stijgende lijn. Tussen 2005 en 2012 kon die markt rekenen op een groei van meer dan 875%. De bedrijven die online verkopen, houden dus een enorm potentieel in.

Groei e-commerce-klanten

Rajapack volgt de groei van deze branche op de voet. “De omzet van het segment e-commerce binnen ons bedrijf steeg de afgelopen drie jaar gemiddeld met 34%”, zegt algemeen directeur Wido Bourel. “Het aantal e-commerce-klanten volgt dezelfde trend. De afgelopen drie jaar zagen we een gemiddelde groei van zelfs 37%. In totaal hebben we nu in Nederland en België zo’n 6 000 e-commerce-klanten, gaande van kleine webshops tot grote onlinebedrijven”, verduidelijkt de CEO van Rajapack.

Verpakkingen voor webshops

Maar welke verpakkingen zijn dan zo in trek bij de Belgische en Nederlandse webwinkels? “Onze enkelgolfdozen en postdozen blijken erg populair bij e-commerce-klanten. Vooral omdat deze producten in enorm veel afmetingen en onmiddellijk uit voorraad beschikbaar zijn.”

Al is de vraag van de e-commerce-klanten vaak specifieker. “Vele webshops willen hun logo op de verpakking of hun producten volkomen discreet verzenden. Daarvoor hebben wij de ondoorzichtige kunststofenveloppen. Je kan niet zien wat erin zit. Bovendien is zo’n envelop bedrukbaar, onscheurbaar en waterbestendig. Dit biedt een erg gewaardeerd voordeel voor webshops die bv. textiel of schoenen verzenden.”

Gouden toekomst

De verwachting is dat deze groei zich de komende jaren nog zal doorzetten. Rajapack houdt daar dan ook voortdurend rekening mee. “We blijven op zoek gaan naar betere en meer innovatieve verpakkingen. Ook dit jaar zullen we ons assortiment verder uitbreiden om iedere e-commerce-klant de ideale verpakkingsoplossing aan te bieden. De genoemde ondoorzichtige kunststofenveloppen zullen we bijvoorbeeld in kleur en met handgrepen aanbieden. Die vraag is er bij velen van onze e-commerce-klanten en daar houden we dan ook graag rekening mee!”