Bron foto: Shutterstock

Vandaag is Community Manager Appreciation Day, dé dag waarop elke community manager in de bloemetjes gezet wordt. Dat mag ook wel 'ns, want als CM ben je écht  onontbeerlijk voor jouw organisatie. Maar wat maakt nu een goede community manager? Wij somden vijf eigenschappen waar elke fantastische community manager over beschikt: 

1. Communicatiewonder

Je vrienden noemen je al lachend vaak een taalnazi, maar het is een onmisbare skill voor jouw job. Of je het nu in het Engels, Nederlands of Frans doet, jouw taalgevoel is top. Dat moet ook wel, want je bent het uithangbord van jouw organisatie. Daarnaast weet je ook perfect welke lingo jouw community spreekt. Van emoji tot vakjargon, jij kent het allemaal en spreekt het vloeiend. En je comebacks? Die zijn altijd kick-ass. 

Wendy roast

2. Olifantenhuid

Via social media komt er veel shit binnen. Ongelooflijk. Veel. Shit. Mensen lijken soms te vergeten dat er niet een bedrijf, maar een échte persoon achter die Facebookpagina of dat Twitteraccount zit. Het internet is niet altijd een plek van fluffy eenhoorns en roze suikerspinnen. Als CM moet je dus met al die commentaar kunnen omgaan. En vooral weten dat het niet persoonlijk bedoeld is. Tegelijk bied je ook een luisterend oor voor al die gefrustreerde klanten en doe je er alles aan om hun problemen op te lossen. 

3. Creatieveling pur sang

Als CM beschik je over een ongelooflijke portie creativiteit. Je speelt met woorden alsof het niets is of tovert zo een viral video tevoorschijn. Kortom, jij houdt jouw publiek geboeid en geëngageerd. Jij bent de contentspil van jouw organisatie en zorgt ervoor dat er altijd iets te beleven valt, of het nu op je website, Facebookpagina of Instagramkanaal is. 

4. Altijd op de hoogte

Je weet altijd wat er op til is. Of Drake nu een nieuwe single dropt of duizenden vrouwen met een pussyhat door de straten marcheren om op te komen voor hun rechten, je brengt jouw collega’s én community op de hoogte. Met een knipoog. Daar heb je die creatieve kant dan weer voor.

 

5. Social media aficionado

“Ha, de hele dag wat dingen op Facebook posten? Dat kan ik ook wel!” Je krijgt vaak te horen dat jouw job toch helemaal niet zo moeilijk is, maar jij weet wel beter. Als community manager pik je er moeiteloos het juiste kanaal voor jouw boodschap uit en weet ook nog eens welke hashtags jouw bericht nog sterker maken. Bovendien, al die verschillende fotoformaten voor de verschillende social media? Het lijkt soms haast hogere wiskunde! En waar al jouw collega’s nog maar net Snapchat ontdekt hebben, ben jij alweer andere waters aan het verkennen.

Laat je collega's maar een extra grote kop koffie halen voor jou vandaag, want dat heb je meer dan verdiend! 🎉

Nog geen community manager, maar je herkent je wel in dit profiel? Neem dan snel eens een kijkje tussen onze jobs