Vrouwen centraal op de vierde “Social Media Day Antwerp”

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren
Vrouwen centraal op de vierde “Social Media Day Antwerp”
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

Binnen een kleine maand, en zoals de traditie het wil, vindt op de laatste donderdag van juni de Social Media Day plaats. Deze Social Media Day, in 2010 in het leven geroepen door de bekende site Mashable en sindsdien verder uitgebouwd door Jean-Paul De Clerck, is ondertussen dus al aan zijn vierde editie toe.

Rien van den Bosch & Rik Lagey

De voorbije edities waren al het podium voor verschillende experten in social business en social media, onder andere voor Richard Bordes en Olivier Blanchard. De bekendste onder deze experten, Brian Solis, mocht vorig jaar de afsluiter zijn. Na de derde editie heeft Jean-Paul De Clerck de fakkel doorgegeven aan Rien van den Bosch, die reeds met hem samenwerkte voor de Social Media Day, en aan Rik Lagey.

Social Media Day Academy

Sindsdien worden er tussen de twee grotere edities door ook Social Media Day Academies georganiseerd, waar telkens de synergie tussen een specifiek onderwerp en social media wordt opgezocht.

"Het is eigenlijk daar dat we het concept voor deze komende editie hebben gevonden", aldus Rik Lagey, mede-organisator van de #smdayBE, "We kregen de opmerking dat het vooral mannen waren die hun presentatie kwamen geven. En dat klopt ook, want alhoewel we een sector zijn waar nochtans veel vrouwen actief zijn, zijn er vaak niet veel vrouwelijke sprekers bij evenementen.

Maar voor ons is dat uiteraard een welgekomen uitdaging; laten we op zoek gaan naar goede vrouwelijke sprekers en meteen ook de lijn doortrekken naar 's avonds met vrouwelijke DJ's voor de message party. Want geloof me, die zijn er ook niet zo veel."

Vijf sprekers bevestigd

Ondertussen zijn reeds vijf sprekers bevestigd, waaronder Clo Willaerts die de dag zal modereren, en Nele Somers die het zal hebben over de do's en don'ts op social media. Voor de andere bevestigde sprekers zijn de organisatoren even over de landsgrenzen gaan kijken naar wie enige affiniteit heeft met ons land. Zo kwamen ze terecht bij onder andere Xaviera Ringeling uit Nederland, een autoriteit op het vlak van content marketing, en Elena Benito Ruiz, actief binnen bedrijven in het opstellen van een social media plan. Ook Aurélie Pols, bekend van het vroegere OX2 en tegenwoordig actief in Spanje, ziet een tijdelijke terugkeer voor de Social Media Day wel zitten.

#Socialmediabitchness

"Het feit dat alleen vrouwen mogen spreken resulteert merkwaardig genoeg ook in een hoger percentage vrouwen dat zich registreert voor deze editie. De tagline '#SocialBusiness becomes #SocialBitchness' heeft er misschien voor een stuk mee te maken dat het meer onder de aandacht komt en het zorgt er ook voor dat de sprekers hun presentatie in die richting aanpassen.", vertelt mede-organisator Rien van den Bosch.

Praktisch

De vierde Social Media Day Antwerp vindt zoals gewoonlijk plaats in Stuurboord, Hangar 26 in Antwerpen en dit op donderdag 27 juni. Wie nog aan voordeeltarief wil inschrijven moet snel zijn, want het early bird tarief loopt nog tot en met 14 juni. Leden van IAB, BDMA en SafeShops krijgen ook nog 20% korting.