Waarom bol.com kiest voor online themawinkels

Cis Scherpereel
Door Cis Scherpereel E-commerce
Waarom bol.com kiest voor online themawinkels

In maart 2013 lanceerde bol.com met “lentekriebels” de eerste zogenaamde “themawinkel”. Ongeveer een jaar en verschillende themawinkels later, komt er alweer een nieuwe telg bij: de “WK-inkoppers”.

Na een gesprek met Jan Huysmans, directeur België van bol.com, snappen we helemaal hoe die themawinkels binnen de strategie van bol.com passen.

Inspiratie

Met het concept “themawinkel” speelt bol.com in op wat de consument vandaag verlangt: geïnspireerd worden op weg naar een keuze.

Jan Huysmans: “We merken dat 80% van onze bezoekers niet gericht gaat zoeken maar eerder verkennend online op pad gaat. Met een aanbod van bijna 7 miljoen artikelen, is het thematisch bundelen van producten een perfect antwoord op dat gedrag en die wensen van onze consumenten.”

Relevantie

Sommige themawinkels blijven het ganse jaar door actueel (vb: Alles voor het leukste kinderfeestje), andere zijn eerder tijdelijk van aard (vb: de nieuwe WK-winkel).

In elk geval is het de relevantie (het juiste aanbod op het juiste moment) die primeert. En dat is net waar een inspiratie-zoeker op inhaakt.

Jan Huysmans: “Sinds begin 2014 is onze communicatie helemaal gericht op ‘De winkel van ons allemaal’. Themawinkels, zoals “De winkel van de inpakkers”, spelen hierop in: binnen de doelgroep “allemaal”, zoomen we even in op wie straks met vakantie vertrekt en nog vanalles nodig heeft. En dat geldt ook voor elk van de themawinkels, zoals ook de nieuwste rond het voetbal.”

Toch een kleine bedenking: De term “themawinkel” wordt niet letterlijk gebruikt op de webshop. Er is dus (voorlopig?) geen globale kapstok waar je een overzicht van de themawinkels kan bekijken.

Globaal gezien wordt er door bol.com gewerkt met redirects en banners op strategische pagina’s. Een uitgekiende methode waarbij met dat vleugje emotie en inspiratie laat opduiken op relevante plekjes.

Zo vinden we op de homepage 2 themashops vermomd als een artikel en de festivalwinkel vinden we bij “aanbiedingen” in de navigatie terug.

“Vakantie” is – op het moment van mijn screening - de hoofdcampagne. Die zijn altijd terug te vinden aan de bovenzijde van de homepage.

De kleinere campagnes die over het algemeen korter lopen (zoals WK en Vaderdag) krijgen een kleine positie op de homepage.

Het blijft structureel een uitdaging om de verschillende categorisatievormen met elkaar in balans te brengen. Al bij al vind ik dat men daar bij bol.com goed in geslaagd is.

Rode duivels vs Oranje

Sinds 30 mei is er dus de nieuwe themawinkel: “De WK inkoppers”.

Je vindt er artikelen variërend van partytenten tot rode duivels gsm covers, onderverdeeld in 3 categorieën: electronica & huishouden, fan & feest en lees & entertainment.

Supporters van Oranje, kunnen hun gading vinden op de Nederlandse versie. De Rode Duivels fans op de Belgische. Alles netjes gescheiden. Misschien maar goed ook… ☺

Besluit

Met de themawinkels geeft bol.com een extra dimensie aan de webshop.

Naast de zoekfunctie, de navigatie en de filtermogelijkheden in de traditionele linker balk, vindt de bezoeker de producten via een alternatieve weg. Het laat toe op ontdekking te gaan en ideeën op te doen, eerder dan gericht op een doel af te gaan.

Meteen een concreet antwoord voor de consument die helemaal in het begin van zijn “customer journey” eerder verkennend op zoek is en gebaat is met wat hulp en inspiratie op zijn weg naar een aankoop.