Eén op drie nieuwe technologiebedrijven start in Brussel, of zo berichtte Agoria eerder dit jaar. De Belgische hoofdstad heeft dus meer kansen te bieden dan veel studenten en ondernemers vandaag geloven. Alleen moeten we de stad meer profileren als innovatieve en ondernemende stad die blaakt van potentieel. Dat vertelt Ann Van Driessche, marketing & communicatie directeur van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). Wij vroegen haar met welke opportuniteiten de Brusselse straten zijn geplaveid en hoe we die kunnen benutten.

De kracht van diversiteit

Eerder al vertelde Alexander De Croo aan Bloovi dat er jaarlijks duizenden studenten uit het buitenland stage willen lopen bij onder andere de Europese Commissie. De kans dat ze nadien in ons land blijven voor een vaste loopbaan is enorm.

“Dat maakt dat Brussel enorm veel diversiteit biedt,” knikt Van Driessche instemmend, “en van die kans moeten we optimaal gebruik maken. Bij VUB hameren we dan ook op diversiteit als troef die verrijkt en vruchten afwerpt. Brussel als multiculturele stad kent uiteraard ook ongelijkheden en discriminatie. Pas als onze samenleving erin slaagt het potentieel van de diversiteit bloot te leggen en de mens en zijn potentieel centraal stelt, zullen we grote stappen zetten.

Een voorbeeld: studenten geneeskunde lopen al van in hun eerste jaar opleiding stage in het Universitair Ziekenhuis Brussel en komen zo in contact met patiënten over de hele wereld. Daardoor ontwikkelen ze een unieke kijk op een multiculturele samenleving en leren ze snel in te spelen op gebruiken van  mensen met een andere achtergrond of cultuur.”

Kansen voor internationalisering

In contact raken met een waaier aan culturen is één troef, en de verwante meertaligheid is een ander. Brussel is waarschijnlijk wel een van de weinige steden waar zoveel talen aanwezig zijn. Je kan er die talen studeren en al direct in de praktijk oefenen. Wie in Brussel woont of studeert beseft elke dag dat meertaligheid een enorme troef is.

Die meertaligheid geeft student-ondernemers en start-ups een duwtje in de rug naar internationalisering toe”, bevestigt Van Driessche. “Brussel is een levend laboratorium van wereldkansen: studenten en ondernemers komen hier in contact met zoveel grote internationale instanties. Ik denk dan aan de Europese Unie, de zetels van zovele instellingen, culturele organisaties maar ook aan internationale advocatenkantoren. Als universiteit is het onze taak die organisaties naadloos te koppelen aan al onze stakeholders - van alumni tot studenten. In 2017 gaan we dan ook sterker dan ooit voor duurzame partnerships.

Innovatiehub

Van Driessche benadrukt meermaals dat ze met de VUB het potentieel van Brussel wil ontginnen. Dat doet het niet alleen als universiteit, maar ook als wetenschappelijke instantie die innoverende onderzoeken voert.

“Weinigen weten dat we bijvoorbeeld de organisatie zijn achter het Brussels Human Robotic Research Center”, bevestigt Van Driessche.

Wist je al dat we tot de top in de wereld behoren op vlak van onderzoek naar robotprotheses? We willen laten zien welke invloed robots uitoefenen op ons leven. Simpelweg omdat dergelijke onderzoeken leiden tot innovatie, wat op zijn beurt weer bijdraagt tot een betere samenleving. Een samenleving die digitaal, divers, duurzaam én disruptief is. Die visie moeten we meer uitstralen - niet alleen als universiteit, maar ook als stad. Brussel is een innovatiehub, maar we mogen niet rond de kerktoren dwalen.

Dat Van Driessche geen fabeltjes vertelt, is duidelijk. Afgelopen weekend streed het Brusselse roboticateam voor de medailles op de allereerste Cybathlon, de Olympische Spelen voor cyberatleten. 

“We willen in de toekomst nog sterker worden gepercipieerd als ‘meer dan gewoon een universiteit”, stelt Van Driessche. “Vroeger zetten we elk van onze activiteiten onder een apart merk in de markt. We misten daardoor heel wat zichtbaarheid zodat we onlangs besloten het VUB kwaliteitslabel veel meer uit te spelen.”

Zie jij het zitten om samen met de VUB Brussel verder op de kaart te zetten als innovatie- en ondernemersstad? Goed nieuws: de organisatie werft tal van nieuwe communicatie- en marketingprofielen aan. Waag je kans en solliciteer!