Waarom de Marketplace een nieuw tijdperk voor Facebook inluidt

Waarom de Marketplace een nieuw tijdperk voor Facebook inluidt
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 4 oktober 2016

Bron foto: Shutterstock

Als er een bedrijf is waarvoor het cliché "stilstaan is achteruitgaan" echt geldt, is het Facebook. Het platform beseft maar al te goed dat het zich niet kan veroorloven een tijdje geen nieuwe functies, layouts of andere innovaties te introduceren. Het is voor Facebook van vitaal belang dat ze hun gebruikers kunnen blijven boeien. Dat doen ze vooral door de gebruikers zelf voortdurend nieuwe tools aan te reiken om inhoud op het platform te posten. Vandaag wordt opnieuw zo'n nieuwe functie boven het doopvont gehouden: Marketplace.

Marketplace? 

Facebook-groepen waarop tweedehandsmateriaal wordt verhandeld bestaan al langer, en ze zijn booming business. Dat is ook Zuckerberg en de zijnen niet ontgaan. Wanneer iets in een eerste fase succesvol blijkt, gaat Facebook steevast op zoek naar manieren om dat succes verder uit te buiten.

Marketplace faciliteert de handel in tweedehands-goederen eigenlijk een beetje zoals websites als 2dehands.be of Kapaza dat doen, maar dan met de social touch die we van Facebook gewend zijn. Wie de marketplace opent, komt terecht op een pagina met foto's van items die mensen in jouw buurt te koop hebben gesteld. Je kunt de items die je interesseren bekijken, of je kunt ook items zoeken op specifieke zoektermen.

Facebook Marketplace

Iets gevonden dat je bevalt? Via de messenger app maak je rechtstreeks contact met de verkoper en spreek je verder af voor de betaling en de levering. De omgekeerde weg is even makkelijk. Wil je iets verkopen? Neem snel een foto, post hem op de marketplace, en het wordt op slag zichtbaar en beschikbaar voor iedereen in je buurt.

Het begin van een nieuw tijdperk

Op de Marketplace raken is heel eenvoudig. Facebook heeft namelijk een shopknop geplaatst centraal in de balk onderaan in de mobiele app. En net daar ligt het grote nieuws. Er staat nu een shop icoon in je Facebook homescreen. Een meer prominente plaats kon de shop niet krijgen.

Facebook Marketplace

Nochtans lijkt het heel onschuldig, want wie op het icoontje klikt, komt niet terecht op een pagina waarop grote corporates die betaald hebben voor jouw gegevens hun flitsende ads kunnen laten zien. Neen, je komt terecht op een pagina met foto's van babykleertjes, afgeleefde sofa's en gameboys. Nu nog, althans. Want dat is uiteraard de strategie van Facebook. Ze willen je laten wennen aan het idee dat er een shopicoon op je homescreen staat. Facebook behandelt op dit moment niet de betaling en de verzending, dus je hoeft Facebook zelfs niet te vertrouwen om van de Marketplace gebruik te maken.

In een volgende fase zal Facebook de Marketplace wellicht ook openstellen voor bedrijven, en zal de betaling en de verzending wel via Facebook verlopen. Stel je voor hoe veel bedrijven zouden overhebben om hun producten aan te prijzen bovenaan de marketplace, specifiek gericht aan mensen waarvan ze weten dat ze hun producten leuk vinden...

Bovendien raak je op deze manier stapsgewijs gewend aan shoppen in de Facebook app. Ook dat is namelijk een doel van Facebook. Ze willen op die manier het voorbeeld volgen van de Chinese app WeChat. Deze app wordt door Chinezen massaal gebruikt voor tal van doeleinden, waaronder chatten én shoppen. Mensen hoeven de app niet meer te verlaten om vliegtuigtickets te boeken, parfum te bestellen of die hamburger te laten leveren. Dat wil Facebook dus ook bereiken.

Een vorige stap hierin werd gezet met de introductie van de bots, nu is Facebook met Marketplace dus toe aan de volgende fase in het uitrollen van hun strategie.

Voorlopig is Marketplace nog maar in vier landen beschikbaar: USA, UK, Australië en Nieuw-Zeeland. Verwacht wordt dat de functie in de loop van de komende weken en maanden in andere landen wordt geïntroduceerd.

Tags: , , .



Over Karel-Jan Vercruysse


Karel-Jan Vercruysse

Karel-Jan startte zijn eerste bedrijfje op 15 jarige leeftijd. Hij werkte drie jaar bij deJuristen, waarvan één jaar als partner. Vervolgens richtte hij Dull Consulting op, waarmee hij bedrijven strategisch, juridisch en financieel advies verleent. Karel-Jan zelf is gespecialiseerd in (digitale) strategie. Binnen zijn eigen organisatie is Karel-Jan bijna geobsedeerd door het stroomlijnen van alle processen in de richting van klanttevredenheid. Daarnaast is hij een grote voorstander van een HR-beleid dat focust op talent en creativiteit, eerder dan op diploma’s en ervaring.

Volg mij


Bekijk volledig profiel