Tesla Autopilot voorziet ongeval en remt af voor de chauffeur nog maar iets door heeft:

Mischa Verheijden
Door Mischa VerheijdenInnoveren
Meer carrière inzichten en vacatures? Volg Bloovi Careers!

Bron foto: Shutterstock

In september 2016 introduceerde Tesla een nieuwe radartechnologie met als één van de belangrijkste snufjes: Tesla Autopilot’s Forward Collision Warning. De video van de dashcam in een Tesla X laat zien hoe het werkt én belangrijker: dat het werkt.

De Tesla Autopilot’s Forward Collision Warning kijkt vooruit naar gevaarlijke verkeerssituaties die de chauffeur mogelijk zelf niet ziet, omdat het verkeer door de voor hem rijdende auto aan het zicht van de chauffeur is onttrokken En hoewel nog in bèta, en daarom het advies van Tesla aan chauffeurs om de handen aan het stuur te houden tijdens het gebruik van deze functie, bewijst onderstaande video hoe ongelofelijk straf dat het systeem werkt.

De video is gemaakt door de dashcam in de auto. Je hoort de Autopilot een waarschuwing geven en de auto remt af. Een fractie van een seconde later botst de voorganger op diens voorganger. De chauffeur en zijn gezin aan boord zijn Tesla vast heel dankbaar, vermoed ik, want hij zag het ongeval op de A2 bij Eindhoven in Nederland totaal niet aankomen. Zoals je in de video ziet, is de SUV waarmee de voorganger in botsing komt voor de Tesla-rijder dan ook niet te zien.

 

 

Tesla-vloot maakt zichzelf slimmer

Tesla CEO Elon Musk stelt dat de Tesla-software voor meer verkeersveiligheid zorgt, dan chauffeurs zelf kunnen. volgens hem kan het wereldwijd het aantal verkeersdoden met 1,25 miljoen doen dalen. Hij moet dan ook in de wolken zijn geweest met deze video, die hij zonder commentaar retweette. Musks blijdschap is te begrijpen omdat toen een Tesla-rijder om het leven kwam omdat de Autopilot, breed werd uitgemeten hoe matuur de techniek nog maar is. Naar ik aanneem, had de Tesla een schuin over de weg staande vrachtwagen voor een viaduct aanzien,

Wat Tesla doet, is data verzamelen uit alle auto’s met het radarsysteem, zo’n 100.000 op dit moment. Naarmate het aantal wagens toeneemt, wordt de vloot als geheel slimmer. Een knap staaltje artificiële intelligentie. Doordat ze weten hoe chauffeurs op bepaalde GPS-locaties op de verkeerssituatie reageren, kunnen ze die informatie benutten voor toekomstige beslissingen. Zo komt er een dag dat de Autopilot met vrijwel 100% zekerheid een verkeerssituatie kan inschatten

Omdat het in het Nederlands is, hoor je dus ook wat er in de wagen gebeurt. En dat roept nog wel een vraag op. De Autopilot kan vooruitkijken: wat doe je met het verkeer dat achter je zit?