foto: shutterstock.com

Veel marketing managers worden zenuwachtig als ze de prijs voor hun product of dienst moeten bepalen. Ze durven niet door te vragen, vinden het moeilijk om ‘de juiste prijs’ te vinden en durven het al helemaal niet aan om hun prijzen te verhogen uit angst om klanten of opdrachten te verliezen. De zoektocht naar ‘de juiste prijs’ is daarom vaak een complexe opdracht.

De zoektocht naar ‘de juiste prijs’ 

Maar wat als we er nu eens van uitgaan dat ‘de juiste prijs’ niet bestaat? Dat dit gewoonweg de prijs is die een bepaald type klant op dat tijdstip, op die plaats, onder die omstandigheden of voor die kwaliteit wil betalen? Met andere woorden: als we vertrekken van de stelling dat onze prijszetting afhankelijk kan zijn van één of meerdere criteria.

In onderstaande whitepaper leer je dat het best interessant is als je afstapt van het idee dat elke klant dezelfde prijsbenadering nodig heeft. Als marketing manager is het veel uitdagender om met de prijs te spelen in marketingcampagnes. En dat gaat heus veel breder dan het geven van platte kortingen!

Nee, niet elke klant moet dezelfde prijszetting krijgen

Het grote voordeel aan het gebruik van variabele prijzen is dat het jezelf dwingt om bewust en flexibel met prijzen om te gaan. Het is veel creatiever om via variabele prijszetting naar de hoogst mogelijke winstmarge te streven. Is er bijvoorbeeld tijdelijk bijzonder veel vraag naar je producten, en is de concurrentie geen alternatief? Wat houdt je dan tegen om je prijzen op te trekken?

De juiste prijs is dus nooit een vaststaand gegeven. Het is een flexibel iets dat kan afhangen van bepaalde factoren of criteria. En die factoren moet een marketing manager goed beheersen om het beste uit variabele prijszetting te halen.

In deze whitepaper vind je een heleboel voorbeelden die duidelijk maken dat dit in de praktijk voortdurend gebeurt. Ze geven je ongetwijfeld inspiratie om zelf aan de slag te gaan met variabele prijzen. Veel leesplezier!

Download whitepaper