Is dit herkenbaar? Je gaat nog vlug "even Facebook checken" en een half uur later besef je dat je nog altijd zit rond te klikken. Het is routine geworden, het is een gewoonte, zoals je regelmatig je mails checkt. Die routine is één van de belangrijkste factoren in de succesformule van sites als Facebook en Twitter, maar ook nieuws- en contentsites en andere diensten.

Word expert in het gedrag van de mens

Veel internetbedrijven gaan zich, bij het ontwikkelen van een bepaalde campagne of dienst, vooral focussen op "viral". Zo snel mogelijk zoveel mogelijk mensen in contact brengen met het bedrijf. Dit is een goede strategie, maar gevaarlijk. Zo kan je namelijk in een dal terecht komen wanneer een actie afloopt, of wanneer je niet op tijd met nieuwe projecten afkomt die de piek regelmatig kunnen doen terugkomen. Dat is een reden waarom we regelmatig internetbedrijven, websites, apps, zien komen en gaan. Voor en tijdens de launch gaan ze viraal, iedereen heeft het nodig, iedereen wil het. Maar op termijn zwakt het dan weer af. Ik denk hierbij bijvoorbeeld aan Klout. Nir Eyal noemt dit "Leaky Bucket Companies".

Wat je wel kan doen, is een viral campaign inzetten om bij een grote groep de routine te installeren die je wil koppelen aan je bedrijf. Je gaat dan via een virale campagne jouw website of jouw dienst gaan koppelen aan een behoefte, je maakt duidelijk dat het normaal is om er in die situatie of op dat moment gebruik van te maken. Je gaat met andere woorden een gewoonte gaan installeren.

Offline zien we al veel bedrijven die rekenen op de gewoonte van hun klanten om het product/de dienst te gebruiken:

  • Producten: Koffieproducenten rekenen op de gewoonte of zelfs verslaving van koffiedrinkers.
  • Diensten: Mensen die regelmatig gaan fitnessen, naar de sauna gaan, kapper, ...

Er is een reden waarom er in reclames voor popcorn meestal nog een link gelegd wordt naar cinema of films bekijken. Iedereen kent die trend al, maar door die link te leggen, zorgen ze voor een diepere integratie van de routine bij hun doelgroep. Sommige mannen denken - door Jupiler - bij sport spontaan aan een pintje (sommige mannen denken bij veel aan een pintje, maar da's dan weer iets anders).

Online is het ook zo. Tegenwoordig word je gebombardeerd met nieuwe apps, nieuwe sites, content, social networks die elk dat ene unieke kantje hebben, ... Daarom gaan veel surfers (bewust of onbewust) bepaalde gewoontes gaan aankweken. Bijvoorbeeld 's morgens even snel die en deze nieuwssite checken, eens zien of er weer nieuwe, interessante artikels staan op Bloovi (dikke knipoog), daarna social media bekijken en je mails.

Bekijk hoe jouw dienst of site een "gewoonte" kan worden

Alles wat nieuwssites, social media, content en mails of berichten betreft, valt min of meer onder 'tijdgebonden gewoontes'. Waarmee men dus bedoelt dat het een dagelijkse of wekelijkse of .. gewoonte is. Maar het hoeft niet altijd zo te zijn.

  • Tijdgebonden: De site wordt bezocht of er wordt van de dienst gebruik gemaakt omdat het een vast element is in het tijdschema van de user ( vb. Facebook, nieuwssites, emails)
  • Top-of-mind: Sites als Amazon kunnen moeilijk rekenen op tijdgebonden gewoontes. Zij hebben het meer van de reflex bij klanten om direct aan Amazon te denken wanneer ze bijvoorbeeld een boek nodig hebben. (net zoals je de gewoonte kan hebben om naar die bepaalde bakker te gaan). Top-of-mind is dus vooral van toepassing voor internetbedrijven die iets verkopen. Maar ook apps zoals EverNote rekenen hier op. (vb. Amazon, Wikipedia, MailChimp, ...)
  • Specifieke acties: Een deel van de dagelijkse bezoekers bij Google zijn mensen die simpelweg twijfelen aan de schrijfwijze van een bepaald woord. Twitter wordt, naast een tijdgebonden gewoonte, ook gebruikt door users die met een bepaalde vraag zitten en vermoeden dat hun netwerk wel een antwoord weet.

Afhankelijk van welke meerwaarde je biedt aan surfers kan je rekenen op één van deze drie categorieën. Speel die elementen extra uit in je communicatie, op je site of dienst zelf, in je design, ...

Voorbeeld: Wanneer je inschrijft op de daily updates van Springwise.com, krijg je telkens rond 20h een mail. Laat dat nu net het moment zijn waarop veel mensen klaar zijn met eten, de vaat gedaan hebben en nog eens hun mails bekijken en een paar interessante artikels.

Meer dan cijfers alleen

Tools als Google Analytics bieden enorme inzichten in het gedrag van je bezoekers op je site, vanwaar ze komen en wanneer. Maar je moet verder denken dan cijfers alleen. Als je nog een stap verder wil gaan, moet je een behoefte vervullen of creëren bij je users, waarbij ze spontaan naar je site of dienst komen. Ik start soms mijn laptop op, enkel om Facebook en Twitter te checken en nieuwe artikels op Inc.com te bekijken. Het is leuk om te weten vanwaar surfers doorklikken, het leuker om te weten dat ze bij jou starten.

--  --

Kan je dit artikel appreciëren? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi