tot einde Super Early Bird korting Laatste kans op € 100 korting

Waarom is de Inrichting van het Kantoor zo Belangrijk?

Arnout Van Hoeke
Door Arnout Van Hoeke Innoveren
Waarom is de Inrichting van het Kantoor zo Belangrijk?

Zoals aangegeven in een vorig artikel evolueren we steeds meer naar een kennis- of diensteneconomie en daar maakt de internetsector deel van uit. Hierbij zijn de loonkosten veruit het grootste onderdeel van het budget. Werknemers worden of zijn het kapitaal van de onderneming. En net zoals in een fabriek, waar geld noch moeite gespaard wordt om het optimale productieproces te implementeren, moet er in de internetsector een omgeving gecreëerd worden waarbij werknemers zo productief en gemotiveerd mogelijk kunnen ingezet worden.

Geen nood aan verandering

Vaak zien bedrijven het kantoor als een ruimte waar een stoel en tafel voldoende is om hun werknemers te laten werken en waar managers controleren of iedereen tijdig aanwezig is. Slechte luchtkwaliteit, te drukke open spaces waar concentratiewerk onmogelijk is of stoelen die werknemers rugklachten geven, zijn enkele voorbeelden die frequent voorkomen. Zolang er geen dwingende reden is, zal het bedrijf ook geen nood aan verandering ervaren. Waarom zou het kantoor in vraag gesteld worden als het altijd zo geweest is?

Het Nieuwe Werken

Het kan ook anders. Als de werknemer beschouwd wordt als het kapitaal van de onderneming, zijn productiviteit en betrokkenheid prioritair. Wanneer de werknemer de mogelijkheid krijgt om zelf te kiezen waar en wanneer hij werkt, krijgt hij meer autonomie en kan hij zijn werk-privé balans beter onder controle houden. Sommige mensen werken liefst zo vroeg mogelijk, terwijl anderen liever later beginnen. Anderen werken liever langer per dag maar dan minder dagen terwijl anderen er net voor kiezen om werk mee naar huis te nemen en in de avond verder te werken. Doordat de werknemers de mogelijkheid krijgen om hun tijd zelf in te vullen, komt de opportuniteit dat ze dagelijkse werk-patronen doorbreken en hun werkmethodes & efficiëntie in vraag stellen. Bedrijven die autonomie aanbieden hebben ook meer kans dat ze het talent kunnen houden dat ze nodig hebben.

Het kantoor als breekijzer

Er is vaak de vrees dat, eens dit geprobeerd wordt, men niet terug kan maar zolang er niets geprobeerd wordt, weet eigenlijk niemand of het echt werkt. Als ingezet wordt op Het Nieuwe Werken moeten leiders en managers van controle naar vertrouwen gaan. Ze moeten zichtbaar blijven, dit zowel fysiek als virtueel en hun status losmaken van hiërarchie. Vooraanstaande bedrijven, zoals Vodafone of Microsoft, die dit gedaan hebben, zijn eerst begonnen met het kantoor te veranderen alvorens de cultuur aan te passen. Op deze manier worden de gewoontes doorbroken en verandert de manier waarop de medewerkers kunnen gemanaged worden.

Activiteitsgerelateerde werkplekken

Aangezien er overal kan gewerkt worden is de sociale cohesie datgene dat zeer belangrijk wordt in het kantoor van morgen. Daarnaast, zal door de nog lagere aanwezigheid op kantoor, best gekozen worden voor activiteitsgerelateerde werkplekken. Kortom, werkplekken die gekozen worden afhankelijk van de activiteit die wordt uitgevoerd. Hierdoor zal er productiever kunnen gewerkt worden. Bij concentratiewerk kan een concentratieruimte genomen worden, bij een telefoongesprek kan een phonebooth opgezocht worden, enz… Om een optimaal kantoor te bekomen moet er gekeken worden naar het profiel van de werknemers. De sfeer en uitstraling van het kantoor moeten overeenkomen met de identiteit van het bedrijf en zijn werknemers.

Conclusie

Wanneer het kantoor ingezet wordt als een strategisch middel om Het Nieuwe Werken te implementeren, komen vele voordelen naar boven. Gaande van een betere personeelsretentie, hogere loyaliteit, lager absenteïsme, hogere productiviteit, gewapend tegen war for talent, verlaagd aantal vierkante meters, verminderd risico van onderbreking van de core business, duurzamer (lagere co2-uitstoot) tot een hogere betrokkenheid. De tastbare voordelen zoals een verlaagd aantal vierkante meters krijgen vaak de bovenhand op productiviteit of betrokkenheid omdat dit duidelijk meetbaar is. De drijfveer zou echter de werknemer moeten zijn want daar ligt het grootste potentieel.

-- --
Vond je dit artikel waardevol? Deel het dan hieronder via Twitter, Facebook of Linkedin.

Volg je @bloovi al op Twitter? #bloovi