Waarom is het slim om ‘rare’ vragen te stellen tijdens een sollicitatiegesprek?

Waarom is het slim om ‘rare’ vragen te stellen tijdens een sollicitatiegesprek?
Volg Bloovi ook op Twitter!

vrijdag 5 december 2014

Op sommige vragen tijdens een sollicitatiegesprek kun je je simpelweg niet voorbereiden. Wat dacht je van ‘Als je een superheld was, wie zou je zijn?’ of ‘Je mag één ding meenemen naar een onbewoond eiland, wat neem je mee en waarom?’? De meeste sollicitanten staan dan even met hun bek vol tanden. Er zijn veel bedrijven die gebruikmaken van deze manier om de kandidaat eens goed na te laten denken. Waarom is dit een slimme truc?

Begin bij het begin

‘Wat is het internet?’ is niet echt een vraag die je verwacht bij een sollicitatie. Zelfs niet als je bij een online marketing bureau aan de slag wilt. Toch is het goed om op die manier de algemene kennis of creativiteit van je sollicitant te testen. Uiteindelijk wil je toch zeker weten dat je toekomstige collega een idee heeft van waar hij straks de hele dag mee bezig zal zijn.

Daarnaast is een goede algemene kennis belangrijk omdat je sollicitant zich dan op sociaal gebied beter zal plaatsen binnen een team. Je voert namelijk veel makkelijker een gesprek met een collega als je van veel dingen wat afweet. Weet je enkel en alleen hoe je een website moet bouwen, dan is een gesprek snel afgelopen.

Doorzetter of opgever?

Een reactie als ‘ik weet het niet’ is natuurlijk not done als antwoord op een gekke vraag. Zo’n antwoord kan betekenen dat de sollicitant niet creatief is, volledig dichtklapt of gewoon bang is om fouten te maken. Belangrijk is dat degene tegenover je in ieder geval probeert antwoord te geven. Dat zegt natuurlijk veel over zijn of haar doorzettingsvermogen.

Als je nieuwe collega straks een drukke dag krijgt met veel stress, is het handig als je met een doorzetter te maken hebt. Aan iemand die gelijk de handdoek in de ring gooit heb je natuurlijk niks. Probeer er dus bij de eerste ontmoeting al achter te komen wie er tegenover je zit.

Denken in oplossingen

Zoals eerder al genoemd, maken veel grote bedrijven gebruik van het stellen van ‘vreemde’ vragen tijdens een sollicitatiegesprek. Een belangrijke reden is het peilen van de creativiteit en het logisch nadenken. Hoe reageert de sollicitant als hij onverwachts een probleem op moet lossen?

Het meten van het analytisch denkvermogen is natuurlijk handig voor als het straks voor het ‘echie’ gaat. Als je mogelijk nieuwe collega straks een lastige opdracht heeft, dan heb je geen zin dat hij of zij elk kwartier bij je bureau staat met een vraag. Je wilt dat diegene zelf logisch nadenkt en zo de elementen van de opdracht zelf ontleedt en zo systematisch tot een oplossing komt. Deze kwaliteit test je door tijdens het sollicitatiegesprek een lastige vraag te stellen.

Wie zit er tegenover je?

Ten slotte is het natuurlijk handig om te weten hoe ‘echt’ iemand is. Vaak zijn sollicitanten alleen bereid om hun CV en persoonlijke kwaliteiten te vertellen. Maar wat is nou de ware aard van de persoon tegenover je? Het laatste dat je wilt is dat je straks dagelijks te maken hebt met iemand die totaal niet bij het bedrijf past.

Ook voor het ontdekken van iemands echte persoonlijkheid zijn ‘rare’ vragen heel handig. Stel bijvoorbeeld eens de vraag: ‘Wie is je idool?’ Mensen zijn geneigd om zich te identificeren met hun idool. Krijg je ‘Frans Bauer’ als antwoord, dan wordt het in ieder geval heel gezellig op kantoor..

Waarom wij dit artikel geschreven hebben?

Wij zoeken bij Bridge Marketing in Amsterdam nog (bij voorkeur Belgische) online marketing en/of redactie stagiaires die zich hoofdzakelijk gaan bezighouden met onze Vlaamse website Solden.be, of de nog te lanceren Waalse equivalent.



Over Domingo Karsten


Domingo Karsten

Oprichter van de Belgische website Solden.be dat onderdeel uitmaakt van het internationaal opererende Saleduck. Daarnaast is Domingo Karsten mede-eigenaar van de Nederlandse websites KamersinNederland.nl en Gratisoptehalen.nl. Door die ervaring weet hij over een uiteenlopende online onderwerpen te vertellen. Van zoekmachine- en Facebookmarketing tot e-commerce, coupons en online marketplaces.

Volg mij


Bekijk volledig profiel