Elk jaar opnieuw steekt een nieuw acroniem de kop op in de digital marketing scene. Het nieuwe hot topic is een DMP of data management platform. Hebt je het ook al in menige meeting horen vallen? Velen zijn het erover eens. Een DMP is een essentieel onderdeel van jouw marketingjargon en -strategie in 2015. Maar wat is een data management platform? En vooral... waarom heb je een DMP nodig? Hier zijn alvast 3 tips waar je best naar uitkijkt bij de keuze van een DMP.

Het grootste voordeel van een data management platform is het personaliseren van jecommunicatieboodschappen over alle (digitale) kanalen heen en dit op basis van data. 

Hiermee kan je heel positieve én impactvolle reclameboodschappen creëren. Helaas is ook het omgekeerde waar. Een slecht voorbeeld is als je voor sportschoenen zoekt op een online schoenenwinkel, maar dan advertenties van hoge hakken te zien krijgt via remarketing omdat je die ook per ongeluk aangeklikt hebt.

Indien de remarketing dan niet goed opgezet is, word je overal waar je online gaat achtervolgd door deze advertenties. Iedereen kan zich wel een aantal grote merken in de retail en travel voor de geest halen, die ons op die manier online 'achtervolgen'. 
 
In real-time buying (RTB of programmatic) wordt een advertentie verkocht in 9 milliseconden. Het is dus van kapitaal belang om de juiste data (doelpubliek, eigenschappen, RFM informatie, ... ) aan de juiste leverancier te leveren om een maximale impact te bekomen van elke individuele advertentie. Bovenal wil je die maximale impact bekomen ongeacht het kanaal: search, display, social, newsletter, op de site,...
 
Hierbij alvast 3 handige tips wanneer je naar een Data Management Platform (DMP) op zoek bent:

  • Denk breder: Als je aan data management denkt, denk dan niet aan video, display én/of email data. Denk bovenal hoe al jouw data samen kan werken in minder dan 100 milliseconden. 
  • Denk verder: Neem de tijd om de mogelijkheden te onderzoeken. Maak geen veronderstellingen over wat diverse providers beloven. Neem de proef op de som. Kijk goed of de DMP jouw noden kan vervullen. Omdat, net zoals een database in de jaren 90, een goede DMP zal bij je blijven voor 10-15 jaar. 
  • Denk geïntegreerd(er): Vertrouwen en uitbouwen zijn belangrijk. Technologie moet immers continu blijven evolueren. Maar voer ook controles uit. Je wil als klant immers een geïntegreerd product en geen eindeloos integratieproject

Benieuwd? Ontdek meer tips in het Customer Data Integration Handbook 2015