Waarom infographics onmisbaar zijn voor je online marketing strategie

Waarom infographics onmisbaar zijn voor je online marketing strategie
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 4 februari 2015

Dagelijks krijgen we een overvloed aan informatie binnen. Om deze beter te onderscheiden en zaken sneller en meer begrijpelijk weer te geven, wordt steeds meer gebruik gemaakt van infographics. Deze worden deel van ons dagdagelijkse leven. 8 Redenen waarom jij als online marketeer moet starten met infographics in te zetten in je digitale communicatie strategie:

Infographics duiken overal op: websites, blogs, Facebook, Twitter, Pinterest,… Zoals de naam zelf zegt, worden ze gebruikt om informatie te verspreiden en op een grafische manier weer te gegeven, maar infographics zijn veel meer dan dat. 

De beste infographics vinden een balans tussen visuele en geschreven informatie. Informatie op een visueel aantrekkelijke manier voorstellen trekt de aandacht van de lezers. Deze vorm zal de informatie, die bondig wordt samengevat, interessanter en begrijpelijker maken. Daarnaast is het de bedoeling dat de lezer na het interpreteren van de informatie iets weet dat hij daarvoor niet wist of begreep. Ten slotte zijn infographics veel toegankelijker dan een stuk tekst of ingewikkelde grafieken.

Infographics, een betere manier van leren

Iedereen verwerkt en leert informatie op een verschillende manier. Wanneer we de leerstijlen bekijken kunnen we volgens Neil Fleming (2010) drie belangrijke verwerkingsmethoden onderscheiden: auditief, visueel en kinesthetisch leren. Deze opsplitsing wordt ook “The three learning styles” genoemd. De meeste mensen leren door middel van een combinatie van deze drie leerstijlen. Toch zijn we steeds specifiek beter in één bepaalde stijl. Bij iedereen is dit anders.

Visueel: Deze personen leren het best door te kijken naar een afbeelding . Om zaken optimaal te verwerken moeten ze deze te zien krijgen. Ze kunnen daarnaast ook gemakkelijk leren van graphics, posters, grafieken, kaarten en foto’s.

Auditief: Ze luisteren naar wat wordt uitgelegd en citeren de informatie. Goed leren doen ze doormiddel van horen. Auditieve leerlingen luisteren graag naar debatten en muziek

Kinesthetisch: Deze personen verwerking informatie het beste door middel van “hands-on” ervaring. Aanrakingen of ervaringen zijn belangrijk in het verwerkingsproces.

Onderzoek naar cognitieve wetenschap suggereert dat studenten zowel verzoeken om te leren als beter leren van visuele media dan verbale lezingen (Hicks & Essinger, 1991).  Aangezien een groot deel van de bevolking het best visueel leert, is het nuttig om visuele tools te gebruiken in de bedrijfscommunicatie.

Wat te doen met de data & feiten

Goed geschreven content is gebaseerd op feiten en cijfers. Een lang onderzoek kan kort samengevat worden in een element dat in één oogopslag te verwerken is. Natuurlijk kan zowat elke content in een infographic weergegeven worden. Wat vooral belangrijk is, is dat ze onderbouwd en informatief zijn. Een infographic kan voor verschillende doeleinden ingezet worden. Enkel voorbeelden op een rijtje:

  • Leg een complexe zaak uit op een makkelijke manier
  • Deel het verhaal van jou bedrijf
  • Leer je lezers iets in verschillende stappen
  • Creëer bewustzijn voor een onderwerp
  • Vergelijk twee of meerdere zaken met elkaar
  • Toon de resultaten van een studie
  • Bouw brand awareness op
  • Stel een nieuw product voor

Waarom gebruiken in je online marketing strategie?

Infographics zijn boeiend en verklaren op een heldere manier complexe of anders saaie gegevens. Door hun aantrekkingskracht kunnen infographics ook in de marketing hun steentje bijdragen. Maar waarom zijn ze nu zo interessant?

1.      Infographics maken de content verstaanbaar

Complexe zaken worden door infographics vereenvoudigd weergegeven. Een reden waarom visueel leren verkozen wordt, is het feit dat het visuele formaat de cognitieve belasting verminderd door betekenis te vereenvoudigen en complexe concepten te verduidelijken (Hicks & Essinger, 1991) .

2.      Visuals trekken de aandacht

Door een combinatie van afbeeldingen, tekst en kleuren trekken de visuals de aandacht. Hierdoor zal de doelgroep makkelijker bereikt worden. Ook de boodschap wordt effectiever gecommuniceerd. Daarnaast wordt onze “attention span” korter, doordat we dagelijks steeds meer informatie te verwerken krijgen. Daardoor scannen mensen de pagina in plaats van deze helemaal woord per woord door te nemen. De meeste lezers bekijken enkel de inleiding en de conclusie. Wat ze wel snel kunnen bekijken en interpreteren is de infographic.

3.      Visuele posts hebben 600 keer meer betrokkenheid dan tekst.

Afbeeldingen en video’s zorgen voor de meeste betrokkenheid. Dit werd bevestigd door de gegevens van The Adobe Social Intelligence Report over gegevens van 2013. Daarnaast gaat het ook heel goed met de ‘image based’ social sites zoals Pinterest en Instagram, waar steeds meer tijd en geld wordt in geïnvesteerd.

4.      Er wordt steeds vaker naar gezocht

Wanneer we Google Trends bekijken zien we duidelijk de laatste 5 jaar een zeer grote groei in de interesse in infographics wereldwijd. Dit betekent dat mensen ook zelf op zoek gaan naar informatie in de vorm van infographics.

5.      Merendeel van huidige communicatie is non-verbaal

De meeste communicatie gebeurt op de dag van vandaag niet verbaal. Deze gebeurt via de computer, tablet of gsm. Daarnaast worden ook steeds meer zaken uitgedrukt met emoticons in de plaats van tekst. Sommige bedrijven gebruiken deze emoticons zelfs al in hun communicatie naar de klanten toe. Ze omarmen de invloed van emoticons in hun marketing strategie. General Electric bijvoorbeeld deed een hele campagne waarin ze van consumenten emoticons verzamelden in ruil voor filmpjes van chemische experimenten.

Waarom worden deze pictogrammen gebruikt? Ze communiceren een expressie zonder het gebruik van woorden.

6.      Gemakkelijk brand awareness opbouwen

Infographics maken en verspreiden in de lijn van je visuele brand identiteit kan brand awereness opbouwen en onderhouden. Als je infographics rondgaan in social media, gaan meer mensen jouw merk herkennen. Bovendien kan ook je expertise getoond worden, wat het brand ten goede komt. Een goed opgebouwde infographic moet je logo en contact informatie bevatten. Op die manier wordt je logo en huisstijl verspreid en herkenbaar gemaakt.

7.      Infograhics helpen je Content marketing

Infographics kunnen je marketing resultaten doen toenemen en worden gebruikt in content marketing. Als ze echt goed zijn trekken de aandacht van andere content creators, zoals bloggers. Wanneer deze jouw infographics gebruikt zal er een link naar jouw post staan. Deze link zal dan jouw organische zoekresultaten ten goede komen en dus je SEO inspanningen aanvullen.

Veel data over je infographics is makkelijk te tracken met Google Analytics. Via Google Analytics kan daarna bijgehouden worden hoe betrokken mensen zijn met jouw website. Hierbij kan je data van bezoekers met en zonder infographics vergelijken. Op die manier kan geïdentificeerd worden wat de impact van je infographic is en wat dit voor mogelijkheden voor je verdere content marketing strategie brengt. Hier ga ik later nog dieper op in.

8.      Visuele content wordt het snelste gedeeld.

Bedrijven zijn steeds op zoek naar manieren om hun publiek op de juiste wijze te betrekken. Daarvoor moeten ze steeds de juiste boodschap op de juiste manier verspreiden. De manier waarop mensen de boodschap delen is daarom een belangrijke factor binnen content marketing.

Door toe te laten dat mensen de inhoud die je op je website plaatst delen, zal je infographic worden opgemerkt en opgepikt door gebruikers van social media netwerken. Als je boodschap informatief en aantrekkelijk genoeg is, zal deze gedeeld worden. Met andere woorden, mensen zullen sneller en meer aangemoedigd worden om jouw content te delen. Daarbij kunnnen infographics makkelijk herbruikt worden in andere posts.

Bron: Into infographics!

Tags: , .



Over Els De Kort


Els De Kort

Online Marketeer bij OMCollective

Volg mij


Bekijk volledig profiel