foto: shutterstock.com

Ik spreek de laatste tijd heel wat mensen persoonlijk over contentmarketing.

Als ik vraag waarom ze het niet doen, krijg ik minstens in de helft van de gevallen het antwoord in de trant van:

  • “Ik heb er nu absoluut geen tijd voor.”
  • “Daarvoor heb ik het veel te druk.”
  • “Dat is geen prioriteit nu.”

Ik begon bijna te geloven dat ze een punt hadden.

Dus vroeg ik het aan een aantal experts ter zake.

Wat experts zeggen als jij ‘geen tijd hebt voor contentmarketing’:

Nancy Verbrugghe ken ik nog van mijn tijd bij These Days. Zij was al met contentmarketing bezig in de hoogdagen van MSN, nog voordat de term contentmarketing bestond. Vandaag de dag is ze Content Marketeer & SEO Lead bij KBC. Haar antwoord:
 

“Hoeveel tijd spendeer je aan traditionele advertising? Een techniek die steeds minder resultaat oplevert. Mensen doen zaken met mensen, mensen die authentiek zijn, die geloofwaardig zijn, maar bovenal expert zijn. Met een advertentie toon je je expertise niet, wél met contentmarketing, met delen van je kennis. Dus wijzig je agenda. Zie het als een taxshift: gewoon niet meer doen, anders doen. Dan vind je wél tijd, met betere resultaten.”

Samengevat: ‘Oude’, minder effectieve marketingtechnieken laten liggen en zo tijd en geld creëren voor contentmarketing.

Lieven Oosterlinck is technical marketing manager bij Teamleader, een razend succesvolle Belgische startup die ondertussen internationaal actief is. Ik heb een paar jaar terug met hem samengewerkt om hun blog in te vullen. Dit zegt hij:

 

“Contentmarketing is voor veel grote spelers een core strategy geworden. We twijfelden nooit aan de resultaten dat het kon opleveren, maar er kruipt inderdaad veel tijd en energie in. Als je de tijd niet vindt, investeer dan in freelancer die ad hoc aan contentmarketing kan doen voor je bedrijf. Een blog onderhouden, nieuwsbrieven sturen, … Want het zorgt allemaal voor meer bezoekers aan je site, meer leads, en meer klanten. Het is uiteraard een investering, de vruchten pluk je pas op middellange termijn. Als (en slechts als) je een goede, consistente strategie volhoudt, dan kan contentmarketing echt een meerwaarde zijn.”

Samengevat: Contentmarketing vraagt inderdaad een investering in tijd, maar je hoeft contentmarketing niet helemaal zelf te doen. (Je kunt het zelfs bijna helemaal uitbesteden.)

Kristof Cuppens is high-end businesscoach bij Straight Line Business School. In een vorig leven had hij zijn eigen contentmarketingbureau. Als iemand zegt dat hij geen tijd heeft voor contentmarketing is zijn antwoord als volgt:

 

“Het is goed om het druk te hebben, maar als je geen tijd hebt voor contentmarketing heb je het niet druk op de goede manier. Heel vaak wordt drukte namelijk gecreëerd door een tekort aan klanten of een tekort aan waardevolle klanten, die te weinig inkomsten genereren. Dat creëert een soort permanente nervositeit. Wie zijn contentmarketing in orde maakt, zal zijn aantal klanten zien stijgen, zal de luxe krijgen om ook zijn klanten te selecteren naargelang de waarde voor zijn bedrijf, en zal dus ook minder drukte ervaren. Op de lange termijn is contentmarketing dus juist de oplossing voor ‘ik heb te weinig tijd’.”

Samengevat: contentmarketing zorgt voor meer klanten en dat creëert een luxepositie waarin de drukte juist afneemt.

Zo had ik er ook nog nooit over nagedacht… Maar klopt als een bus, alleen al als ik naar mezelf kijk.

Contentmarketing in de Dringend/Belangrijk-matrix

Aansluitend op Kristof’s analyse haal ik de Dringend/Belangrijk-matrix er even bij. Die vind je ook terug in bijvoorbeeld The Seven Habits of Highly Effective People van Steven Covey.

De matrix heeft vier zones dient voor het indelen van taken. De horizontale as gaat van niet belangrijk naar belangrijk; de andere as gaat van niet dringend naar dringend.

(bron: The Decision Book)

Een paar extreme voorbeelden:

  • onkruid op je parkeerplaats zit in niet dringend/onbelangrijk.
  • een brand in je kantoor zit natuurlijk in dringend/belangrijk.
  • inkt in je printer vervangen zit in dringend/onbelangrijk.

Contentmarketing is zoals... sporten

Waar zou contentmarketing zitten, denk jij?

Yep: niet dringend/belangrijk.

Vergelijk het maar met sporten. Sporten is bijna nooit urgent. Mensen maken zichzelf wijs dat het ook niet écht nodig is.

Maar als je sporten steeds maar blijft uitstellen, kom je op een punt dat je daar spijt van krijgt.

Als je constant stijf bent. Of als blijkt dat je je vrienden of collega’s niet meer kan bijhouden op de trap. In het ergste geval: als je een hartaanval krijgt.

Zo is het ook met contentmarketing. Sommige ondernemers en bedrijven vertellen zichzelf: dit is geen prioriteit.

Totdat hun concurrent ‘opeens’ met alle klanten gaat lopen. Want zij doen wel aan contentmarketing.

Wanneer maak jij tijd voor contentmarketing?

Ik nodig je uit om hier eens over na te denken:

Ben jij in staat om op lange termijn te denken als het gaat over je bedrijf?
Zorg jij dat contentmarketing gewoon gebeurt, zonder excuses?
En indien niet: wat is de impact van het feit dat je het niet doet, gezien op een paar jaar?

Ik hoor graag je gedachten hierover in een reactie.