Waarom meten we eigenlijk niks over Owned & Earned media?

Waarom meten we eigenlijk niks over Owned & Earned media?
Volg Bloovi ook op Twitter!

woensdag 11 september 2013

Elk zichzelf respecterende vereniging of onderzoeksbureau maakt het: het rapport over online media investering. En elk jaar komen ze met mooie cijfers: weer 20% groei.

Goed nieuws toch? Niet helemaal.

Sinds de komst van sociale media hebben we namelijk twee andere soorten media leren kennen: owned media en earned media. En hierin wordt fors geïnvesteerd.

Eerst eventjes de categorieën:

Owned media: Media die het merk zelf beheert. Dit kunnen zijn websites, landing pages, microsites, persberichten, blog, apps, email, Twitter en Facebook pagina.

Earned media: Media die gemaakt worden door mensen buiten je merk waarover je geen controle hebt. Dit kunnen zijn nieuwsverhalen, reviews, gastblogs, discussies, en online chatter over je merk of product. Het kan aangereikt en versterkt worden door merkactiviteiten, maar er nooit volledige controle over hoe de conversatie zich ontwikkeld.

Paid media: Elke merkplaatsing op andere platforms of media waarvoor je betaald hebt. Banners, SEM, sponsored posts, Youtube ads vallen etc. onze deze categorie.

Ook owned & earned media moeten gemeten worden!

Elke dag werken merken en digitale bureau's met veel inzet aan hun owned en earned media. Een hele industrie is de afgelopen 10 jaar opgezet met nieuwe rollen als community managers, multimedia content makers, user experience specialisten, backend ontwikkelaars, web- en sociale analyze specialisten en natuurlijk marketing managers die deze nieuwe media managen. Er bestaan miljoenen merkensites, sociale media profielen, mobiele applicaties, blogs en andere owned media.

En toch doet de hele digitale industrie alsof dit niet bestaat! Want in geen enkel rapport over media investering wordt ingegaan op owned of earned media.

Vandaar deze oproep: een zichzelf respecterende digitale industrie moet ingaan op alle soorten media die bestaan. Anders begaan we een grove nalatigheid: naar alle mensen die dag in dag uit met veel inzet met owned en earned media bezig zijn. Maar ook in cijfers: want als we alle media meetellen, is de groei van digitaal nog veel groter dan we eigenlijk gedacht hadden. Dat is pas goed nieuws.

Tags: , .



Over Joost Van de Velde


Joost Van de Velde

Founder van ktc, boutique bureau voor digitale transformatie. Nieuwe digitale bedrijfsconcepten en design geörienteerde digitale producten. Generalist met speciale interesse in automotive, pharma en verzekeringsindustrie.

Volg mij


Bekijk volledig profiel