Waarom zijn exponentiële organisaties 10 keer sneller, beter en goedkoper dan jou?

Bloovi Redactie
Door Bloovi Redactie Innoveren

Yuri van Geest is dé expert op het vlak van exponentiële bedrijven in Europa. Hij vertelt op WebTomorrow wat exponentiële bedrijven zijn, wat we van hen kunnen leren en hoe bestaande bedrijven moeten omgaan met extreem groeiende spelers die de markt op zijn kop zetten. Marnik D'Hoore, founder van Bloovi, maakt jullie alvast warm voor dit onderwerp. 

Wat is een exponential organization?

Het huidige business model van de meeste bedrijven is gebaseerd op lineaire groei. Exponentiële groei wordt gerealiseerd door bedrijven die innovatieve technieken toepassen. Het resultaat van die toepassingen is dat die bedrijven groeien en schalen tegen vele malen de normale ratio. Naast die grote groei levert hen dat een enorm belangrijke voordeelspositie op.

Verschillende voorbeelden van bedrijven die deze nieuwe technieken hebben gebruikt, zijn bedrijven die jij zeker kent... Netflix, Apple, Google, Uber, Alibaba...enz. Allemaal bedrijven die exponentieel gegroeid zijn op een zeer korte periode.

Kijk naar Airbnb die geen activa -geen eigendom- bezit op vlak van kamerverhuur maar er toch in geslaagd is om een marktkapitalisatie van bijna $14 miljard te realiseren in deze sector. En dit op slechts 6 jaar tijd. Ten koste van de klassieke hotel- en kamerverhuur sector.

Hoe ziet zo’n exponentiële verandering er exact uit? Hebben dergelijke snelle groeibedrijven uberhaupt een toekomst? Allemaal vragen die beantwoord zullen worden op WebTomorrow.

Waarom moeten we rekening houden met de opkomst van dergelijke exponentiele organisaties?

Vandaag zijn we met iets meer dan 3 miljard mensen die toegang hebben tot het internet. De komende zes jaar komen er nog eens 3 miljard mensen bij. De impact hiervan is tweeledig.

Enerzijds zullen zij mee onderdeel uitmaken van de globale economy. Een nieuwe populatie die nog nooit online gekocht heeft en op termijn een koopkracht vertegenwoordigd van tientallen miljarden euro’s.

Anderzijds, zitten in die hele groep van mensen die online actief zijn vele nieuwe ondernemers tussen die met de laatste nieuwe technologieën aan het experimenteren zijn. Misschien krijgen ze binnenkort funding en brengen innovaties op de markt. En die innovaties gaan steeds harder. Dat merken we allemaal. 

Als bestaand bedrijf moet je je dus heel goed beseffen dat die groep van slimme technologie adepten onze markt zal opkomen. En dat is reeds aan het gebeuren.

Want jouw concurrenten zijn niet alleen meer de klassieke concurrenten die je al jaren kent, maar zijn die jonge gasten, slimme techneuten die met die de laatste nieuwe online tools aan het experimenteren zijn om hun nieuwe producten te designen, te cloud printen en hier business met te genereren.

De vraag blijft… hoe kan jij een bedrijf ontwikkelen die snel is, gedreven en innovatief is en waar mensen deel van willen uitmaken? Hoe wil jou bedrijf concurreren in een nieuwe wereld die snel accelereert? Hoe ga je jouw bedrijf organiseren om te groeien en schalen?

Het antwoord is: de principes toepassen van een exponentiële organisatie.

Yuri van Geest aan het woord

Yuri van Geest, is een Nederlander die verbonden is aan de Singularity University. Een organisatie waar o.a. Peter Diamandis en Ray Kurzweil aan zijn verbonden. Twee heel prominente figuren in Silicon Valley en die experts zijn op het vlak van innovatie en over extreme groei, net zoals Yuri.

Als co-auteur van het boek "Exponential organizations" heeft Yuri veel van extreem groeiende bedrijven onderzocht en interviews afgenomen met hun CEO’s en ondernemers. Een boek die trouwens op nr. 2 staat op Amazon bij de businessboeken. We spreken hier dus over een gefundeerde aanpak gebaseerd op bedrijven die veel ervaring hebben met deze materie en dergelijke groei gerealiseerd hebben.

Exponential Organisations, ...een fenomeen die we dus sterk in de gaten moeten houden, uit leren en de principes ervan gaan toepassen.

Ben jij iemand binnen jouw bedrijf die verantwoordelijk is voor het digitale, voor de groei en de toekomst van het bedrijf? Ongeacht of u in een groot of klein bedrijf actief bent is de speech van Yuri op WebTomorrow iets om naartoe uit te kijken.

Ik nodig u uit om alle details en het volledige programma met alle sprekers te bekijken op www.webtomorrow.gent