Waarom zou je in deze tijden nog een boek schrijven?

Waarom zou je in deze tijden nog een boek schrijven?
Ook via Facebook houden we jou op de hoogte over everything digital. Volg ons nu!

dinsdag 25 juni 2013

Je mag zeggen wat je wil, boeken blijven hip. De sector heeft het dan wel moeilijk, dat bleek een tijdje terug toen op één dag 4 grote Belgische spelers de boeken neerlegden. Vanuit een personal branding standpunt blijft het dé manier om thought leader te worden.


Is een boek nog relevant?

Je hebt Youtube om je ideeën mondeling en visueel over te brengen. Twitter biedt je de kans het kort en snel te doen. Bloggen is ook een manier en daarnaast heb je er nog een pak. Waarom zou je dan nog een boek schrijven? En belangrijker: waarom zou je als expert in de digitale sector nog een papieren medium gebruiken?

Het punt is dat een boek nog altijd veel meer is dan het medium zelf. Het gaat verder dan inhoud op een bundel dat door mensen moet worden gelezen. Het is een marketing-tool, een referentiepunt en een validatie van je kennis en expertise.

Waarom wel een boek schrijven

Toegang tot hogere sferen


Wanneer je naar talkshows kijkt of naar internationale conferenties gaat, hoor je in de aankondigingen vaak: “auteur van het boek …”. Via een blog of andere media kan je aan je personal branding werken, maar je moet al heel intensief bezig zijn eer je opgepikt wordt door organisatoren van events of door klassiekere mediabedrijven. Een boek geeft de bevestiging dat je tijd, moeite, zweet en tranen in je werk gestoken hebt. Dat je diep gaan graven bent en dat je gedetailleerd over jouw topic kan spreken. Je steekt met andere woorden boven de massa uit.

Een bewijs voor inzet en dedicatie


Wie beroep wil doen op opiniemakers of specialisten/experts, weet graag zeker dat die persoon er voldoende voor over heeft. Het zoeken naar zo’n mensen vormt meestal ook geen fulltime bezigheid voor hen. Dus in een snelheid filteren ze al snel op mensen die minstens één boek op hun palmares hebben. Dan zitten ze “safe”.

Een bewijs voor originaliteit
 

Zelf heb ik nog geen boek, maar schrijf ik wel heel vaak artikels en contentstukken voor platformen zoals Bloovi (iets meer dan 300 stuks de laatste 3 jaar). Maar zolang je bij artikels en blogberichten blijft, gaat een grote groep mensen ervan uit dat je je mosterd ergens anders haalt. Schrijf je een artikel met enkele tips en komen ze ergens anders iets tegen met vergelijkbare tips, dan claimen ze al snel dat je je daarop hebt gebaseerd zonder een bron te vermelden. Wel, als je dagelijks bezig bent met bepaalde materie en je schrijft erover, dan bestaat de kans dat iemand anders, die er ook dagelijks mee bezig is, vergelijkbare dingen schrijft.

Dat probleem heb je niet met een boek. Men gaat er dan van uit dat je werkelijk zelf alle kennis bezit (wat hopelijk ook het geval is). Als iemand content baseert op jouw boek, vermelden ze die doorgaans vlotter dan wanneer ze iets baseren op één van je artikels.

Een boek dient meerdere doelen
 

Een boek kan een ijsbreker zijn op events, een visitekaartje bij een bezoek aan klanten of prospects, een vonk die de discussie op gang kan krijgen, een referentiepunt om bij verdere acties of content naar te verwijzen enzovoort. Het gaat dus om veel meer dan het boek schrijven en enkel de centen te tellen die je ermee verdient.

Portaal


Ook al leven we in digitale tijden, het is nog altijd gemakkelijker om jezelf bekend te maken met een boek dan met een blog of video’s. Het dient dus als een portaal om alles naast het boek (blog, presentaties, artikels, …) geloofwaardiger en sneller bij de mensen te krijgen.

Kunstwerk
 

Mensen hebben respect voor auteurs. Het schrijven wordt nog altijd gezien als een aparte skill die niet voor iedereen weggelegd is. De meeste kunnen wel een samenhangend artikel schrijven. Een boek schrijven is echter een complex proces en men kijkt hier naar op. Hier speelt het geen rol of het een E-book of een papieren boek is.

Fundering voor de toekomst
 

Auteurs zoals Jef Staes gebruiken hun boeken als basis voor latere activiteiten. Bij alles wat hij doet, kan hij terugvallen op die boeken en dat geeft enorme geloofwaardigheid. Zijn opleidingen zitten doorgaans vol en op events is hij ook geen onbekende. Zonder boek lijkt alles te berusten op jou als individu. Een boek biedt dus de mogelijkheid om je losse activiteiten, bijvoorbeeld als ondernemer, te gronden in iets tastbaar.

Geen boek schrijven wanneer je hier niet mee omkan

Vreemd proces


Een boek schrijven is compleet anders dan bijvoorbeeld een campagne creëren of code schrijven. Het is een samenspel tussen je bewuste en onbewuste denkprocessen. Ik heb dan wel nog geen boek op mijn naam, maar ben er wel volop mee bezig. En het moet gezegd zijn: een boek schrijven kan frustrerend zijn, neemt bijzonder veel tijd in beslag en dikwijls wil je gewoon opgeven.

Je kleren uittrekken
 

In een boek stel je jezelf bloot. Dikwijls moet je terugvallen op persoonlijke ervaringen. Daarnaast stelt het je skills duidelijk voor en de kwaliteit van je ideeën. Het kan een benauwd gevoel geven wanneer je nadenkt over hoe het zal ontvangen worden.

Je kan niet meer terug
 

Eenmaal je boek er is, is je boek er. Je kan niet meer terug. Een artikel waar je volledig de mist bent ingegaan verdwijnt langzaam uit het digitale landschap en uiteindelijk uit het geheugen van mensen. Bij een boek is dit niet zo. Houd er ook rekening mee dat je eigen expertise blijft evolueren. Misschien ben je na 5 jaar zelf niet meer akkoord met wat je toen geschreven hebt. Pech.

De spotlight kan heet worden
 

Je hebt altijd mensen die tegen iets zijn (eigenlijk heb je altijd mensen die tegen alles zijn, maar dat terzijde). Het punt is dat je aangevallen kan worden door wat je schrijft, of zelfs door het “waarom” van je schrijven. Zelfs bij artikels en blogposts kan je wel eens gemene opmerkingen binnenkrijgen. Wanneer je denkt hier niet mee om te kunnen, begin je beter niet aan een boek.

Na publicatie begint het pas
 

Een boek publiceren is een beetje zoals een app live zetten. Afwerken en de wereld ingooien lukt niet. Je moet er nadien actief mee aan de slag. Promotie voeren, gratis lezingen geven, blijvend content creëren over je onderwerp …

Conclusie

Wie mij al wat kent, weet dat ik een uitgesproken passie heb voor non-fictie boeken (hoe saai dat voor sommigen ook moge klinken). Daardoor krijg ik er regelmatig vragen over en één die vaak terugkomt is: heeft het tegenwoordig nog zin om een boek te schrijven?
Dit artikel is een antwoord op die vraag en geen verzameling tips om een boek te schrijven. Daarvoor moet ik het zelf eerst presteren ;-)

Zij die er klaar voor zijn, doen! Succes.

Tags: , .



Over Alexander Maertens


Alexander Maertens

Freelance schrijver en copywriter

Volg mij


Bekijk volledig profiel