Bron foto: Shutterstock

Wat zie jij als je jouw Facebook opent? Grote kans dat dit er tussen zit: een GIF met katten, een baby die iets uiterst uniek doet en een filmpjes van iemand die pijnlijk tegen de grond gaat. Oh ja, en af en toe zie je ook een statusupdate passeren van die ene oude klasgenoot die blijkbaar gaat trouwen. Kortom, je Facebook feed is één grote warboel. Geen wonder dus dat Facebook aan het testen slaagt met een nieuw concept. Een tweede news feed - maar met een heel andere insteek.

Dit vind jij leuk

Facebook test momenteel de nieuwe feed uit met een kleine groep gebruikers. Dat nieuwe nieuwsoverzicht kan je herkennen aan het raketlogo. Wat je er kan ontdekken? Video’s, artikels, content die jij leuk vindt. Of althans, waarvan Facebook vermoedt dat je het leuk zal vinden. Bovendien komt die content van pagina’s die je nog niet volgt. Ideaal om nieuwe dingen te ontdekken dus.

 

 

Een feature die Facebook nog niet echt had. Een nieuwe manier om gebruikers langer op Facebook te laten blijven. Een andere plek waar Facebook reclame kan tonen. Kortom, waarom zou Facebook het níét uittesten? Vooral dat laatste is voor het platform razend interessant, want advertising heeft zo stilletjesaan z’n limiet bereikt in de klassieke news feed.

Meer ads

Zuckerberg blijft zoeken naar nieuwe manieren om Facebookgebruikers terug meer naar Facebook te lokken. In tegenstelling tot het twijfelachtige Facebook Stories, dat schaamteloos gekopieerd werd van Snapchat, zou dit wél eens een schot in de roos kunnen zijn. Dankzij de nieuwe feed kan Facebook nog beter ontdekken wat jouw interesses zijn. En welke advertenties jou dus kunnen verleiden.  Met nog beter afgestemde advertenties, én meer ruimte om ze te tonen, lijkt dit voor Facebook alvast een heuse win-win. Maar waar zit de meerwaarde voor de gebruiker? Je tijd verspillen op Facebook kan je amper een meerwaarde noemen, maar toch: je kan op een gemakkelijke manier nieuwe dingen ontdekken die je leuk vindt. Als Facebook de juiste manier vindt om jou interessante content voor te schotelen op een zilveren schaaltje, zal je er op een doods moment waarschijnlijk in no time aan verslingerd geraken. En blijf je dus weeral een beetje langer hangen op Facebook. 

Zou jij de nieuwe newsfeed gebruiken?